To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Układ chłodzenia, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja - C280 '94 wentylatory elektryczne na chłodnicy

dejv667 - 24 Wrzesień 2019, 12:13
Temat postu: C280 '94 wentylatory elektryczne na chłodnicy
Witam wszystkich,

pacjent to C280 z 1994 roku wyposażony w manualna klimatyzację, numer VIN to:
WDB2020281F180648

Sprawa wygląda następująco. Samochód jest wyposażony w visco oraz w dwa elektryczne wentylatory umieszczone przed chłodnicą.

Termostat jest wymieniony, visco jest wymienione. Auto trzyma właściwa temperaturę czyli praktycznie cały czas wskazówka stoi lekko powyżej 80 stopni. Wentylatory podłączone "na krótko" działają. Bezpiecznik w skrzynce pod maską (duży, 30Amp) wymieniony i sprawny.

Z tego co się dowiedziałem w silniku m104 wentylator elektryczny "wspomaga" visco i działają w następujący sposób:
- włączona klimatyzacja na "mały nawiew" -> wentylatory chodzą na pierwszym biegu
- włączona klimatyzacja na "full" -> wentylatory chodzą na drugim biegu
- temp płynu osiąga 105st -> wentylatory chodzą na drugim biegu aż zbiją temp do 95 st.


Podejrzewam jednak, że u nie nie włączają się wcale gdy temp płynu dojdzie do 105 st.
Z tego co podpowiedział mi internet sygnał do uruchomiania wentylatorów daje czujnik umieszczony w obudowie termostat/pompy wody. O ile dobrze zrozumiałem czujniki są dwa:
- odpowiedzialny za wskaźnik na desce
- odpowiedzialny za uruchomienie wentylatorów

Czy ktoś mnie poratuje numerami owych czujników?

Zauważyłem, że wentylatory mają w swoim obwodzie "rezystor" - ot takie wielkie cudo z porcelanowej oprawie montowane przed wentylatorami.

Czy ktoś może zna numer tegoż ustrojstwa?

Amerykanki internet wspomina o tym, że popularną przeróbką jest montaż rezystora we wtyczce czujnik temp płynu. Ponoć dzięki temu wentylatory włączają się wcześniej, np gdy płyn ma 98-100 stopni.

Ktoś wie coś więcej o tym rozwiązaniu?

wiskontii - 24 Wrzesień 2019, 15:42

zajrzyj w nadkole lewa strona i pod plastikiem znajdziesz moduł odpowiedzialny za klime

[ Dodano: 24 Wrzesień 2019, 15:43 ]
Jak go tam nie będzie to w skrzynce bespieczników w głebi będziesz miał 2 przekazniki do wentylatorów

dejv667 - 24 Wrzesień 2019, 18:27

Zauważyłem że wentylatory włączają się na kilkanaście sekund po włączeniu zapłonu. Jeśli przy włączonym zapłonie odepnę wtyczkę 4pin na termostacie nic się nie dzieje.

W skrzynce z bezpiecznikami pod maską mam jedynie bezpieczniki. W skrzynce za nią są dwa przekaźniki pokaźnych rozmiarów ale nie da się ich zamienić miejscami. Na nadkola po stronie kierowcy znajduje się moduł z dość długą wtyczką.

Jak się ów moduł diagnozuje? Jest jakaś domowa metoda?

wiskontii - 24 Wrzesień 2019, 19:32

dejv667 napisał/a:
Zauważyłem że wentylatory włączają się na kilkanaście sekund po włączeniu zapłonu. Jeśli przy włączonym zapłonie odepnę wtyczkę 4pin na termostacie nic się nie dzieje.

W skrzynce z bezpiecznikami pod maską mam jedynie bezpieczniki. W skrzynce za nią są dwa przekaźniki pokaźnych rozmiarów ale nie da się ich zamienić miejscami. Na nadkola po stronie kierowcy znajduje się moduł z dość długą wtyczką.

Jak się ów moduł diagnozuje? Jest jakaś domowa metoda?


ten moduł w nadkolu czesto siada

Abdul - 3 Październik 2019, 21:43

dejv667, i coświęcej w temacie wymyślone? Sprawdziłeś, to co wiskontii pisał?
dejv667 - 7 Listopad 2019, 18:23

Abdul napisał/a:
dejv667, i coświęcej w temacie wymyślone? Sprawdziłeś, to co wiskontii pisał?


Nie, bez postępów. Na razie najbardziej podejrzany jest czujnik temp 4pin. Czekam na nowy.

sadamlolek - 13 Lipiec 2020, 13:07

Udało się coś?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group