To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Zrób To Sam - Wymiana tulei przedniego wahacza bez zdejmowania sprężyny.

papuga911 - 14 Luty 2012, 21:11
Temat postu: Wymiana tulei przedniego wahacza bez zdejmowania sprężyny.
Witam.
Wymieniłem dzisiaj tuleję dolnego wahacza przedniego tą tylną /silent-block tak było napisane na paragonie za dwie szt.79zł Febi /. Wymieniłem obie tuleje bez ściągania wahacza tzn. nawet koła nie odkręcałem. Cała operacja miała być bardzo trudna i długa a okazało się, że zajęło mi ok. 1 godziny na stronę bez pośpiechu.

Potrzebne materiały;
1. Długa nagwintowana śruba fi 12 twardość 8,8 ok.14zł mb,
2. Nakrętki fi 12 2szt,
3. Podkładki fi12 2szt, małe i w miarę grube,
4. Podkładki otwór fi 12 na zewnątrz średnica ok. 65mm i grubość ok5mm, 2szt.,
5. Od strony wciskania tulei użyłem starego koła pasowego od alternatora,
6. Od strony, w którą tuleje się wciska, czyli oparcie na wahaczu użyłem starego łożyska,

Pracę zaczynamy od odkręcenia dwóch nakrętek wahacza dolnego klucz 22 i zdjęciu podkładek, następnie wybijamy śrubę silent-blocka / bez obawy, że coś będzie się działo ze sprężyną puki, co jest bezpiecznie/. Następna czynnością jest UWAGA!!! wybicie śruby w przedniej części wahacza,/tą od dwóch tulei metalowo gumowych/ ale tylko tak żeby śruba wyszła z tylnego oczka. W żadnym razie nie możemy jej wybić całkowicie. Ta śruba jest naszym zabezpieczeniem przed wywaleniem sprężyny. Odciągamy wahacz w dół jak będą małe problemy to użyć trzeba większego śrubokręta żeby podważyć. Starą tuleję usuwamy poprzez użycie brzeszczota do metalu wkładamy go do środka tulei przecinamy bez żadnego większego problemu aluminium i lekkim uderzeniem młotka tulejka wypadnie. Następną czynnością jest posmarowanie obficie smarem gniazda w wahaczu i oczywiście silent-blocka. Bierzemy nową tuleję ustawiamy odpowiednio /litera v w kierunku koła/ i kilkoma lekkimi uderzeniami młotka ustalamy ją w wahaczu uderzamy w środek tulei tak, aby się trzymała, co ułatwi nam założenie ściągacza. Tuleję łatwiej jest wciskać od strony tyłu samochodu z drugiej strony jest niewygodnie. Ściągacz trzeba trochę posmarować gwint i małe podkładki. Po wciśnięciu tulei żeby łatwiej dopasować otwory pod śruby pomogłem sobie małym lewarkiem. Zamieszczę kilka bardzo słabych fotek mój Mio A701 ma tylko 1,3Mpix.
Powodzenia.

Przemek - 15 Luty 2012, 14:25

Dzieki za manuala i dobra robota :mb:



Mam pewne watpliwosci czy wskazane jest uzywanie typowego smaru w kontakcie z elementami gumowymi. Smar jest agresywyny dla elementow gumowych na dłuższa mete. Moze lepiej kremu na bazie wody lub innego srodka co nie niszczy gumy ?>

papuga911 - 16 Luty 2012, 00:42

Przemek napisał/a:
Dzieki za manuala i dobra robota :mb:



Mam pewne watpliwosci czy wskazane jest uzywanie typowego smaru w kontakcie z elementami gumowymi. Smar jest agresywyny dla elementow gumowych na dłuższa mete. Moze lepiej kremu na bazie wody lub innego srodka co nie niszczy gumy ?>



Smarujemy tylko aluminium na zewnątrz tulei, oraz gniazdo wahacza. Można użyć wazeliny technicznej bezkwasowej, która konserwuje gumę /stosowana do uszczelek w drzwiach/.

ayek - 20 Kwiecień 2012, 23:14

o,temat na topie u mnie ,czas na wymiane tuleji....własnie padła
dzieki za manuala ;)

adamd - 17 Wrzesień 2015, 13:24

witam, o co chodzi z prawidłowym włożeniem tulei bo u mnie z każdej strony wygląda tak samo ?

Ok wiem już o co biega, WIS pomógł więc wrzucam tutaj dla potomnych:

Tuleja tylna:



Tulejki przednie:


perzu126 - 17 Wrzesień 2015, 15:21

Tylna tuleje w wahaczu przednim trzeba pod odpowiednim kątem ustawić, bo nie jest pełna (rys 1). Z przednimi nie wiem o co chodzi ale pewnie oryginały mają jakieś wypustki.
adamd - 17 Wrzesień 2015, 16:10

Przednie też nie są pełne i mają wypustki tak jak na zdjęciu
perzu126 - 17 Wrzesień 2015, 16:14

adamd, to załóż tak, jak pokazuje rysunek :wink:
wiskontii - 17 Wrzesień 2015, 18:52

A ja proponujie zalozyc tulejie z 208 oby dwie przod tyl sa pelne i gwarantujie wytrzalosc podwujna Zapytajcie Adama ja takie wsadzile. do siebie wymiar jest taki sam wytrzymalosc 300%
cak87 - 20 Wrzesień 2015, 15:27

Panowie a takie pytanie, czy podczas przykręcania wahacza auto musi być opuszczone z lewarka czy można dokręcać gdy jest w gorze? kiedyś mechanik mówił mi, że dokręca się na opuszczonym aucie.
wiskontii - 20 Wrzesień 2015, 15:35

Jesli chodzi o przod to w gorze bo sprezyna tak nie naciska ale sa rozne sposoby i zalezne od wysokosci sprezyny
Pioterek - 20 Wrzesień 2015, 16:59

cak87, zawsze się dokreca jak auto jest opuszczone, żeby złapać stan neutralny tulejek i wydłużyć ich żywotność: mniej więcej takie same ugięcie przy dociążeniu co i odciążeniu. Mechanik dobrze prawi. W praktyce możesz sobie zasymulować obciążenie i podstawić coś pod wahacz a potem opuścić auto, na tyle ile by siadło na kole i przy lepszym dostępie dokrecic śruby.
Kamil'90 - 22 Październik 2016, 19:14

Panowie, przymierzam się do wymiany w listopadzie owych tulei i mam dwa pytania:
1) Czy element 16B z poniższego schematu ostatecznie będzie pomiędzy tulejami tak jak trzymam na zdjęciu czy ma się on schować pół na pół w obu tulejach? Pytam, bo różnica w szerokości otworu w 16a a elementu 16b to 0,5mm (16b szerszy) niby niedużo, ale nie wiem czy tak powinno być. Kupiłem najtańsze zamienniki z allegro (wiem, że dupowato, ale kiepsko z hajsem), mam nadzieje, że nie poznam smaku powiedzenia chytry traci dwa razy...





2) Czy ktoś mógłby opisać mi łopatologicznie w jakich momentach jaki element ma być podtrzymany lewarkiem? Czy auto ma być podniesione na lewarku tj koło ma być luźne, czy postawić koło na np bloczkach M6?

wiskontii - 22 Październik 2016, 19:25

Kamil'90, co tam bede pisał ma się schować



to są przedie

Kamil'90 - 22 Październik 2016, 20:18

Marek, a jak wygląda sprawa z podnoszeniem auta i czy wahacza? Co? Jak?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group