To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Silnik i osprzęt oraz układ napędowy - olej silnikowy

Camel- - 7 Czerwiec 2012, 21:01

zibi_43, należy się sprostowanie co do TBN. Może zacytuje sam siebie:
Cytat:
TBN to tylko liczba dodatków alkalicznych, których "czyszczenie" polega na neutralizowaniu kwaśnych produktów reakcji produktów spalania benzyny-olej silnikowy, tj. siarczków i siarczanów. Liczba zasadowa ma na celu ochronę korozyjną powierzchni silnika. Jest to kolejny mechanizm po mechaniźmie inhibitorów korozji, które działąją tylko słabsze kwasy, typu utlenione węglowodory oleju bazowego.
Za jakość mycia silnika odpowiadają związki nazwane detergentami, a nie liczba zasadowa. Liczbę oraz jakośc detergentów zawarta jest w pakiecie jakościowym dodatków uszlachetniających, których szczegółów producenci zazwyczaj nie podają.


polofix, silniki :mb: to jednak porządne motory. W takim stanie silnik Hondy dawno by stracił kompresie i kopciłby na niebiesko zjadając przy tym znaczne ilości tloków. Porządne stopy/odkuwki.

zibi_43 - 9 Czerwiec 2012, 07:41

[quote="Camel-"]zibi_43, należy się sprostowanie co do TBN. Może zacytuje sam siebie:
Cytat:
TBN to tylko liczba dodatków alkalicznych, których "czyszczenie" polega na neutralizowaniu kwaśnych produktów reakcji produktów spalania benzyny-olej silnikowy, tj. siarczków i siarczanów. Liczba zasadowa ma na celu ochronę korozyjną powierzchni silnika. Jest to kolejny mechanizm po mechaniźmie inhibitorów korozji, które działąją tylko słabsze kwasy, typu utlenione węglowodory oleju bazowego.
Za jakość mycia silnika odpowiadają związki nazwane detergentami, a nie liczba zasadowa. Liczbę oraz jakośc detergentów zawarta jest w pakiecie jakościowym dodatków uszlachetniających, których szczegółów producenci zazwyczaj nie podają.



Nie neguje tego, jednak wielkość i jakość pakietu dodatków jest dość ściśle dopasowana z wartością TBN. Nie można przecież doprowadzić do tego by produkty powstałe po neutralizacji bezpańsko tworzyły szlamy i osady.

Ale ogólna zasada jest taka że zmieniając olej nie przechodzi się na olej wyższej klasy.
I tyle.

godzio - 9 Czerwiec 2012, 08:50

Najlepsza zasada jest taka że najlepiej używać oleju podanego w specyfikacji pojazdu przez producenta :wink:
TraczU - 9 Czerwiec 2012, 15:14

zibi_43, no nie do końca. Jeździłem na półsyntetyku, zmieniłem uszczelniacze zaworowe, uszczelkę pod głowicą. Wycieków zero. Konsumpcji również więc dlaczego miałbym nie zalać teraz syntetyka?
W motocyklu zmieniłem olej z pól syntetycznego na syntetyk i motor odżył. Pracuje ciszej, równiej, znacznie lepiej wkręca się na obroty.
Chyba, że masz na myśli silnik który ma wycieki i zjada olej to Ok. Zmiana na olej klasy wyższej nie miała by sensu :)

polofix - 9 Czerwiec 2012, 18:29

TraczU napisał/a:
zibi_43, no nie do końca. Jeździłem na półsyntetyku, zmieniłem uszczelniacze zaworowe, uszczelkę pod głowicą. Wycieków zero. Konsumpcji również więc dlaczego miałbym nie zalać teraz syntetyka?
W motocyklu zmieniłem olej z pól syntetycznego na syntetyk i motor odżył. Pracuje ciszej, równiej, znacznie lepiej wkręca się na obroty.
Chyba, że masz na myśli silnik który ma wycieki i zjada olej to Ok. Zmiana na olej klasy wyższej nie miała by sensu :)

jeśli silnik był dbany, tzn olej wymieniany na czas i dobrej jakości to myślę że można wymienić np z półsyntetyka na syntetyk/ z mineralnego inny, tym bardziej w mercedesie, gdzie wszystko jest mocne, panewki szerokie i wszystko z dobrych materiałów.
a tak jak camel napisał; np w silniku hondy i podobnym kombinacje z olejami mogą się nie udać. w Honda to też dobra jakość, duża dokładność, ale materiału jest oszczędnie na każdym kroku. przegapisz wymianę oleju i może być po silniku. albo temperatura ponad 100*C może załatwić motor w szybkim czasie.

Camel- - 9 Czerwiec 2012, 22:45

zibi_43 napisał/a:
Nie neguje tego, jednak wielkość i jakość pakietu dodatków jest dość ściśle dopasowana z wartością TBN. Nie można przecież doprowadzić do tego by produkty powstałe po neutralizacji bezpańsko tworzyły szlamy i osady.

Kwas + zasada -> sól + woda. To taka ogólna reakcja, ale głównie chodzi o odczyn, który mógłby wpłynąc na agresywność korozyjną.
Z czego więc szlamy i osady?

Jeszcze pare dni i na forum wrzuce komendium olejowe. Tylko jeszcze muszę trochę popisać, a zbliżają mi się kolejne zaliczenia także prace wstrzymane.

polofix - 10 Czerwiec 2012, 09:35

Camel- napisał/a:
zibi_43 napisał/a:
Nie neguje tego, jednak wielkość i jakość pakietu dodatków jest dość ściśle dopasowana z wartością TBN. Nie można przecież doprowadzić do tego by produkty powstałe po neutralizacji bezpańsko tworzyły szlamy i osady.

Kwas + zasada -> sól + woda. To taka ogólna reakcja, ale głównie chodzi o odczyn, który mógłby wpłynąc na agresywność korozyjną.
Z czego więc szlamy i osady?

Jeszcze pare dni i na forum wrzuce komendium olejowe. Tylko jeszcze muszę trochę popisać, a zbliżają mi się kolejne zaliczenia także prace wstrzymane.

niech koś napisze o castrolu magnatec-u. ludzie tak go kupują. czy to za sprawą zachęcającej,głośnej reklamy w tv?

perzu126 - 10 Czerwiec 2012, 18:17

polofix napisał/a:
czy to za sprawą zachęcającej,głośnej reklamy w tv?


Na pewno tak. Ja kiedyś taki lalem do silnika. Smaruje silnik tak samo jak każdy inny olej i do tego cena się robi z kosmosu. Ostatnio przeskoczyłem na Shella bo tańszy i niby czemu miałby być gorszy?

wito74 - 10 Czerwiec 2012, 21:16

godzio napisał/a:
Najlepsza zasada jest taka że najlepiej używać oleju podanego w specyfikacji pojazdu przez producenta :wink:

I tego się trzymajmy. Od wymiany do wymiany nie mamm grama ubytku(270k przebiegu.) Wymieniam tak jak fabryka nakazał i nie mam problemów

madzara31 - 18 Czerwiec 2012, 19:32

Jeśli ktoś by chciał kupować w ASO to
10W40 jest A 000 989 33 01 229.1
5 W40 to A 000 989 82 01 229.3

madzara31 - 18 Czerwiec 2012, 19:48

Koledzy jako że u mnie w W 124 siedzi silnik z pierwszej serii o kodzie 102 082 , na gorące dnii potrzebny jest mi olej 15w50.
Silnik ma 700tysi nalatane nie ma wycieków i nie pali oleju, nie bucha z pod korka , świece kolor opalenia szary ,ale gdy się mocno nagrzeje (tylko w gorące dni ) ciśnienie mu spada na wskaźniku :? . Myślę że "40" dla niego na lato jednak za mało.Gdzieś w swoich trzewiach ciepłe "40" nie robi roboty.
Miał ktoś przygodę z 15W50 ? Co polecacie ? 15W50 ale dobre dla "dziadka"

Camel- - 18 Czerwiec 2012, 22:43

A czemu 15W?
Nie zdziwie się jak ten 15W40 co miałeś to zmienił mocno lepkośc przez przepracowanie a nie 40tkę.
Imho 10W40 jak nic się należy temu silnikowi ;)

tomi382 - 19 Czerwiec 2012, 00:50

niby to bardzo wyeksploatowanych silników zaleca się 15W50
madzara31 - 19 Czerwiec 2012, 08:05

10 W 50 robią ?
Camel- - 19 Czerwiec 2012, 09:57

Do motocykli? ;) Proponuje 10W40 i tyle.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group