To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Zrób To Sam - Naprawa pompy Lucasa SAM

konradkar - 30 Kwiecień 2008, 01:50
Temat postu: Naprawa pompy Lucasa SAM
Witajcie.
Juz jakis czas temu nieliczni wiedza ze uszczelniałem sam pompe wtryskowa Lucasa.. tak wlasnie ta pompe montowana w latach 1993-1997 w silnikach 200D i 220D modeli W202 i W210.
Nie jest do tego potrzebny ani kanal w garazu ani jakies specjalne narzędzia, a tym bardziej uzadzenia do blokowania pompy wtryskowej wystawiane np. na allegro (SA one potrzebne jeżeli nie chcemy przestawic pompy wtryskowej a w naszym przypadku i tak ja rozbieramy wiec nie ma takiej potrzeby.

Na tym dlugim wstepie chce zaznaczyc jeszcze ze w/w pompa nie jest jakas elektroniczna zagadka wrecz przeciewnie jest chyba mniej skomplikowana niż BOSHA, wiec dlaczego taka rozbieznosc cen jest nie mam pojecia. Komplet uszczelek mozna nabyc w sklepie za ok 150 zl wiec zycze powodzenia
Dla zainteresowanych moge przeslac schemat w dobrej jakosci aby przed rozlozeniem spokojnie sobie na niego popatrzec, a potem wydrukowac w formacie A2 i uszczelniac:)

Nie zdaze w ciagu jednej nocy wytlumaczyc wszystkiego wiec dzis napisze jak ja wyjac z samochodu i rozebrac, reszta jutro albo w wekend.

Zanim zaczniemy cokolwiek odkręcać odpinamy akumulator najlepiej dwa bieguny (bezsensu ale unikamy niedomówień), otwieramy maske nawet nie na max. rozpiętość-ja mam niski garaz i tez się udalo-dopiero wtedy zaczynamy zabawe:

1. Zdejmujemy rure idaca od filtra powietrza do kolektora ssacego (dwa chyba cybanty), LUZUJEMY NAPINACZ PASKA ROZRZADU (WYSTARCZY ODKRECIC O PARE OBROTOW- nie wykrecajmy go)

2. odkręcamy pokrywe zaworow/wtryskiwaczy (bardziej poprawne), ta czarna z plastiku przykrecona jest chyba na 6 srub typu imbus, nastepnie wyjmujemy wezyk od odpowietrzenia miski korbowej do kolektora ssacego (czarna rurka z plastiku jest tylko wsunieta w 'niby' reduktor.

maniek - 30 Kwiecień 2008, 02:59

dobra robota Konradkar jesteś z zawodu mechanikiem ,czy po prostu masz o tym pojęcie ?
na schemacie pompy te pomarańczowe kreski to uszczelki ?,i wszystkie je trzeba wymienić gdy pompa cieknie? .
pozdrawiam jestem podziwu .

konradkar - 30 Kwiecień 2008, 03:02

oczywiscie ze nie ma potrzeby wszystkich wymieniac ale wtedy musisz byc na 100% pewien ze to cieknie wlasnie z tej glownej uszczelki- ja wymienilem te ktore udalo mi sie rozebrac (nie sluchac mechanikow i nie sl=kladac na silikon - wystarcza uszczelki)
mi zajelo rozebranie ok 6 godzin- teraz pewnie po 3 godzinach pompa bylaby na wierzchu

a z zawodu Technik elektryk, mgr to juz finanse ale pasja naprawienia wszystkiego samemu pozostala i tylko w ostatecznosci mechanik, informatyk, murarz, stolarz, slusarz, kowal, spawacz, hee ginekolog, kierowca, zarobia (nie ginekologowi nie oddam roboty)

maniek - 30 Kwiecień 2008, 03:37

dobry jesteś ,jak będę miał kiedykolwiek problem z pompą to walę do ciebie .
Chociaż słyszałem że jeżdżąc na połowie baka ,nie ma się problemów z pompą

konradkar - 30 Kwiecień 2008, 06:39

czy pol baki czy pelen pompa pailiowa podaje rope w takiej samej ilosci wiec nie wiem kto Ci takich bzdur naopowiadal... co do stawania pod gore z uszkodzona pompa (cieknaca) to bym sie zgodzil a nie np jezdzenie z polowa baku paliwa.. he
to tak samo jak tlumaczenie energetykow przed zmiana z 220V na 230V - szybciej sie zelazko nagrzeje, zarowki mocniej swiecic beda, pralki szybciej upiora (totalny bezsens),suszarka szybciej wysuszy... ech teraz widze ze aby sie przypodobac Polakom wladza uderza do kobiet w ich czule punkty a my mezczyzni wtedy juz mozemy tylko pogdybac :)

Daniel - 30 Kwiecień 2008, 08:47

tyle postów było napisane nt. tej pompy :) - padł właśnie chyba jeden z największych mitów dotyczących MB
konradkar - 30 Kwiecień 2008, 09:45

uznam to za komplement :)
juro wieczorkiem bede mial czas to napisze czesc 2 KONCA MONOPOLU SERWISOW LUCASA

troszke sie machnalem w nocy i zamiast w dziale "Zrob to sam" wrzucilem na ogolny a przydaloby sie aby posiadacze W210 tez mieli okazje to zobaczyc.

To forum uwazam za glowne forum W202 naszych MB wiec tu najpierw post sie ukazal, za jakis czas wrzuce do konkurencji np mercamnia....

Troszke czasu sie z przygotowaniem prezentacji schodzi mi zajelo to okolo 2.5 godzinki
ale mam nadzieje ze ktos zaoszczedzi dzieki moim malym wskazowkom 1.5 tys, 2.8 a nawet jak to potrafia krzyknac 4.2 tys zl

Opisze rowniez ten "pechowy" czujnik na pompie ktorego wartosc serwisy szacuja na 2 tys zl minimum

Zapraszam zatem do lektury po dluuugim weeekendzie a tymczasem prosze admina o przeniesienie do dzielu ZROB TO SAM
dzieki

jan6 - 30 Kwiecień 2008, 09:50

Ktoś to zrobił sam i opisał super . Podziele sie moją wiedzą teoretyczną jeszcze nie musiałej jej sam uszczelniać ale nigdy n ic nie wiadomo.

Zgadzam sie budowa pompy jest prosta jak buodowa cepa

Co więcej jest to pompa bardzo czesto stosowana w autach francuskich i stąd ich wiedza na jej temat przypadkowo na forum francuskim znalazłem opis jej uszczelnienia. Z tym że francuski mechanik stosował śrubę blokującą .

Zdjęcia z procesu uszczelniania pompy zaczerpnięte są z francuskiej strony link
http://www.oliomobile.org...opic.php?t=8099 , niestety nie znam tego języka .

na stronie np http://www.hoffman.auto.pl/sklep.php można kupić zestaw uszczelek do tych pomp koszt 167 zł + koszty przesyłki. Wystarczy że wpisałem w google oznaczenie zestawu uszczelek dla pompy I fazy to jest „9109-750”.

dalsze zdjecia w nastepnym poście bedzie ich 42

[ Dodano: 30 Kwiecień 2008, 09:55 ]
a oto dalsze zdjecia

dodam tylko że uszczelniana pompa pochodzi chyba z cytroena XM i jest identyczna z tą z naszych MB
zdjecia są nie w kolejności należy patrzec się na ich numeracje

konradkar - 30 Kwiecień 2008, 09:58

z tego co widze jest to troszeczke inna pompa- ogolna budowa jest taka sama ale jak zwykle problem tyczy sie szczegolow

wiecej napisze jutro- ale aby uzyc ten przeyzad trzeba najpierw znac budowe w/w pompy i przynajmniej ja raz rozlozyc na czynniki pierwsze- otoz przyzad ten blokuje os pompy wzgledem korpusu ale tylko w jednym polozeniu owej oski ktora trafia raz na 2 obroty walu korbowego...
samemu w warunkach "polowych" bez wczesniejszej praktyki nie znajdziecie tego otworku przy przekrecaniu walu korbowego na kole pasowym, trzeba do tego srubokret i mala wiedza kiedy i jak wpadnie w dziurke :)

w ksiazce pokazany jest czujnik krory jest zaroweczka ktora zapala sie w takim momencie-owszem jezeli Ci sie uda mozna sprobowac ale co jesli okaze sie ze trzeba wymienic uszczelke po stronie niskiego cisnienia pompy??


i brakuje najwazniejszej instrukcji w w/w opisie

wymiana glownej uszczelki z ktorej to zazwyczaj cieknie bo oddziela ono serce pompy, od paliwa niskeigo cisnienia z paliwej o wieeeelkim cisnieniu i swiatem zewnetrznym

jan6 - 30 Kwiecień 2008, 10:20

zgadza się pompa w Citroenie XM jest w drobnych szczegółach troche inna ale francuz używa tego samego zestawu uszczelek co w pompie zamontowanej w MB. A poza tym nawet w naszych mercedesach montowano dwa rodzaje pomp tzw. I i II faza i do kazdej z nich sprzedawany jest inny komplet uszczelek.

a co do ustawienia wyraźnie widać że w odpowietrznik pompy wkręcona jest śruba blokująca a stronę wysokiego ciśnienia można złożyć na cztery sposoby i uważając przy demontażu możemy zauważyć który jest właściwy

[ Dodano: 30 Kwiecień 2008, 10:36 ]
i dalsze fotki

[ Dodano: 30 Kwiecień 2008, 10:39 ]
i dalej

topol - 30 Kwiecień 2008, 10:55

maniek napisał/a:
dobry jesteś ,jak będę miał kiedykolwiek problem z pompą to walę do ciebie .
Chociaż słyszałem że jeżdżąc na połowie baka ,nie ma się problemów z pompą

TO PRAWDA, ale dotyczy pompy paliwa w baku, a nie pompy wtryskowej.... 8)

Funek - 30 Kwiecień 2008, 17:30

bravo :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
nareszcie koniec z wydawaniem ciężkiej kasy
i teraz po tym to zobaczyłem to przy wymianie czujnika wydałem kasę jak osioł :roll:

Przemek - 30 Kwiecień 2008, 20:45

Funek napisał/a:
bravo :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
nareszcie koniec z wydawaniem ciężkiej kasy
i teraz po tym to zobaczyłem to przy wymianie czujnika wydałem kasę jak osioł :roll:


Z ciekawosci mimo ze jezdze benzyniakiem.

Ile kosztuja pozostale czesci ktore trzeba uzyc przy samodzielnje naprawie i ktore najczesciej sie psuja ; np czujnik ?

konradkar - 1 Maj 2008, 08:44

czujnik w serwisie.... szkoda gadac lepiej poszukac w internecie jakies rozwalonej pompy LUCASA, czesto jest tak ze nawet przeciekajaca pompe ktos zalatwia sobie taniej np. z niemiec, a stara z dobrymi czujnikami wywala sie na allegro. NIedawno widzialem w/w pompe na aukcji za chyba 200zl

Poza tym ten czujnik nie jest taki awaryjny.... to poprostu cewka ktora zbiera sygnaly z tej malej koncoweczki pompy wiec nie wiem dlaczego zawsze jest podejrzenie-czujnik

czasami jest to wina innych spraw np... brak styku w gniezdzie, przerwa na przewodzie (ciezko znalezc) sam czujnik w serwisie owszem wymieniaja ale za pare dni wkladaja ten sam do innego wozu... jest to legenda na temat lucasa ktora winduje niestety ceny..

co do ustawienia rozdzielacza w pompie wtryskowej przez zlozeniem.... sa tylko DWIE a nie 4 mozliwosci zlozenia. Zreszta wystarczy dokladniej sie przyjrzec a na pewno zobaczycie.
Pompa ktora wrzuciles na zdjeciach w polowie (moze za duzo powiedziane ) nie ma nic wspolnego z nasza pompa... ale jak juz wspomialem zasada dzialania jest identyczna i to co najwazniejsze taka sama komora tloczenia.. (czyli to co po rozlozeniu sie rozsypuje)

jan6 - 1 Maj 2008, 15:18

konradkar napisał/a:


co do ustawienia rozdzielacza w pompie wtryskowej przez zlozeniem.... sa tylko DWIE a nioe 4 mozliwosci zlozenia. Pompa ktora wrzuciles na zdjeciach w polowie nie ma nic wspolnego z nasza pompa... niestety bo zdjecia sa lepsze niz moje, zreszta z samych zdjec ciezko jest cokolwiek wywnioskowac.
Ogolnie zasada jest taka sama ale sam palec rozdzielacza i rozdzielacz troszeczke inaczej wygladaja

[ Dodano: 1 Maj 2008, 08:50 ]
..


zgadza się są dwie mozliwości ustawienia rozdzielacza.
A co do zdjęć z uszczelnienia pompy z citroena chciałem zdobyć jakieś informacje teoretyczne. W cześniej na forum w 202 nic nie było na ten temat. W końcu to ta sama rodzina pomp "Lucas epic IDI" lub "Lucas EPIC DI" dokładnej nazwy nie pamiętam. Wielu kierowców wydaje majatek na uszczelnienie pompy i to mnie trochę drażniło.

Zdjecia należy oglądać w kojejności ich numeracji a dla osób znajacych francuski szczegółowy opis wykonywanych czynności w spakowanym dokumecie word lub pod wskazanym linkiem.
A może ktoś przetłumaczy opis z francuskiego .

Zresztą gdy konradkar zamieścił opis z uszczelnienia swojej pompy z MB jest to dużo bardzej cenne.

Co do czujników ( piszę o czujniku umieszconym z boku pompy) to rozmawiając kiedyś z mechanikiem przyznał że czasami zaczynają przeciekać. Ich feler polega na tym że jest to element metalowy wpracowany w aluminową obudowę i z czasem zaczyna ciec na połaczeniu dwóch metali. Nie wiem czy to prawda ale może ktoś to zweryfikuje.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group