To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Ogólnie o C-klasie - archiwum - wszystkie oleje w samochodzie

m00n - 18 Styczeń 2008, 13:57
Temat postu: wszystkie oleje w samochodzie
1. Olej Silnikowy

Jesli nie znamy dokladnie przebiegu i niewiemy co bylo lane wczesniej, lejemy polsyntetyk 10w-40 np.
-castrol gtx magnatec (polecam)
-mobil 1
-liqui molly
Do silnika wchodzi ok 5l oleju + filtr oleju (polecam knecht ok 20zl)

2. Olej do ukladu wspomagania kierownicy

Musi byc to olej spelniajacy norme MB 236.5 Dexron II, jest to ten sam co stosujemy do przekladni automatycznych np. Mobil ATF 220.
Mechanik zasugerował mi ze jak spuszcze stary olej ze wspomagania to zebym wlal najpierw jakis tanszy i pojezddzil 1 dzien na nim zeby wyplukac caly syf a potem dopiero zalac wlasciwy plyn, wybralem Prestone power steering fluid tory podobno dodatkowo uszczelnia uklad. Pojemnosc ukladu ok. 0.8l Przy okazji mozna zmienic filtr hydrauliczny (knecht 25 zl)

3. Olej przekladniowy

Skrzynia manualna:

Podobno w modelach przed liftem olej w manualnej skrzyni wymienia sie co 60000 km
oznaczenie starej skrzyni w vinie to 717418 nowe skrzynie to 717417. Do manuala wchodzi 1.5 l oleju, lejemy ten sam co do automatu czyli mobil atf 220 lub pochodny.

Skrzynia automatyczna

ASB - 4 przełożenia.

Przy bieżącej wymianie wchodzi 5,5l oleju w raz z wymianą filtra oleju + uszczelka na miskę olejową + uszczelka na korek spustu oleju.

Wymiana katalogowo co 60 000 km wraz z filtrem / lub w trudnych warunkach co 30 000km bez filtra.

Do swojej :mb: zapodałem olej ELF elfmatic (ok.20zł/1L)
Dodał Marcin Pop

4. Tylny most

Podobno jesli niema ubytku plynu to lepiej zostawic w spokoju albo tylko dolewac, gestosc oleju to 85w90 ale podobno najlepiej kupic olej z ASO, pojemnosc mostu to 0.7 l PROSZE O DOKLADNIEJSZE INFO NA TEN TEMAT

Narazie to tyle potem opisze jeszcze typy i wymiane filtrow i innych plynow oczywiscie zachecam do rozbudowy i korekty artykulu, ja opisuje wszystko na podstawie modelu prze liftem i silnika 2l benzyna bez gazu wiec prosze o osoby posiadajace inne modele o opisywanie swoich przypadkow
Pozdrawiam

Marcin Pop. - 18 Styczeń 2008, 14:30

m00n napisał/a:
Skrzynia automatyczna

Tu prosilbym kogos o uzupelnienie


:mb: tak jak w opisie poniżej

ASB - 4 przełożenia.

Przy bieżącej wymianie wchodzi 5,5l oleju w raz z wymianą filtra oleju + uszczelka na miskę olejową + uszczelka na korek spustu oleju.

Wymiana katalogowo co 60 000 km wraz z filtrem / lub w trudnych warunkach co 30 000km bez filtra.

Do swojej :mb: zapodałem olej ELF elfmatic (ok.20zł/1L)

respected - 18 Styczeń 2008, 14:49

m00n napisał/a:
3. Olej przekladniowy

Skrzynia manualna:

Podobno w modelach przed liftem olej w manualnej skrzyni wymienia sie co 60000 km

Kolego w/g książki obsługowej w skrzyni manualnej nie wymienia sie oleju jeżeli nie ma wycieków nie nalezy nic robic

Marcin Pop. - 18 Styczeń 2008, 15:29

respected,
jak nie chcesz to nie musisz wymieniać, przecież nikt Cię do tego zmusza, ale....
każdy olej niezależnie czy do silnika czy do przekładni podlega procesowi starzenia, zmieniają się właściwości smarująco - penetrujące, wchłania wilgoć nie mówiąc już o wydzielaniu się kwasów, substancji smolistych i żywic.
To szkodliwie działa na zaspoły (łożyska, koła zębate, tarcze) z którymi olej współpracuje.
Po pewnym czasie okazuje się ze: np. most "wyje", 5-ty bieg "wyje"itd. Jest jeszcze problem tolerancjami pewnych wymiarów montażowych ale to już inna historia.
Olej przyczynia się do tego w sposób bezpośredni.
Na skutek zużytego oleju nie ma właściwości smarujących. Powierzchnie kół zębatych ścierają się w szybszym tępie (ewolwenta zębu koła zębatego zostaje zdeformowana / zdarta) co w późniejszym okresie użytkowania przejawia się w postaci tzw. "wycia przekładni"

map8 - 18 Styczeń 2008, 17:40

Co do wymiany oleju w skrzyni biegów, to trzeba. Jak wymieniałem po nabyciu auta, to wyleciało coś zbliżone do wody :) Mechanik powiedział, że czas najwyższy juz był.

Co do mostu, to też słyszałem, że z olej z ASO najlepiej. Koszt ok. 90 zł/litr. Jest to olej do mostu z ASD, ale jak najbardziej można lać do zwykłego. I oryginał jest chyba 80W90.

Co do wspomagania, to w nowszych modelach jest plastykowy zbiornik i tam się nie wymienia oleju i nie ma żadnego filtra. Olej się tylko dolewa i słyszałem, że tylko oryginał.

Filtry, to: Knecht, Hengst, Mann. Mercedes będzie z nich zadowolona...

Pozdr.

giet - 18 Styczeń 2008, 17:48

m00n napisał/a:
Jesli nie znamy dokladnie przebiegu i niewiemy co bylo lane wczesniej, lejemy polsyntetyk 10w-40 np


Nie zgodze się. Przecierz nie zalejemy auta półsyntetykiem, skoro mógł jeździć na oleju mineralnym.

Pozdrawiam Giet :D

m00n - 18 Styczeń 2008, 19:23

tak wiec w metalowych zbiorniczach wymieinia sie filtr i olej a plastikowych nie ?

jak wiec poznac jaki olej do silnika zalac ?

AutoElegance.pl - 20 Styczeń 2008, 14:56

map8, uwazam, ze sciema ;)

Filtra nie ma w plastikowych okraglych zbiornikach, ale plyn sie jak najbardziej wymienia. Ja u siebie wymienialem pol roku temu i bylo widac, ze juz bardzo zuzyty, wymienilem, bo na rozgrzanym silniku w lecie przy niskich obrotach zanikalo wspomaganie.
jakbym mial tylko dolewac i mieszac to ze starym plynem :roll:

Pioterek - 20 Styczeń 2008, 17:58

giet napisał/a:
Nie zgodze się. Przecierz nie zalejemy auta półsyntetykiem, skoro mógł jeździć na oleju mineralnym.


A ja się z Tobą nie zgodzę, bo co jak mógł jeździć na syntetyku? Przecież nie zalejemy go wtedy minerałem. Najbezpieczniej jest wlać półsyntetyk, bo łączy w sobie właściwości obu olejów: mineralnego i syntetycznego i jeśli nie wiemy co było lane, a silnik wygląda na zdrowy to lejmy półsyntetyk.

A dla skomplikowania tematu: to czytaliście to: http://www.p12.neostrada.pl/oleje.pdf

EDIT: Ponieważ stary link nie działał wrzuciłem nowy.

giet - 20 Styczeń 2008, 18:53

Pioterek napisał/a:
jeśli nie wiemy co było lane, a silnik wygląda na zdrowy to lejmy półsyntetyk.


Każdy ma swoje zdanie. Jak w sytuacji którą opisujesz wlałbym olej olej syntetyczny.

Pozdrawiam Giet

[ Dodano: 20 Styczeń 2008, 18:56 ]
Pioterek napisał/a:
A dla skomplikowania tematu: to czytaliście to: http://xsonic.strefa.pl/myimages/oleje.pdf


Chętnie przeczytam, ale link dzie działa.

mrrocky - 20 Styczeń 2008, 19:04

giet napisał/a:
Chętnie przeczytam, ale link dzie działa.
link dziala, tylko praw dostepu brak ;)
Pioterek - 21 Styczeń 2008, 00:53

giet napisał/a:

Każdy ma swoje zdanie. Jak w sytuacji którą opisujesz wlałbym olej olej syntetyczny.


No to się zdecyduj bo ta wypowiedź trochę się kłóci z Twoją wcześniejszą cytuję:"Nie zgodze się. Przecierz nie zalejemy auta półsyntetykiem, skoro mógł jeździć na oleju mineralnym. " A pamiętaj, że ja zakładałem, że mógł jeździć na mineralnym.

Ja wlałbym syntetyk, gdybym wiedział na 100% , że tam nie było minerała tylko półsyntetyk. W przypadku braku pewności wlałbym półsyntetyk, a dopiero przy następnej wymianie zastosowałbym syntetyk i na pewno byłoby ok.

giet napisał/a:
Chętnie przeczytam, ale link dzie działa.


Sorki - już poprawiłem.

Pozdrawiam serdecznie.

Jary - 21 Styczeń 2008, 08:19

Pioterek napisał/a:
Ja wlałbym syntetyk, gdybym wiedział na 100% , że tam nie było minerała tylko półsyntetyk.


A ja bym wlał, taki jaki bym uważał, bo to niema znaczenia co było wcześniej :wink:

aro - 25 Styczeń 2008, 22:43

Nie mogę zgodzić się z tym że do manualnej skrzyni leje się atf 220.tam stosuje się atf typu A o nieco innych parametrach.
m00n - 25 Styczeń 2008, 22:58

atf 200 nie 220 pomylka ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group