To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Układ chłodzenia, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja - Lewa strefa nawiewu czasami grzeje na full

chemiiik - 2 Maj 2014, 20:05
Temat postu: Lewa strefa nawiewu czasami grzeje na full
Witam. Znalazłem wiele tematów nt. niesprawnego nawiewu, ale w każdym z nich do czynienia jest z innym autem w innej wersji, co więcej z klimą lub bez. Otóż, moja Celina posiada klimę (która de facto nie działa) i jest to wersja po małym FL. Ale do sedna, Czasami gdy jadę, nagle ni zowąd zaczyna lecieć ciepłe (gorące!!) powietrze na strefie kierowcy. Nie działa wtedy żadna regulacja i pomaga tylko wyłączenie nawiewu i otwarcie okna (przy dzisieszych temperaturach ciężko usiedzieć bez świeżego zimnego powietrza). 2 lata temu nagrzewnica była wymieniana ale to nie za mojej kadencji więc nie do końca wiem co tam jej dolegało, poprostu nie działała. Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz: gdy wcisnę ,,obieg zamknięty" to zapala się czerwona lampka, czy to znaczy że funkcja nie działa? Podobnie jest z przyciskiem EC (jak domniemam przyciskiem do załączania klimy) Przypuszczam że obieg zamknięty jest na podciśnienie a podcisnienia w tym aucie to też zagadka... Nie działa regulacja lamp, tylne zagłówki składają się za 10 przyciśnięciem, ale na całe szczęscie działa zamek w drzwiach.
Javoreczek - 3 Maj 2014, 12:52

chemiiik napisał/a:
Witam. Znalazłem wiele tematów nt. niesprawnego nawiewu, ale w każdym z nich do czynienia jest z innym autem w innej wersji, co więcej z klimą lub bez. Otóż, moja Celina posiada klimę (która de facto nie działa) i jest to wersja po małym FL. Ale do sedna, Czasami gdy jadę, nagle ni zowąd zaczyna lecieć ciepłe (gorące!!) powietrze na strefie kierowcy.


W każdej wersji zawory ogrzewania działają tak samo, więc porady dotyczące ich sprawdzenia odnoszą się także do Twojej wersji. Cewki zaworów sterowane sa masą, więc należy sprawdzić czy zawór lewej strony ją dostaje (+ jest tam cały czas po przekręceniu kluczyka)

chemiiik napisał/a:
gdy wcisnę ,,obieg zamknięty" to zapala się czerwona lampka, czy to znaczy że funkcja nie działa?


czerwona lampka sygnalizuje właśnie włączenie danej funkcji

chemiiik napisał/a:
Podobnie jest z przyciskiem EC (jak domniemam przyciskiem do załączania klimy)


EC to przycisk trwałego wyłączenia klimatyzacji, która domyślnie jest cały czas włączona, a jej kompresor uruchamia się w miarę potrzeb.

chemiiik napisał/a:
Przypuszczam że obieg zamknięty jest na podciśnienie


Klapa jest sterowana podciśnieniem (z silnika, więc obieg zamkniety włączysz tylko przy pracującym silniku) i po wciśnięciu klawisza powinno być słychać jej stuknięcie. Zmieni się też nieco szum nawiewu.

elpaco - 3 Maj 2014, 13:02

Javoreczek, to po co w wersjach z klimą pompka centralnego ma dodatkowy przewód? Byłem pewny że do obiegu zamkniętego on jest :roll:
Javoreczek - 3 Maj 2014, 13:17

Nie wiem, byc może w niektórych wersjach jest tak jak mówisz. Tak jak z klimatronikiem. W najstarszych wersjach dostaje podciśnienie z silnika, a później z pompki.
U mnie w każdym razie klapka obiegiu zamknietego dostaje podciśnienie z silnika, więc nie działa jesli silnik nie pracuje.

chemiiik - 4 Maj 2014, 16:58

Javoreczek napisał/a:


W każdej wersji zawory ogrzewania działają tak samo, więc porady dotyczące ich sprawdzenia odnoszą się także do Twojej wersji. Cewki zaworów sterowane sa masą, więc należy sprawdzić czy zawór lewej strony ją dostaje (+ jest tam cały czas po przekręceniu kluczyka)

chemiiik napisał/a:
gdy wcisnę ,,obieg zamknięty" to zapala się czerwona lampka, czy to znaczy że funkcja nie działa?


czerwona lampka sygnalizuje właśnie włączenie danej funkcji

chemiiik napisał/a:
Podobnie jest z przyciskiem EC (jak domniemam przyciskiem do załączania klimy)


EC to przycisk trwałego wyłączenia klimatyzacji, która domyślnie jest cały czas włączona, a jej kompresor uruchamia się w miarę potrzeb.

chemiiik napisał/a:
Przypuszczam że obieg zamknięty jest na podciśnienie


Klapa jest sterowana podciśnieniem (z silnika, więc obieg zamkniety włączysz tylko przy pracującym silniku) i po wciśnięciu klawisza powinno być słychać jej stuknięcie. Zmieni się też nieco szum nawiewu.





Rzeczywiście słychać zmianę szumu przy włączeniu obiegu zamkniętego :) Dzięki za podpowiedzenie, myślę że poprostu gdzieś wytarła się wiązka od masy zaworków i trzeba będzie ją prześledzić. Ale u mnie klima nie działa gdyż (prawdopodobnie) spuszczono z niej czynnik chłodzący przy naprawie nagrzewnicy. Przy załączeniu na stałe EC nie widać zmiany w obrotach (a powinny znacznie przysiąść) oraz nie słychać zamykania się obiegu zamkniętego (klima chyba powinna chodzić przy zamkniętym obiegu powietrza). A co do koloru czerwnego to zasugerowałem się tym że gdy włącze pogrzewanie szyby i lusterek to pali się dioda żółta i wtedy działa

oliva - 4 Maj 2014, 21:55

chemiiik napisał/a:
Przy załączeniu na stałe EC nie widać zmiany w obrotach (a powinny znacznie przysiąść) oraz nie słychać zamykania się obiegu zamkniętego (klima chyba powinna chodzić przy zamkniętym obiegu powietrza).

Jak dioda EC się świeci to klima jest wyłączona. Naciśnij tak żeby zgasła kontrolka i sprawdź czy spręzarka od klimy się obraca, będziesz wiedział czy masz w układzie gaz. Układ zamknięty działa niezależnie od klimy.

chemiiik - 6 Maj 2014, 23:04

oliva napisał/a:

Jak dioda EC się świeci to klima jest wyłączona. Naciśnij tak żeby zgasła kontrolka i sprawdź czy spręzarka od klimy się obraca, będziesz wiedział czy masz w układzie gaz. Układ zamknięty działa niezależnie od klimy.


Troche poczytałem i już wszystko rozumiem. Tryb EC to tryb Ekonomicznej jazdy i wciśniecie go rozłącza klimę. Gazu napewno nie mam, klima nie działa. A co do układu zamkniętego to chodziło mi o taką sytuacje.
Jadę normalnie, nawiew działa, tryb EC załączony (klima nie powinna pracować)
Wyłączam tryb EC zatem klima rusza i powinna w tym momencie zamknąć obieg (tak to działa w innych autach, zamyka obieg w środku żeby nie wypuszczać już schłodzonego powietrza na zewnątrz), a niestety nie słysze tego charakterystycznego szumu przy zmianie na obieg zamknięty z otwartego

Pioterek - 6 Maj 2014, 23:39

chemiiik napisał/a:
Wyłączam tryb EC zatem klima rusza i powinna w tym momencie zamknąć obieg (tak to działa w innych autach, zamyka obieg w środku żeby nie wypuszczać już schłodzonego powietrza na zewnątrz), a niestety nie słysze tego charakterystycznego szumu przy zmianie na obieg zamknięty z otwartego

No nie słyszysz, bo tak to nie działa. Po starcie klimy obieg się nie zamyka.
To nie jest klima automatyczna z nowych aut, żeby się sam obieg zamykał w celu szybszego schłodzenia wnętrza tzn. klima w pewnych warunkach nie bierze gorącego powietrza z zewnątrz, tylko miesza te już schłodzone w środku i szybciej obniża temperaturę wnętrza. No ale i tak obieg nie jest cały czas zamknięty podczas pracy układu, no i nie jest tak we wszystkich autach.

BTW jak masz pusty układ, to nic Ci nie ruszy, możesz sobie jeździć na wyłączonym EC.

notturnomarco - 15 Lipiec 2014, 14:53

Witam. Podłączę się pod temat. W moim (97r. / wisko + 2 elektrowentylatory / pompka podciśnienia) kilka dni temu podobnie jak w aucie chemiiik klima zaczęła po stronie kierowcy grzać zamiast chłodzić (po stronie pasażera chłodzi normalnie). Dodam, że regulacja lamp i składanie tylnych zagłówków działa. Sprawdziłem bezpieczniki (wg. spisu od klimy) są całe. Elektrowentylatory, dmuchawa i kompresor też są sprawne. Gdy dmuchawa jest wyłączona to ciepłe powietrze też leci z kratek po lewej stronie, a więc teoria o niedziałających zaworkach w układzie mieszania powietrza jest bardziej niż prawdopodobna. Czy ktoś z Was mógłby mnie poprowadzić krok po kroku jak to sprawdzić?...bo średnio się znam na mechanizmach od klimy...

Javoreczek napisał/a:
...Cewki zaworów sterowane sa masą, więc należy sprawdzić czy zawór lewej strony ją dostaje (+ jest tam cały czas po przekręceniu kluczyka)


gdzie i jak to sprawdzić :?:

oliva - 15 Lipiec 2014, 16:05

notturnomarco napisał/a:
gdzie i jak to sprawdzić

Jak podniesiesz maskę to po lewej stronie bliżej szyby są te elektrozawory.
Dochodzi tam wtyczka z trzema pinami. + jest po środku. Podłącz np. żarówkę pod środkowy i lewy pin i będziesz wiedział czy jest prąd i jakim położeniu pokręteł się zapala.

notturnomarco - 15 Lipiec 2014, 17:32

oliva napisał/a:
Jak podniesiesz maskę to po lewej stronie bliżej szyby są te elektrozawory


po mojej lewej stronie gdy stoję przodem do auta? - jeśli tak to je znalazłem - ale to nie są czasem od sterowania ilością przepływającego czynnika przez nagrzewnicę?

Znalazłem na Elektrodzie to samo zagadnienie i ktoś napisał tak: "witam mialem identyczny problem z lewej strony zawsze lecialo gorace powietrze nie bylo wogole reakcji na zmiane temperatury. od strony pasazera wszystko bylo ok. wymienilem elektrozawor o ktorym pisales i wszystko jest ok. znajduje sie on z przodu pod maska na podszybiu mniej wiecej po srodku. koszt elektrozaworu i wymiany w serwisie mercedesa 1000 zl. pozdrawiam" - patrzyłem przed chwilą i tam (m.w. po środku / ciut bardziej z mojej prawej - jak kolektor powietrza do silnika) faktycznie idzie co najmniej jeden przewód od klimy... :roll:

oliva napisał/a:
Dochodzi tam wtyczka z trzema pinami. + jest po środku. Podłącz np. żarówkę pod środkowy i lewy pin i będziesz wiedział czy jest prąd i jakim położeniu pokręteł się zapala.


spróbuję...kluczyk rozumiem ma być w położeniu "zapłon"?

wiskontii - 15 Lipiec 2014, 19:18

notturnomarco, Rozjasnie ci to czego szukasz tak to wygląda
http://allegro.pl/zawor-o...4338391976.html

notturnomarco - 15 Lipiec 2014, 21:18

wiskontii, to to ja znalazłem na Allegro, ale to jest do nagrzewnicy - i tu pojawia się pytanie - czy ten zawór nagrzewnicy odpowiada też za mieszanie/selekcjonowanie powietrza? - bo po stronie pasażera chłodzi - więc chyba to nie jest kwestia tego czy nagrzewnica grzeje czy nie - bo wtedy grzałoby też po stronie pasażera, prawda(?)...tak myślę - jeśli się mylę to poprawiajcie mnie na bieżąco :) Jestem teraz w Szczecinie i gorąco tu - a jeszcze teraz musiałem skoczyć w krótką trasę i nic nie idzie teraz pod maską patrzeć bo się po d**** leje - jutro rano jak będzie chłodniej to sprawdzę to metodą zasugerowaną przez oliva...

A zapytam jeszcze - czy ta klima (z 2 pionowymi pokrętłami regulacji temperatury) ma jedną nagrzewnicę czy dwie?

oliva - 15 Lipiec 2014, 21:48

Nagrzewnica podzielona jest na dwie części. Elektrozawory sterują dopływem cieczy do poszczególnych części nagrzewnicy (lewa prawa). I właśnie jak zawór puszcza gorący płyn do nagrzewnicy to będzie dmuchało gorącym w środku. Ot i cała filozofia. :mrgreen:
notturnomarco - 15 Lipiec 2014, 22:15

Właśnie byłem w aucie i sprawdziłem ustrojstwo - jedna cewka padła...dokładnie tak jak napisali oliva i wiskontii - DZIĘKI CHŁOPAKI! :D

Przy okazji sprostuję niedomówienie w postaci cytatu z "Elektrody":

"witam mialem identyczny problem z lewej strony zawsze lecialo gorace powietrze nie bylo wogole reakcji na zmiane temperatury. od strony pasazera wszystko bylo ok. wymienilem elektrozawor o ktorym pisales i wszystko jest ok. znajduje sie on z przodu pod maska na podszybiu mniej wiecej po srodku. koszt elektrozaworu i wymiany w serwisie mercedesa 1000 zl. pozdrawiam"

ten cytat dotyczył W220 (S-klasy)... :P moje małe niedopatrzenie... :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group