To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Elektryka - Przekaźniki wiatraków klimy schemat/zdjęcie podłączenia

Al Capone - 19 Maj 2017, 22:17

Odkopię trochę temat.

Gdzieś wyczytałem (może nawet na tym forum) ,że kiedy temperatura silnika mocno wzrośnie włączają się wentylatory klimy żeby wspomóc główny wiatrak. U mnie nigdy się nie włączyły a temperatura w korkach potrafiła wzrosnąć ponad 100 stopni.

Dziś dobrałem się do skrzynki i mam 2 przekaźniki.

Pomarańczowy 40A


taki sam niebieski tylko 15A




Sprawdziłem przekaźniki są 100% sprawne. Po spięciu pinów 30 i 87 jak na foto wentylatory ruszają, na drugim biegu analogicznie.
30- stałe napięcie 87-wyjście na wentylatory
86 po sprawdzeniu miernikiem ma połączenie z masą
85?? Tu też pojawia się moje pytanie skąd są sterowane te przekaźniki?

Z przodu chłodnicy jest coś co wydaje się być jakimś termo rezystorem ale nie jestem pewny. Wymontowałem to i opór tego elementu wynosił jakieś 5 Omów. Później go podgrzałem i wskazania zaczęły szaleć od 5 do 200 a może i więcej. Nie mam pojęcia ile powinno być prawidłowo.
Nr. części 000 158 39 45
Trochę tego wyszło ale chciałem jak najdokładniej opisać co i jak.

wiskontii - 19 Maj 2017, 22:28

Al Capone, Jak miałem benzyne 95 taka jak ty,to nigdy wiatraki mi nie pomagały one chodziły tylko przy klimie,sprawdź raczej wisko
Al Capone - 19 Maj 2017, 23:03

Ja akurat mam diesla ale tu chyba żadnych różnic nie ma.

Co do wisko to według "Sam Naprawiam" "Przy włączonym(tu chyba miało być wyłączonym) sprzęgle Visco wentylator obraca się z prędkością odpowiadającą obrotom silnika ale nie większą niż 1000obr/min. Przy temp ok.90st element bimetalowy włącza sprzęgło i prędkość wentylatora wzrasta do prędkości silnika."

Wynika z tego ,że rozłączone wisko obraca się max 1000 obr/min. Kiedy stoje w korkach to nawet gdyby to wisko było zaspawane to i tak nic by to nie dało. No chyba ,że stojąc w korku piłował bym ostro obroty na czerwone pole :P :P

W dalszym ciągu proszę o sugestie w sprawie przekaźników i tego rezystorka jak mniemam. :wink:

noc - 20 Maj 2017, 19:26

Ten element, to rzeczywiście rezystor pierwszego biegu wentylatorów chłodnic.

Układ wentylatorów działa w tej damie sterowany przez sterownik klimatyzacji.
To pudełko na konsoli do ustawiania temperatury itd.

Na podstawie danych z czujnika ciśnienia czynnika (na filtrze klimatyzacji) i czujnika temperatury cieczy chłodzącej silnika na głowicy, włącza przekaźnik I biegu (przekaźnik niebieski i prąd przez rezystor), a jeżeli to nie wystarcza przekaźnik II biegu prąd bezpośrednio na wentylatory.

Przekaźniki na końcu skrzynki bezpieczników.Zwierając w podstawkach przekaźników pola 30 i 87 można sprawdzić działanie wentylatorów i rezystora.
O ile dobrze pamiętam czujnik do klimatyzacji na głowicy ma kolor niebieski.Zdjęcie z niego wtyczki spowoduje po kilku sekundach włączenie wentylatorów na II bieg.
Symulację pracy czujnika ciśnienia można dokonać tylko za pomocą potencjometru z schematem w ręku.W czasie pracy kompresora wentylatory powinny załączać się na postoju co kilka minut na ~ minutę.
Ten opis wystarczy do sprawdzenia działania wentylatorów.

Al Capone - 23 Maj 2017, 00:37

Dzięki kolego za instrukcje.
Żeby dostać się do czujników głowicy trzeba by zdjąć kolektor dolotowy ale widze że są dwa. Jeden z dwoma kabelkami i drugi z chyba czterema. Czy wiesz który za co odpowiada?

Po zdjęciu tego czujnika na osuszaczu klimatyzacji wentylatory odpalają na II bieg.

Pytanie jeszcze takie po co właściwie jest ten rezystor I biegu z przodu chłodnicy? Załączanie I biegu odbywa się przez cewkę przekaźnika więc nie wiem za bardzo po co on jest tam dany.

Pytania może i głupie ale elektronikiem nie jestem.

noc - 24 Maj 2017, 16:51

Prąd biegnie nie przez uzwojenie (cewkę) lecz przez zwierane styki.Bez tego rezystora oba biegi były by identyczne.
Bilon5622 - 10 Czerwiec 2020, 21:31

Trochę odkopie. Zastanawiam się czy mój panel klimy nie jest walnięty. Klima ładnie chodzi jak się jedzie ale wystarczy postuj i nic. Właśnie tak jakby się nie załączaly wentylatory, przekaźniki sprawdzone i bezpieczniki na nich a wentylator załącza się na 1 biegu dopiero jak silnik osiągnie ok. 100 stopni. U mnie wygląda to tak że jak włączę klimatyzację to może chodzić i chodzić a wentylator włączy się dopiero jak silnik osiągnie 100 stopni. Mógłby ktoś opisać jak to u niego wygląda ? Panel klimiy z przyciskiem rest 95r
polofix - 10 Czerwiec 2020, 23:19

Po pierwsze, to masz uwalone wisko. Jak temperatura przekroczy pewną wartość, to awaryjnie wentylatory klimy mają schłodzić. Na moje oko, uszkodzony czujnik klimy, wiązka itp.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group