Zrób To Sam - Fotochrom dla każdego!
Camel- - 31 Maj 2010, 23:03 Temat postu: Fotochrom dla każdego!
1. Co to jest lusterko fotochromowe (fotochromatyczne)
Lusterko fotochromatyczne to automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, które zapobiega oślepianiu kierowcy przez światła samochodów jadących z tyłu. Zapewnia to duży komfort zwłaszcza podczas jazdy nocą, zwiększa też bezpieczeństwo. Dzięki specjalnej elektrolitycznej warstwie oraz dwóm wbudowanym fotokomórkom, w momencie, gdy światło padające z tyłu może powodować oślepienie, powierzchnia lusterka zaciemnia się. Po chwili lusterko rozjaśnia się. Zawsze odpowiednia widoczność znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.
Źródło: Leksykon VW
Mówiąc prosciej: od momentu zainstalowania lusterka z funkcją samoprzyciemniania nie musimy "obracać" go by nie raziły nas światła jadących z tyłu.
2. A w Mercedesie W202?
Okazuje się, że wszystko co potrzebne do działania samościemniającego się lusterka to zasilanie +12V oraz masa. Oryginalnie zainstalowane lusterka posiadają także rozpoznawanie biegu wstecznego czy otwarcia drzwi.
3. Rodzaje lusterek
Możemy rozróżnić dwa rodzaje lusterek: z aut z kluczem scyzoryk i z aut z kluczem rybka.
Lusterko z pierwszego przypadku
Oraz lusterko z drugiego przypadku
Pierwsze lusterko posiada dwie kontrolki informujące o stanie w jakim znajduje się moduł IFZ i odbiornik fal podczerwieni - niezbędne dla poprawnego działania kluczyka-scyzoryka w samochodach z lat 01.95 do 06.97. Oryginalnie występowało w W210 w latach 05.95-06.97 (do pojawienia się kluczyka-rybki). Mimo nieoficialnych informacji, że to akcesorium AMG, na rynku wtórnym można spotkać wiele takich lusterek. Występowało tylko w kolorze białym.
Drugie lusterko pochodzi z samochodów wykorzystujących system FBS3 czyli kluczyk-rybkę. Lusterko posiada (nie konieczną) zdolność komunikacji z pokladowymi sterownikami przez CAN, dzięki czemu rozpoznaje bieg wsteczny czy otwarcie drzwi. Do podstawowego działania lusterka wystarczy zasilanie. Występowały wersje białe (W210) oraz czarne (W202; bardzo rzadkie na rynku wtórnym).
Instalacja:
Pojazdy wyprodukowane od 03.93 do 12.94
Dotyczy samochodów sprzed liftu, które posiadają zwykły kluczyk lub scyzoryk.
Potrzebne nam jest lusterko z przypadku drugiego. Odbiornik podczerwieni modułu IFZ nie jest umieszczony w wewnętrznym lusterku wstecznym, a w klamce oraz tylnej klapie. Zastosowanie lusterka bez kontrolek i odbiornika IrDA niezaburza estetyki.
Jedyne co musimy zrobić to przygotować instalację elektryczną. Lusterko posiada wyprowadzenie do oryginalnego podłączenia. Kabel posiada następujące kolory kabli:
brązowy, niebiesko-szary, zielono-różowy, czerwono-różowy,i czarno-różowy.
Obcinamy brązowy i niebiesko-szary.Brązowy to masa, niebiesko-szary +12V.
Podłączamy się gdziekolwiek, gdzie pojawia się zasilanie zależne od stacyjki (np. gdzieś do kostki przedniej lampki sufitowej). Masa według własnego uznania.
Pojazdy wyprodukowane od 01.95 do 06.97
Dotyczy samochodów sprzed liftu, które posiadają scyzoryk (odbiornik fal w lusterku wstecznym).
Po powyższej lekturze nie trudno się domyślić, że potrzebne jest nam lusterko z pierwszego przypadku. Tu sprawa jest o wiele prostrza. Lusterko jest plug&play. Co prawda nie rozpracowałem jeszcze czy posiada rozpoznawanie biegu wstecznego, ale samo podłączenie czarnej, wielo-pinowej kostki powoduje prawidłowe i fabryczne działanie lusterka. Podłączanie żółtej, trzy-pinowej kostki nie jest koniecznie i można ją zablokować w stopce lusterka.
Czyli: odłączamy stare (czarne) lusterko, podłączamy nowe (białe) lusterko i można się cieszyć fotochromem
Pojazdy wyprodukowane od 06.97
Dotyczy samochodów po lifcie z kluczykiem-rybką.
Wykorzystujemy oryginalne lusterko (przypadek drugi). Instalacja jest równie prosta co w autach straszych. Musimy jedynie się upewnić czy nasza lampka posiada gniazdo dla lusterka fotochromowego.
Jeśli nie, musimy zakupić albo lampkę z W202 z takim gniazdem albo lampkę z W210 (białą). Podłączamy składamy i cieszymi się w pełni działającym lusterkiem fotochromowym.
Lampki wewnętrzne sprzed i po lifcie nie są ze sobą zamienne
Lampka po lifcie posiada komunikację CAN z innymi modułami. Poza tym nie pasują wtyczki.
Dzięki jacon, Adaśko, wawairliner i inni
pejot999 - 4 Czerwiec 2010, 15:40 Temat postu: Re: Fotochrom dla każdego! Występowało tylko w kolorze białym.
a ja mam czarne ... Czyli co nie oryginalne?
zajac491 - 4 Czerwiec 2010, 15:58
pejot999, Ale ty nie masz fotochromu
pejot999 - 4 Czerwiec 2010, 17:05
hmm.. możliwe nie znam się a auto mam od nie dawna. W takim razie to nie rozumiem po czym to stwierdziłeś może właśnie po kolorze obudowy?
Bo moje lusterko jest dokładnie takie samo jak te pierwsze prezentowane wyżej tez z tymi diodami (czerwoną i zieloną) jedynie z zewnątrz różni się kolorem obudowy (moje czarne) nio słabo coś zdjęcie wyszło ze nie widać ..
pozdr
ralf - 4 Czerwiec 2010, 17:14
pejot999 napisał/a: | W takim razie to nie rozumiem po czym to stwierdziłeś może właśnie po kolorze obudowy? |
Camel- napisał/a: | Występowało tylko w kolorze białym. |
topol - 4 Czerwiec 2010, 17:43
Camel- napisał/a: | Drugie lusterko pochodzi z samochodów wykorzystujących system FBS3 czyli kluczyk-rybkę. Lusterko posiada (nie konieczną) zdolność komunikacji z pokladowymi sterownikami przez CAN, dzięki czemu rozpoznaje bieg wsteczny czy otwarcie drzwi. Do podstawowego działania lusterka wystarczy zasilanie. Występowały wersje białe (W210) oraz czarne (W202; bardzo rzadkie na rynku wtórnym). |
Występowało także lusterko ze sterowaniem do bramy - takie miałem w Hildzie, choć ściągnięte z USA. Czarne.
pejot999 - 4 Czerwiec 2010, 18:03
hmm... czyli mam bardzo rzadkie lusterko... a może całe autko się zaraz okaże ze jest rzadkim okazem hihii .. (żartuje)
No nic będę szukał jeszcze o co kaman z tym lusterkiem a za parę dni jadę na przegląd do ZIBI'ego na chełmżyńską to może coś więcej się dowiem o mojej Celince.
ralf - 4 Czerwiec 2010, 19:14
pejot999 napisał/a: | hmm... czyli mam bardzo rzadkie lusterko... |
pejot999, masz zwykłe, czarne lusterko z ręczną regulacją.
Tak, wygląda tak samo jak to białe
topol - 4 Czerwiec 2010, 19:47
pejot999, fotochromatyczne lusterko ma "oczko" z przodu (w prawym górnym rogu) i z tyłu (wyraźnie widoczne zagłębienie w obudowie), Twoje jest zwykłe.
pejot999 - 4 Czerwiec 2010, 20:24
... Nio i wzięli i mnie ściągnęli na ziemie...
hihiihi a już myślałem :lol
Camel- - 4 Czerwiec 2010, 21:33
topol napisał/a: | Występowało także lusterko ze sterowaniem do bramy - takie miałem w Hildzie, choć ściągnięte z USA. Czarne. |
USA wszystko tłumaczy ale i tak zazdroszcze tego sterowania bramą (i czarnej obudowy). Ustawiłbym sobie szkolną brame i skończyło by się latanie. Wjeżdzałbym jak panicz Ale teraz już nie potrzebne
Tadeq - 4 Czerwiec 2010, 21:55
Ja też kupiłem wczoraj lusterko fotochrom. Jutro zrobię zdjęcie bo jest jeszcze inne niż te, które pokazałeś. Trochę szkoda że ma rysy na środku ( nie wiecie czy można coś z tym zrobić żeby były mniej widoczne?) ale i tak mi się podoba. Kostka też jest inna. Jeszcze nie miałem czasu podłączyć zasilania ale powiem wam, że już widzę różnicę w porównaniu ze zwykłym lusterkiem bo nie występują tutaj niepotrzebne odbicia. Wszystko ładnie widać (tylko te rysy...), wyraźniej niż w zwykłym.
Camel- - 4 Czerwiec 2010, 22:46
Tadeq, wrzuć foty. Zastanawiałeś się czy to w ogóle zamontujesz do podsufitki?
Tadeq - 4 Czerwiec 2010, 23:03
To jest oryginał z rocznika 94. Czarne, bardzo fajne. Zamontowane już jest ale bez zasilania. Jutro wrzucę fotencję.
topol - 4 Czerwiec 2010, 23:15
Camel- napisał/a: | topol napisał/a: | Występowało także lusterko ze sterowaniem do bramy - takie miałem w Hildzie, choć ściągnięte z USA. Czarne. |
USA wszystko tłumaczy ale i tak zazdroszcze tego sterowania bramą (i czarnej obudowy). Ustawiłbym sobie szkolną brame i skończyło by się latanie. Wjeżdzałbym jak panicz Ale teraz już nie potrzebne |
Potrzebny jest oryginalny pilot
|
|
|