To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Układ chłodzenia, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja - Wentylator chłodnicy

Nex@pl - 29 Styczeń 2008, 18:45
Temat postu: Wentylator chłodnicy
Witam, no to auto nie chce, żebym je sprzedawał chyba :)

Załączył się wentylator chłodnicy i... działa cały czas :/ Byłem u jednego mechanika, twierdz, że padł moduł SAM w skrzynce bezpiecnzików. Nr części 022 545 53 32

Co o tym sądzicie, można to jakoś sprawdzić?

Ach zapomniałem :o W202 C180 kombi.

Gerri - 29 Styczeń 2008, 20:27
Temat postu: Re: Wentylator chłodnicy
Nex@pl napisał/a:

Ach zapomniałem :o W202 C180 kombi.


To niestety STRASZNIE MAŁO

W 202 z kluczykiem "scyzorykiem" miały CALKOWICIE INNY system sterowania wentylatora niż W 202 z "rybką"
Skoro padło określenie SAM - to podejrzewam, że masz kluczyk rybkę.
W tym systemie raczej padał sterowniki wentylatora (to taka użebrowana, aluminiowa prostopadłościenna puszka, zazwyczaj pod reflektorem)

Nex@pl - 29 Styczeń 2008, 23:08

Przepraszam zapomniałem :) Jak rozumiem kluczyk rybka to ten kluczyk, który ze stacyjką kontaktuje się przez podczerwień? Także mam rybkę - klucz właściwy jest używany tylko do ew. otwarcia zamka w drzwiach, potem kluczyk ze schowanym metalowym elementem wkładam do stacyjki. Nie wiem jak bardziej to łopatologicznie wyjaśnić :)

Co do tematu, tak stwierdził mechanik - ale tak samo twierdził przy innym aucie, że mam wentylator chłodnicy do wymiany bo nie działa, a okazało się, że styki były już mocno zeżarte i wystarczyło posiedzieć dzień nad autem.

Póki co nie mam czasu, aby wleźć na kanał do garażu, ale za około tydzień, czy dwa będę miał, także chcę się przygotować teoretycznie do zadania :) Jak rozumiem, trzeba to posprawdzać z miernikiem - pytanie tylko gdzie co i jak? :)

Wentylator ma tylko dojście plus i minus, które to dostaje ze wspomnianego przez ciebie prostopadłościanu aluminiowego znajdującego sie pod reflektorem. Do prostopadłościanu idzie linia z modułu SAM. Jak rozumiem, któryś element jest wadliwy i cały czas podaje sygnał, tylko teraz gdzie nie powinno być tego sygnału, na którym pinie i w którym elemencie. Czy piny są tam oznaczone, czy trzeba się domyślać? A najważniejsze dla mnie to czy warto się za to zabierać - jest szansa, żebym np uszkodził komputer? Nie boję się grzebania, ale nie chce też powiększyć kosztów naprawy :)

Ale wyszło tych wypocin :P Mam nadzieję, że da radę jakoś to zrozumieć :)

Kolejna kwestia - ile kosztuje ten "prostopadłościan"? I czy idzie go np. samemu naprawić?

Gerri - 29 Styczeń 2008, 23:52

Nex@pl napisał/a:

Wentylator ma tylko dojście plus i minus, które to dostaje ze wspomnianego przez ciebie prostopadłościanu aluminiowego znajdującego sie pod reflektorem. Do prostopadłościanu idzie linia z modułu SAM.


Oprócz tego ma dwa grube kable zasilające. Jeżeli wypniesz kable cienkie (sterowanie), a wentylator będzie się dalej kręcił - to moduł jest zrypany. W środku raczej nic nie nakopiesz, bo jest zalane tworzywem. Chociaż niektórzy za to się biorą.
Sterowanie modułu nie jest analogowe - tak więc masz z multimetrem małe szanse.

Nex@pl - 29 Styczeń 2008, 23:55

Tzn. jezeli wypne sterowanie z tego prostopadościanu i będzie dziąłał went. to ten "prostopadłościan" wysiadł?
btx - 30 Styczeń 2008, 19:17

TAK :)
Nex@pl - 30 Styczeń 2008, 20:54

Dzięki i sory za głupawe pytanie ale późno już było :P Jak rozwiążę problem to opisze wynik tutaj.
phan - 18 Marzec 2010, 19:53

WITAM, wentylator chłodnicy chodzi cały czas na pełnych obrotach czy auto zimne czy ciepłe. Mam auto z klimą manualną ale tylko jeden wentylator o taki http://www.allegro.pl/ite...imatyzacji.html mój win to WDB2020781F447472 kluczyk scyzoryk. Bardzo proszę o pomoc co wymienić bo wyczytałem z tego tematu że może być jak napisał kolega Nex@pl, "moduł SAM" lub jak napisał kolega Gerri, sterownik wentylatora (i tu z opisu podejrzewam że to jest to: http://www.allegro.pl/ite...klasa_w210.html tylko nie wiem czemu to jest takie drogie..)
Gerri napisał/a:
Jeżeli wypniesz kable cienkie (sterowanie), a wentylator będzie się dalej kręcił - to moduł jest zrypany
i tu mam problem na foto chłodnicy widać po lewej stronie gniazdo tam od góry wchodzą u mnie grube dwa kable a od dołu wychodzą cienkie - czy właśnie o to chodzi ?

Gerri napisał/a:
W tym systemie raczej padał sterowniki wentylatora (to taka użebrowana, aluminiowa prostopadłościenna puszka, zazwyczaj pod reflektorem)


a tu inna informacja:

http://www.w202.pl/viewto...t=11859&start=0

Rafi napisał/a:
Moduł wentylatora znajduje się pod przednim lewym nadkolem. Trzeba zdjąć koło i odkręcić 5 śrub.



To gdzie w końcu on jest :wink: ?

Jary - 18 Marzec 2010, 20:24

phan napisał/a:
wentylator chłodnicy chodzi cały czas na pełnych obrotach


Wprawdzie nie wiadomo o jaki model :mb: chodzi (ce 180 to mało), ale zacznij od czujnika temperatury :wink:

phan - 18 Marzec 2010, 21:00

Przecież podałem VIN :) , a mogę prosić o wskazówki gdzie go szukać ?
malacz - 18 Marzec 2010, 23:51

jeżeli chodzi ci o czujnik temperatury to jest pod tym plastikiem z przodu silnika spróbuj go wypiąć i zobaczysz co będzie.
phan - 18 Marzec 2010, 23:57

Mam rozumieć że on może być nie sprawny i dawać cynk na wentylator że silnik jest ciepły i wentylator się włącza ? dodam iż wskaźnik temperatury na zegarach działa wzorowo. Kilka minut temu odpalałem zimny samochód wentylator w tej samej chwili się włączył i dmuchał z całych sił ale po kilku km się wyłączył. Raz dmucha cały czas a czasem się wyłącza i włącza z powrotem.
Nex@pl - 19 Marzec 2010, 00:18

Raczej nie. Sprawdź najpierw czy od strony kierowcy masz pod nadkolem (przed kołem, przy zderzaku przednim) masz prostokątny obiekt przykręcony dwoma nakrętkami po krótszych bokach.
phan - 19 Marzec 2010, 11:02

Dobra będę tam szukał, możesz napisać jak sprawdzę potem czy to on jest uszkodzony ? nie chce kupić i z nim potem zostać :?
Gerri, pisał że można odłączyć jakiś kabel w czasie kiedy wiatrak pracuje i jeśli się nie wyłączy tzn. że moduł do wymiany.

:?:

Nex@pl - 19 Marzec 2010, 11:11

phan napisał/a:
Dobra będę tam szukał, możesz napisać jak sprawdzę potem czy to on jest uszkodzony ? nie chce kupić i z nim potem zostać :?
Gerri, pisał że można odłączyć jakiś kabel w czasie kiedy wiatrak pracuje i jeśli się nie wyłączy tzn. że moduł do wymiany.


Pisał do mnie o tym :) Jak rozumiem, masz kluczyk rybkę?

Jeżeli tak, to musisz odpiąć sterowanie z przedniego modułu SAM. Znajduje on się w skrzynce bezpieczników z przodu auta po stronie kierowcy, w tylnej części owej skrzynki (pod podszybiem) i to pod samiuśkim spodem bezpieczników/przekaźników. Taki długi, i wysoki "przekaźnik" zamontowany od spodu, odkręcasz tylko górną pokrywkę, chyba 6-8 śrubek krzyżakowych, zdejmujesz ją i delikatnie wyjmujesz wszystko w górę, całość i tak ci nie wyjdzie, ale do sterowania dojdziesz :)

Sterowanie, niestety nie pamiętam jakiego kolorku (musisz sprawdzić przy module, idą tam dwa cieniutkie kabelki we wtyczce) odpinasz, odpalasz auto i jak wiatrak nie kręci to masz problem, i to drogi problem.

Jeżeli kręci, to moduł wentylatorów do wymiany. Jak masz zamiar pojeździć kilka lat w202 to szarpnij się na nowy, jest nieco zmieniony jeśli chodzi o budowę. Mnie kosztował 130 euro z 10% rabatem, ale to było dwa lata temu.

A jeżeli nei masz rybki to powinieneś miec przekaźnik (dwa przekaźniki?) od wentylatora o ile dobrze pamiętam.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group