To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Elektryka - "Tuning" żarówek.

Dulson - 20 Luty 2015, 13:32
Temat postu: "Tuning" żarówek.
Witam, chciałbym pozmieniać żarówki z technologi konwencjonalnej na technologię LED, głównie chodzi mi że potrzebuję żarówek C5W, C10W, C15W, R5W, W5W, P21W, P21/4W, H3*, H4* w wersji czystej bieli, w wersji efektu Xenon'u(jak najbardziej w niebieski)(C5W, W5W, H4), w wersji bieli zbliżonej do światła żarówkowego(C10W, C15W).

No i tutaj rodzi kilka pytań:

1. Jeśli żarówka LED ma homologacje ECE Ex, to można go włożyć do reflektora tego auta?

2. Jak by wyglądały przykładowo żarówki R5W i P21/4W z tyłu auta, czy też by oświetlały całą komorę reflektora jak w przypadku konwencjonalnej technologi? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)

3. Wiem, że LED daje więcej światła(lumen), więc czy LED świecący jak 5 WAT, nie będzie świecił za jasno, że ktoś pomyśli, że jest to przeciwmgielna albo coś w tym stylu? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)

4. System awarii żarówki jest zrobiony na brak napięcia w danym obwodzie, czy na za niską ilość WATów w obwodzie lub brak oporności, jaką konsekwencją jest włożenie LED? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)

5. W prawym reflektorze też jest miejsce na żarówkę (P21/4W), ale nie ma podłączonego przeciwmgielnego(styk jest, nie ma kabla), czy można je podłączyć, aby przeciwmgielne świeciły po obu stronach, czy to jest legalne?

* - 6. Chciałbym też wymienić żarówki mijania(H4) oraz drogowe(H4), widziałem, że są normalne żarówki halogenowe(Philips, Bosch, jest homologacja ECE Ex), tylko święcą w stylu Xenon, albo świecą dalej, je można założyć legalnie?

7. Czy żarówki H3 można zamienić też w stylu pytania nr. 6?

8. Które żarówki można pozmieniać legalnie na LED? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest negatywna)

Javoreczek - 20 Luty 2015, 17:52

1. Zasadniczo nie można. Niektórzy sprzedawcy wspominają, że dana żarówka jest homologowana wg ECE R37, co ma niby dopuszczać ją do użytku w pojazdach. To ściema! Ta dyrektywa dotyczy TYLKO lamp żarowych (Uniform provisions concerning the approval of filament lamps for use in approved lamp units of power-driven vehicles and of their trailers), więc LED'y z definicji nie mogą pod nią podlegać. Dyrektywy dotyczące lamp LED w samochodach (nie chce mi się szukac, więc nie podam podstawy prawnej) z tego co wiem, dotyczą jedynie całych fabrycznych lamp i np. nie dopuszczają mozliwości wymiany pojedynczych diod w lampach, więc siłą rzeczy nie dopuszczają staosowania takich żarówek. Ustawodawca poprostu nie przewidział istnienia chińskich wynalazków, więc raczej nie ma przepisów dotyczących homologowania ich jako źródła światła do samochodu. Żarówka LED se może mieć homologację europejską, co oznacza, że można ją tu w Europie sprzedawać i bezpiecznie użyć do np. oświetlenia schowka, ale reflektor jest homologowany do pracy z określonym źródłem światła, więc całość mimo homologacji zgodna z przepisami nie będzie.

2. Niby są takie co mają diody dookoła i oświetlają cąły odbłysnik, ale jakoś tak w praktyce wygląda to zwykle gorzej niż żarówka.

3. LED świecący jak żarówka 5W będzie świecił jak żarówka 5W... teoretycznie. W praktyce jak wyżej, w moim subiektywnym odczuciu świeci słabiej. Choc pewnie wszystko zależy od modelu żarówki.

4. System kontroli żarówek mierzy pobór prądu, więc po zastosowaniu LED'ów biorących mniej prądu zasygnalizuje awarię. W przypadku W202 nie pomogą żarówki "CAN-BUS"

5. W sumie chyba można. Przepisy dopuszczją dwie lampy przeciwmgielne z tyłu.

6 & 7. Jeśli są to żarówki halogenowe i mają homologację, to można je założyć. Przy czym żarówki mijania i drogowe u Ciebie to H1

8. Patrz pkt. 1 :mrgreen:

Dulson - 27 Luty 2015, 19:11

Czyli wewnątrz auta mogę spokojnie zamontować sobie LED, bo kontrola żarówek nie patrzy do środka auta, tak samo jak pod zegary. Jeszcze mam jedną kwestię sporną, czy do oświetlenia tablicy rejestracyjnej można LED włożyć, czy tam działa kontrola żarówek (mi się zdaje, że nie).

Zakupując LED-y do jazdy dziennej, można je legalnie zamontować?

Javoreczek - 27 Luty 2015, 21:00

Dulson napisał/a:
Czyli wewnątrz auta mogę spokojnie zamontować sobie LED, bo kontrola żarówek nie patrzy do środka auta, tak samo jak pod zegary.


Tak

Dulson napisał/a:
Jeszcze mam jedną kwestię sporną, czy do oświetlenia tablicy rejestracyjnej można LED włożyć, czy tam działa kontrola żarówek (mi się zdaje, że nie).


Kontrola nie obejmuje oświetlenia tablicy, więc w sumie można. I choć wydaje mi się, że oświetlenie tablicy również podlega regulacjom homologacyjnym, więc nie będzie to do końca zgodne z przepisami, to jednak jestem przekonany, że akurat do tego to się nikt nie przyczepi :wink:

Dulson napisał/a:
Zakupując LED-y do jazdy dziennej, można je legalnie zamontować?


Można, oczywiście jako oddzielne homologowane lampy, a nie jako np. paski ledów wewnątrz oryginalnej lampy.

r0rk - 18 Styczeń 2016, 13:57

Witam,

czy ktoś stosował dobre ledy c5w do wnętrza auta, mówię o osramach albo philipsach?
Chciałem zastosowac takie ledy, ale nie wiem jak one współgrają ze ściemniaczem który jest w w202.

http://allegro.pl/zarowka...html#tabsAnchor

Boję się, że będzie taki efekt jak poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=eF_zNTnak5A

Miał ktoś z tym doświadczenie

Pozdr
r0rk

Meges - 18 Styczeń 2016, 19:53

Javoreczek napisał/a:
Kontrola nie obejmuje oświetlenia tablicy

Czy ktoś może to potwierdzić? u mnie miałem przepaloną jedną żarówkę podświetlania tablicy i postanowiłem zmienić na ledowe, takie tanie jakieś za pare złotych. I po wymianie wszystko było ok i po jakimś czasie mi wyświetliło błąd żarówki, ale obszedłem samochód dookoła i wszystkie żarówki ok, więc domyśliłem się, że chodzi o te LEDy. Teraz zawsze się świeci jak tylko przełącze na postojowe światła i dalej. Na razie nie chce mi się znowu odkręcać tych lapmek, żeby wsadzić z powrotem standardową. Jak ktoś ciekawy efektu:
link

Muciek - 18 Styczeń 2016, 19:57

Kontrola obejmuje światła tablicy bynajmniej powinna gdyż nawet w S124 obejmowała, ja założyłem w CLK z Canbusem ledowe na podświetlenie tablicy i jest ok - błędu nie ma, można zobaczyć u mnie w galerii. Myślę, że jak w S124 było to w W202 na 100% będzie, bo z tego co się orientowałem to w W208 jest z tego co chłopaki na forum piszą, a to przecież w sumie ta sama konstrukcja.
Piotrek.sz - 18 Styczeń 2016, 20:26

Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:)
Pyra - 18 Styczeń 2016, 20:54

Witam
r0rk napisał/a:
Boję się, że będzie taki efekt jak poniżej.

Niestety, ale będziesz miał taki efekt. Ściemnianie, jest realizowane przez PWM, czyli modulacje długości impulsu, w skrócie, prąd jest dość szybko włączany i wyłączany, a stosunek czasu włączenia do wyłączenia, ustala wartość prądu średniego, czyli w efekcie jasność żarówki. Podobnie steruje się jasnością LEDów, jednak znaczenie ma tu częstotliwość. W202, ma niestety niską częstotliwość PWM, co nawet czasem słychać, jako "piszczenie żarówki". W latarkach przeznaczonych dla rowerów, stosuję częstotliwości rzędu 30kHz (30 tys na sekundę), ze względu na efekt stroboskopowy, i specyficzny pisk sprężynek w latarce, który słychać jak jest bardzo cicho.
Jednak to migotanie, jest tylko podczas rozjaśniania i ściemniania, podczas normalnej pracy ze znamionową jasnością, nic nie będzie mrugać.
Jeśli chodzi o żarówki do oświetlenia wnętrza, to nie jest tu potrzebne światło dookólne, jak w prezentowanej "żarówce", a jednostronne.
Ogólnie jeśli naprawdę, chcesz stosować LEDy, to szukaj takich w aluminiowych obudowach, najlepiej z żeberkami. Wbrew obiegowej opinii LEDy bardzo się grzeją, ale w przeciwieństwie do żarówek, trzeba je chłodzić. Oczywiście 2 czy cztery diody 0,3W, nie będą się grzały tak jak jedna 10W, ale zasada pozostaje.
Robiliśmy trochę testów, na forum światełkowym, i praktycznie żaden zamiennik żarówki nie spisywał się poprawnie w światłach reflektorowych. Szczególnie, jeśli chodzi o światła główne. O ile jeszcze w przypadku reflektorów projektorowych (soczewki) jakoś to wyglądało, to w przypadku reflektorów, efekt jest gorzej niż mizerny.
Osobiście uważam, że miejscami znakomicie nadającymi się do montowania LEDów, to bagażniki, podświetlanie "pod drzwiami", dopuszczalne oświetlenie kabiny. Przed zakupem, warto się zorientować jaki zakres temperatury barwowej nam odpowiada, bo to są indywidualne preferencje. Dla mnie np. najważniejszy jest współczynnik oddawania barw (CRI / Ra) i akceptuję grubo powyżej 80 (100 to jest oświetlenie słoneczne, i żarówki halogenowej) Jeśli chodzi o te parametry, to powinny być one opisane przez producenta na opakowaniu, w postaci 3 cyfrowej liczby. Np. 830 - oznacza że mamy do czynienia ze źródłem światła o CRI na poziomie minimum 80% i temperaturze barwowej 3000K, czyli jest to skrót 8 i 30. Podobnie 942, oznacza CRI min 90% i temp. barwową, 4200K.
Temperatury barwowe:
2700K, to światło ciepłe (żółtawe) odpowiednik żarówki.
3000K do 4000K, to światło neutralne
5000K to światło słoneczne, już raczej zimne
6000K, światło zimne i bardzo zimne
7000K, już z dużą naleciałością niebieskiego.
Co do "żarówek LED współpracujących z szyną CAN" to takie nie istnieją, jest to marketingowy bełkot sprzedawców, nastawiony na niewiedzę kupujących. Niektóre zamienniki, mają dodatkowe obciążenie w postaci rezystorów, które zwiększają pobór prądu. Jest to potrzebne do "okłamania" modułu kontroli żarówek, a że ten był powszechnie montowany w epoce pojawienia się szyny CAN, to się tak przyjęło.

Pozdrawiam

r0rk - 18 Styczeń 2016, 22:29

Dziekuje za tak wyczerpującą odpowiedź. Z tym migotaniem pewnie tak będzie, aczkolwiek nie we wszystkich autach to się dzieje, w audi Q7 sciemniacz dziala,na ledzie odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can, obydwie firmy Philips jak i Osram takowe produkują. Naszczęście, oswietlenie kabiny w202 nie jest częścią szyny Can więc bledu nie będzie. Co do tablicy rej ja osobiście mialem zaklocenia w radiu z faktu ze blisko znajdowala sie antena. Jeżeli chodzi o temp barwową polecam 4000k, najlepsza i przede wszystkim nie meczy ludzkiego oka.
Pyra - 18 Styczeń 2016, 22:38

Witam
r0rk napisał/a:
odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can,

Matko, ludzie, przestańcie powtarzać bzdury, żaden rezystor nie oszuka szyny CAN, jakiekolwiek żarówki, rezystory itp, nie mają z nią nic wspólnego.
Szyna CAN, to system wymiany cyfrowej informacji pomiędzy modułami, za pomocą dwóch sygnałów w przeciwfazie. CAN, definiuje m.in. sposoby adresowania modułów i formatowania ramki danych.

CAN bus

Audi używa PWM o wyższej częstotliwości.

Pozdrawiam

r0rk - 19 Styczeń 2016, 07:46

Pyra napisał/a:
Witam
r0rk napisał/a:
odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can,

Matko, ludzie, przestańcie powtarzać bzdury, żaden rezystor nie oszuka szyny CAN, jakiekolwiek żarówki, rezystory itp, nie mają z nią nic wspólnego.
Szyna CAN, to system wymiany cyfrowej informacji pomiędzy modułami, za pomocą dwóch sygnałów w przeciwfazie. CAN, definiuje m.in. sposoby adresowania modułów i formatowania ramki danych.

CAN bus

Audi używa PWM o wyższej częstotliwości.



Może źle napisałem, ale chodziło mi o to

http://allegro.pl/osram-c...5645535948.html

czyli kontroler, który działa.

Pozdrawiam
r0rk
Pozdrawiam

Meges - 19 Styczeń 2016, 08:45

Piotrek.sz napisał/a:
Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:)


Ja jak miałem jedną to też nie miałem błędu, ale to dlatego, że przy tablicy muszą być spalone 2, żeby pokazał błąd.

Pyra - 19 Styczeń 2016, 16:48

Witam
r0rk napisał/a:
Może źle napisałem, ale chodziło mi o to

http://allegro.pl/osram-c...5645535948.html

czyli kontroler, który działa.

Przynajmniej sprzedawca uczciwy:
Cytat:
Informacje prawne:
Niezgodny z ECE
Tylko do jazdy terenowej, niezatwierdzone do stosowania na drogach publicznych
Nielegalna eksploatacja prowadzi do unieważnienia homologacji pojazdu oraz utraty ochrony ubezpieczeniowej


Obejść kontrolę, można na dwa sposoby, dodatkowe urządzenie pobierające prąd symulując obecność włókna żarówki, albo przeróbka modułu. Pomiar prądu jest dokonywany na rezystorach wewnątrz modułu, można je wymienić na większej wartości, wtedy sygnał kontrolny zostaje wygenerowany przy znacznie mniejszym prądzie.
Nowsze układy, mają "widełki" i reagują też na zbyt duży pobór prądu.
Moduł kontroli żarówek, po stwierdzeniu, że któryś z kanałów (obwodów żarówki, lub LED) pobiera niewłaściwą wartość prądu, wysyła do układu centralnego, sygnał o błędzie, ten po odebraniu takiego sygnału, powoduje wyświetlenie na konsoli, odpowiedniego komunikatu (np. zapalenie kontrolki).
Zostaje jeszcze jedna metoda, ale nie jest uniwersalna. Na szynie CAN dochodzącej do modułu sterownia i kontroli żarówek, zakłada się urządzenie potrafiące przechwycić komunikaty o błędach.
Niestety, sposoby te, poza wymianą elementów odpowiedzialnych za pomiar prądu, powodują, że nie mamy kontroli nad sprawnością oświetlenia. Wbrew obiegowej opinii, LEDy też się psują...

Piotrek.sz napisał/a:
Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:)

A sprawdziłeś, czy przypadkiem ta która została, nie miała większej mocy, niż powinna mieć?

Pozdrawiam

MickB. - 21 Styczeń 2016, 13:59

Muciek, kontrola żarówek w W202 nie obejmuje żarówek świateł drogowych, przeciwmgielnych i oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Oczywiście nie obejmuje też kierunkowskazów, ale te akurat mają swoją kontrolkę i po częstotliwości "tykania" przekaźnika łatwo się zorientować, że jest przepalona żarówka. W124 (S124) miało układ kontroli żarówek bardziej rozbudowany i tam rzeczywiście żarówki tablicy były "pod kontrolą". Zresztą, drogowe i przeciwmgielne też.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group