To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Silnik i osprzęt oraz układ napędowy - Skrzynia automatyczna nie reaguje na żadny bieg

papas - 27 Czerwiec 2010, 15:21
Temat postu: Skrzynia automatyczna nie reaguje na żadny bieg
Witam wszystkich,

Ponieważ to mój pierwszy post na tą listę proszę o wyrozumiałość ;)

Podobno jak się nie wie co powiedzieć/napisać to trzeba od początku...

Miesiąc temu syn kupił C200 wyprodukowany w 1998 roku wersja kombi z silnikiem 2.5 tdi oraz automatyczną skrzynia biegów (5-cio biegowa) VIN:WBD2021881F801450 po przebiegu ~219 kkm. Jak to na początku zaplanowaliśmy cykl podstawowych prac serwisowych. Samochód był/jest bardzo czysto/porządnie utrzymany, dokumentacja pełna (książka serwisowa prowadzona od początku do przebiegu 180 kkm), badanie techniczne przed rejestracją jak również obejrzenie samochodu na podnośniku nie wykazały żadnych usterek poza niewielkim poceniem się przewodów paliwowych pomiędzy filtrem paliwa a pompą wtryskową. Do najbliższej wymiany oleju pozostało jakieś 4 kkm (zgodnie z wpisem na metce serwisowej przy silniku oraz naklejce na słupku drzwi) postanowiliśmy wymianę oleju w silniku jak również skrzyni biegów przeprowadzić równocześnie w tym terminie. Wczoraj po wcześniejszym zakupie oringów oraz filtra paliwa w serwisie MB zabrałem się za wymianę i wszystko odbyło się bez większych problemów. Pomimo oczywistego zapowietrzenia silnik dosyć sprawnie odpalił po około 15 minutach (by się odpowietrzył całkowicie) oraz wyjechaniu z garażu zabrałem się za mycie. Zajęło mi to jakieś 2 godzinki z przerwą na kawę ;. Ponownie dla sprawdzenia uruchomiłem silnik pozostawiając go na chodzie w trakcie wycierania. Zabieram się do wstawienia samochodu do garażu a tu skrzynia nie reaguje na żaden bieg... Nic ani do przodu, ani do tyłu dodatkowo na N przy uruchomionym silniku brak możliwości przepchnięcia (po wyłączeniu silnika N ustawia skrzynią prawidłowo, na luz). Chwile posiedziałem, przesunąłem lewarek parokrotnie wybierając poszczególne biegi, w pewnym momencie na 4 przy ok 2000 obrotów skokami ruszył do przodu. Zahamowałem, wyłączyłem silnik i ponieważ wyjazd z garażu mam lekko pod górkę stoczyłem się z powrotem i tyle. Kilka kolejnych testów pokazało że włączenie N powoduje wybranie biegu do przodu (prawdopodobnie jedynki, rusza bez szarpnięć) i to tyle. Odpiąłem na noc akumulator by go podładować (przy okazji pewnie komputer skrzyni się powinna zresetować). Dzisiaj rano stan bez zmian, pali od kopa po wybraniu N rusza do przodu reszty biegów brak ;/

Może ktoś z Was miał podobny przypadek? i potrafi coś sensownie doradzić.
Szukam tez jakiegoś serwisu w Krakowie poza Zasada/Kosmowski w tej sytuacji ze specjalizacja w naprawach skrzyń biegów ;)

Pozdrawiam,

G. - 27 Czerwiec 2010, 21:56

papas napisał/a:
postanowiliśmy wymianę oleju w silniku jak również skrzyni biegów przeprowadzić równocześnie w tym terminie

Jak trwoga to do boga. Napisz chłopaku, coście tam wlali do tej skrzyni.

papas - 27 Czerwiec 2010, 22:40

Witam uprzejmie,

Powiedzenie stare ale jare ;)

Co do tematu, myślę że kolega źle zrozumiał (albo ja kulawo napisałem) fragment:
"postanowiliśmy wymianę oleju w silniku jak również skrzyni biegów przeprowadzić równocześnie" otóż postanowiliśmy nie oznacza wymieniliśmy ;) Miałem na myśli termin wymiany za ok. 4 kkm i tyle. Wymiany oleju w skrzyni bym się nie podjął choćby z powodu braku kanału/podnośnika (wymiana o-ringów to inna sprawa). Zamierzałem z tym pojechać do ASO MB, pewnie skończyło by się u Zasad'y w Krakowie.

Dodatkowo po przemyśleniach i odtworzeniu archiwalnych zdarzeń miała miejsce sytuacja w której przy próbie wyjechania z rolek (po badaniu na stacji diagnostycznej) wsteczny bieg jakby stracił ochotę do działania. Ale nie przejąłem sie tym zbytnio, ruszyłem do przodu potem energiczniej do tyłu i poszło. To w sumie wszystko co mogę powiedzieć po przejechaniu ~3 kkm. Skrzynia działała poprawnie bez szarpnięć zarówno zimna jak i nagrzana. Człowiek od którego kupiliśmy samochód (niemiec) serwisował go regularnie w tym samym ASO MB przez cały czas użytkowania, to raczej świadczy o dbałości o pojazd, nie sadzę też by coś kombinował na boku (np. nieautoryzowana wymiana oleju ;)

Może z racji uprawianej profesji pachnie mi to elektroniką/softem mimo wszystko (z doświadczenia wiem że nic lub niewiele dzieje sie w mechanice w sposób gwałtowny bez wcześniejszych symptomów a tak było w tym wypadku, drugie to to że włączył się tryb awaryjny w sensie nie można zwiększyć obrotów powyżej 2k. W sumie to dosyć oczywiste fali skrzyni >> informacja do głównego komputera >> alarm >> tryb awaryjny.

I tak się zastanawiam czy najpierw kupić jakiś interfejs do CarSofta i sprawdzić jakie błędy pokaże czy od razu do serwisu ?

jjankiello - 27 Czerwiec 2010, 23:11

papas napisał/a:
po przebiegu ~219 kkm.
Przebieg zastanawiająco niski, ale ok - zdarza się... jeśli jest prawdziwy, to tylko na plus, ale skrzynia nie powinna jeszcze padać... one wytrzymują dużo dłużej. Moje auto niewiele starsze (końcówka VIN 702312), a śmiga bez problemów, choć były jakieś przygody ze skrzynią jeszcze na gwarancji, przez pierwsze 200 tysięcy km u Niemca, który ten dystans zrobił w 2 lata, więc sporo cisnął po autobahnach...

W Twoim przypadku podpiąłbym pod kompa i odczytał pamięć sterownika EGS (plus moduły, do których odniosą się ew. błędy, żeby sprawdzić/potwierdzić dany wpis od drugiej strony).
Podejrzewam, że usterka ma związek z wybierakiem lub ew. cieknącym gniazdem płyty sterującej przy misce skrzyni...

papas - 27 Czerwiec 2010, 23:42

Co do przebiegu, tego się raczej nigdy nie wie ;) (w samochodach z drugiej ręki). Gostek starszy, nie wyglądał na jakiegoś oszusta, to tyle.
Co do podpinania do kompa, myślisz/wiesz że CarSoft wystarczy? bo na lepsze ustrojstwa chyba szkoda pieniędzy w "zakupie dla siebie". Z drugiej strony jest pełno "naprawiaczy" w okolicy Krakowa (sądząc po ogłoszeniach) ale ich nie znam, jak również poziomu który sobą reprezentują. Jest też problem z jazdą na tym biegu N (czy co to się tam włącza ;) . W sumie nie wiem czy jest to skutek awarii czy jakis planowany zamysł MB wymuszany w takiej sytuacji + blokada na obroty silnika.

Dzięki za sugestie ;)

Kruk - 28 Czerwiec 2010, 00:01

Sprawdz czy cięgno się nie odczepiło od wybieraka, nie wiem jak jest u Ciebie ale u mnie aby mieć swobodny dostęp musiałem poluzować tłumik.
jjankiello - 28 Czerwiec 2010, 08:08

papas napisał/a:
Co do podpinania do kompa, myślisz/wiesz że CarSoft wystarczy?
jeśli myślisz o zakupie interfejsu, to jak najbardziej na własne podstawowe potrzeby wystarczy i można zakupić. Nie wiem jak dokładnie on sczytuje EGS (sterownik ASB), bo u siebie nigdy nie miałem jak dotąd potrzeby sczytywania tego modułu, a jesli już, to nie było żadnych błedów... W każdym razie jest możliwość podglądu live niektórych parametrów skrzyni (np. wybrany bieg), a to już może coś powiedzieć...
papas napisał/a:
Z drugiej strony jest pełno "naprawiaczy" w okolicy Krakowa (sądząc po ogłoszeniach) ale ich nie znam, jak również poziomu który sobą reprezentują.

Jak już dawać komuś zarobić, to takiemu, kto posiada SD i potrafi go używać (zna możliwości sprzętu i wie jak je wykorzystać w praktyce). :idea:

papas - 28 Czerwiec 2010, 08:38

Jest to jakiś pomysł. Dźwignia zmiany biegów wydaje się pracować normalne, (nie mam zbyt wielkiego doświadczenia akurat w MB, ale jest to porównywalne z pracą w innych samochodach z ASB którymi jeździłem) wyraźnie wyczuwalne są zaskoki pomiędzy 1-2-3-4-d. Po przełączeniu na N dźwignia jakby miała trochę luzu, następnie R-P tez wyraźne zaskoki. Nie wiem czy te zaskoki wynikają z konstrukcji samego wybieraka w kabinie czy są wynikiem pracy dźwigni/wodzika w skrzyni biegów. Tak czy siak popatrzę dzisiaj wieczorem na to. Co prawda bez kanału będzie kiepsko, ale... ;)

Co do zakupu interfejsu, allegro wypluło takie coś: http://allegro.pl/item109...er_4_wtyki.html
myślicie że ma to sens? Ten akurat jest w Krakowie mógłbym obejrzeć przed zakupem.

Dzięki za sugestie.

piotr1 - 28 Czerwiec 2010, 11:33

Witaj.
Co do serwisu skrzyń automatycznych, to w Krakowie na ul. Prądnickiej 36.
Osobiście korzystałem raz z porady przez telefon, ale znajomy robił remont skrzyni
w swoim VW i jest zadowolony.
Podaję Ci jeszcze tel. 12/418-23-21
Pozdr.

papas - 28 Czerwiec 2010, 12:59

Mam już interfejs oraz Carsoft 7.4. Wieczorem spróbuje podpiąć, zobaczymy, co powie. Oczywiście wyniki postaram się opisać w tym wątku. Dzięki za kontakt/telefon, mimo wszystko mam nadzieje, że nie będzie konieczny ;)

[ Dodano: 28 Czerwiec 2010, 22:34 ]
No i po testach. Sam CarSoft wraz z interfejsem działa poprawnie i praktycznie od kopa (chociaż pomiar trochę trwa). Co do wyników, błędów było sporo, w większości dotyczyły kwestii elektrycznych, brak styku, nie działające audio/głośnik itp. (coby nie zaśmiecać forum zrzuty z całości testów jutro wystawię w necie). Test EGS też oczywiście pokazał błędy (załączam fragment dotyczący tego tematu). Niestety samo wykasowanie nic nie zmieniło w kwestii zasadniczej (czego w sumie się spodziewałem). Testy live z pracy EGS pokazują imho poprawne wartości (załączam kolejny fragment). Czyli wygląda że przeczucie mnie myliło i jest to jednak kwestia mechaniki ;/ lub elektronika sterująca skrzyni (błąd w obwodzie zaworu regulacji ciśnienia itp.). Sama skrzynia zachowuje się przy włączonym silniku, jakby miała jakiś bieg załączony, jednak samochód rusza tylko na N, wstecznego nadal brak. W tej sytuacji jutro pewnie wykonam telefon do serwisu którego namiary podawał jeden z kolegów. No i oczywiście czekam na Wasze sugestie/opinie.

PS.
Silnik nadal nie pozwala podnieść obrotów powyżej 1.8 – 2 k

[ Dodano: 29 Czerwiec 2010, 23:10 ]
Zgodnie z obietnicą (jeśli to kogoś interesuje) tutaj http://papas.egoista.net/Celina/gearbox_fail/ leżą zrzuty z całości testów przy pomocy CarSoft'u. W temacie zmieniło się tyle, że autko stoi już w serwisie tutaj: http://www.auto-mat.malop...ploatacja.html. Wstępna diagnoza "skrzynia do rozbiórki i oceny ;/ czyli hgw. Po demontażu osłon całość (silnik/skrzynia/podwozie) bez wycieków i innych uszkodzeń, olej w skrzyni: stan na zimnym prawidłowy, kolor ciemny (imho daaawno nie zmieniany), brak zapachu spalenizny. Do kolegi piotr1, ten serwis na Prądnickiej telefonicznie faktycznie nieźle, ale optycznie ciemna buda, goście utytłani w oleju/smarze po łokcie, mało budujące. Ponieważ mam przykre doświadczenia, co do takiego stanu warsztatu (jakiś czas temu awaryjnie naprawiałem w Doblo przekładnię kierowniczą w Łodzi. Firma bardzo znana na allegro, warunki podobne jak opisane powyżej. Za kasę typu 1.1 kpln + roczna gwarancja poskładali mi z trzech szrotów jedną + rzekomo nowe uszczelniacze. Minęło 8-9 miesięcy leje z powrotem) Reasumując nie zdecydowałem się. Co wcale nie świadczy, że tutaj będzie miód (choć warunki zdecydowanie lepsze). Cóż jutro ma być wyrok ;) zobaczymy.

[ Dodano: 30 Czerwiec 2010, 08:50 ]
Mam pytanie, czy ktos z Was może zna tą firme: http://www.allegro.pl/ite...rozne_typy.html ?
Wydaje się wyglądać ciekawie, ale coś za tanio jak na "po remoncie" i z roczna gwarancją.

[ Dodano: 1 Lipiec 2010, 08:16 ]
Po audycie mojej skrzyni biegów okazało się że awaria jednego z łożysk spowodowała przedostanie się jego elementów (rolek) pomiędzy zęby przekładni. Jak można się domyśleć uszkodzenia spore, w konsekwencji kapitalny remont lub wymiana na inną. Dzisiaj powinna być wycena naprawy w oparciu o oryginalne częśc, wtedy też pewnie podejmę decyzję.

[ Dodano: 1 Lipiec 2010, 13:23 ]
Wartość remontu kapitalnego to 6.8 kpln. Jak dla mnie nie do przyjęcia (w odniesieniu do wartości samochodu oczywiście). Nabyłem używaną, zobaczymy co się okaże po montażu.

Pozdrawiam

jjankiello - 1 Lipiec 2010, 13:45

Remont skrzyni, to tylko u Jacka Skrzypca w Emilcinie pod Opolem Lubelskim - tel. 510 490 375.
Kto jak kto, ale on się na tym zna bardzo dobrze, a zapłacisz może z połowę tej kwoty powyżej...
O ile będzie konieczny remont. On Ci to zweryfikuje po rozebraniu na 100%. Ewentualnie zrobi z dwóch jedną, skoro już kupiłeś używkę. Bez rozbierania nie jest możliwe określenie czy cokolwiek jest zablokowane przez cokolwiek...
Myślę, że warto do niego zadzwonić, zanim zagłębisz się w koszty...

Błąd zaworu regulacji ciśnienia oznacza, że zawór może być przyblokowany przez coś lub padnięty. Zawory znajdują się w płycie sterującej skrzyni, a więc można je zweryfikować bez rozbierania skrzyni, a nawet bez jej demontażu z auta - wystarczy spuścić olej i odkręcić miskę, a następnie płytę...

topol - 1 Lipiec 2010, 13:52

jjankiello, a czy to nie z nim jeden z kolegów miał przeboje?
Krynek - 1 Lipiec 2010, 15:31

topol napisał/a:
jjankiello, a czy to nie z nim jeden z kolegów miał przeboje?

Z nim :
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=11125

jjankiello - 1 Lipiec 2010, 18:18

Interpretujcie sobie jak chcecie - Jacka znam nieco dłużej i wiem na czym się zna najlepiej, a co do przebojów - wypowiedziałem się już w podlinkowanym temacie, gdzie jest wszystko opisane i każdy sobie sam może ocenić...
papas - 1 Lipiec 2010, 22:15

jjankiello napisał/a:
Remont skrzyni, to tylko u Jacka Skrzypca w Emilcinie pod Opolem Lubelskim - tel. 510 490 375.


jjankiello, dzięki za kontakt ale dla mnie to zbyt daleko ;/ Z Krakowa wieźć tam skrzynię, potem jeździć na ew. serwisy... zajeździł bym się pewnie ;) . Mam taki pomysł coby ew. w tej używce profilaktycznie wymienić to jedno felerne łożysko (podobno sam MB się połapał że to jest słaby patent i w nowszych wersjach jest tam już tuleja/panewka) lub wszystkie + ew. simmering'i i jeździć. W tym czasie dać do remontu starą. Z drugiej strony nie chcę aż tak daleko planować w tej kwestii, zobaczę co będzie.
Mam jeszcze pytanie czy ktoś z Was ma dostęp do katalogów lub innych danych MB by rozszyfrować rok produkcji skrzyni po numerze ? Numer skrzyni która ma awarię to: 2102707400 722612.001142807 a tej kupionej/starej/nowej: 2102707400 722612.00768705

Pozdrawiam



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group