Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana tulei wahliwej in home
Autor Wiadomość
mlody21989 

Pomógł: 49 razy
Dołączył: 23 Lis 2012
Posty: 2354
Skąd: PPL
Wysłany: 25 Maj 2013, 18:38   Wymiana tulei wahliwej in home

Witam zaznaczam że nie ponoszę odpowiedzialności za szkody i robisz to na własną odpowiedzialność :P

Poziom trudności: średni (jak nie umiesz wymienić tarczy hamulcowej odpuść)

czas pracy: 2-3 H jedna strona (mi tak zajęło drugi raz dałbym rade szybciej :) )

no to zaczynamy:

na początek zakup nowej tulei


później tworzymy nasz ściągacz, no chyba że ktoś woli kupić z allegro, koszt własnego ściągacza może wahać sie w granicach 50-60 zeta w zależności jak dobrze mamy wyposażony garaż. to teraz tak co nam będzie potrzebne:
-nasadka na 3/4 cala 41
-pręt gwintowany m14
-śruba m14 na 120mm długa
-kilka nakrętek m14
-kilka podkładek m14 zwykłych i powiększanych
-kilka podkładek m16 zwykłych i powiększanych

po złożeniu coś tak będzie wyglądać


do reszty zestawu będziemy potrzebować:
-lewarka typu żaba będzie najlepszy
-klucz oczkowo-odgięty 16-17
-klucz 22
-zestaw kluczy torx ewentualnie klucz t30 (chyba)
-zestaw kluczy nasadowych z grzechotka (najważniejszy 22 :P )
-kobyłki pod samochód
-MŁOTEK (często może być potrzebny :D )
-lampa warsztatowa
-WD-40/ CX-80/ SVITOOL/albo coś takiego
-piwko (ale po pracy)
- ewentualnie mogłem o czymś zapomnieć ale podstawowe narzędzia potrzebne wypisałem.

To czas na część właściwą:

Podnosimy samochód i odkręcamy tylne koło po stronie od której chcemy wymienić tuleje (chyba nie muszę opisywać jak to zrobić )

i teraz ważna rzecz odkręcamy zacisk, mi najłatwiej jest kluczem oczkowo odgiętym i będziemy potrzebować albo 16 albo 17, i zwalamy tarcze hamulcową (klucz torx ) zacisk możemy podwiesić żeby nam nie przeszkadzał. Odginamy osłonę tarczy hamulcowej do siebie (tak ta blachę :P ) jej dolną część.

stawiamy samochód na kobyłkach tak żeby tylny wahacz zwisał swobodnie, przy użyciu lewarka żaby podnosimy sam wahacz delikatnie do góry (z wyczuciem żeby całego samochodu nie podnosić znowu) dzięki temu łatwiej nam będzie wyciągnąć/wybić śrubę z tulei.

to ta śruba zaznaczona w czerwonym kółku, jak mnie pamięć nie myli to klucz 22 będzie nam potrzebny, u mnie po odkręceniu wyszła bez problemów.

upewniamy się czy samochód stabilnie stoi na kobyłkach i opuszczamy wahacz (oczywiści po wygnieceniu śruby z tulei), powinien odłączyć się od piasty jeśli nie przekładamy lewarek pod piastę i podnosimy, powinien nam się ukazać taki widok:



i oto widzimy całą przyczynę psików i niezbyt miłych komentarzy innych ludzi :oops:

pryskamy z obu stron cała tuleję jakimś wd-40 i zwracamy uwagę z której strony jest wycięty taki delikatny stożek w piaście na około tulei od tej strony musi być założona nasadka( z prawej strony jest z tyłu na zdjęciachto widac)
bierzemy w łapki śrubę m14 podkładkę powiększana m14 i wkładamy ja od przodu przez tuleje, z drugiej strony zakładamy nasadkę 41 podkładkę m16i nakrętkę całość coś powinna wyglądać tak :


I teraz z jednej strony klucz 22 z drugiej grzechotka z przedłużką i nasadką 22 i skręcamy, cały czas obserwujemy co dzieje się z tuleją.
Nasadka powinna być tak ustawiona żeby stara tuleja wchodziła idealnie i środek nasadki.
W pewnym momencie tuleja powinna zacząć się wciągać w nasadkę w tym momencie ściągamy nasz ściągacz i jeszcze raz spryskujemy tuleje np. wd-40, przerwa na papierosa. :wink: .

zakładamy ściągacz s powrotem i skręcamy dalej aż do momentu aż tuleja zacznie wychodzić z piasty. Według mnie istnieje ryzyko rozwalenia całej tulei ale na szczęście u mnie wyszła bez problemu, inaczej sprawy się komplikują i całą piastę demontujemy i na prasę musi iść. Ale lepiej być dobrej myśli 8) powtarzam to robicie na własne ryzyko

Jeśli wszystko pójdzie dobrze ukaże nam sie taki widok :


a stara tuleja zostanie nam w nasadce :


dokładnie czyścimy miejsce po tulei w piaście,
delikatnie smarujemy olejem silnikowym/wazelina techniczna,
tym razem dajemy ściągacz odwrotnie i tu może być potrzebny pręt gwintowany bo długość śruby może być trochę za mała, od tej strony która wyszła nam stara tuleja wkładamy nową dajemy podkładkę i nakrętkę i skręcamy,
cały czas obserwujemy co dzieje się z tuleja jeśli w pewnym momencie tuleja stanie rozkręcamy ściągacz, bierzemy rurę lub cokolwiek o średnicy większej niż środek tulei ale nie większej niż jej zewnętrzna średnica (u mnie przypasowało ucho doholowania od jakiegoś samochodu, chodzi o to żeby nie uszkodzić środkowej wahliwej części tulei) i walimy młotkiem :P parę razy żeby ja delikatnie wbić.

Zakładamy ściągacz znowu i skręcamy (pamiętajmy odwrotnie jak przy demontażu tulei).

Skręcamy do tego momentu aż tuleja będzie z od stron tak samo schowana w piaście.

Niestety przy składaniu zdjęć już nie robiłem ale postaram sie opisać tak ja potrafię.

Po wprasowaniu tulei spuszczamy piastę z lewarka i podkładamy lewarek pod wahacz i go delikatnie unosimy.

teraz trzeba użyć trochę siły

celujemy piasta w wahacz i wpychamy ja tak jak było s powrotem,
śrubokrętem/ mniejsza śruba staramy sie ułożyć otwór w tulei tak żeby zgadzał sie z otworem z wahaczu, jeśli to nam uda wkładamy śrubę która wyciągnęliśmy ( ja musiałem jej delikatnie pomóc młotkiem) skręcamy dość mocno ewentualnie śrubę można posmarować klejem do gwintów. (ja zwykle sprawdzałem jeszcze dwa razy moc do ciągnięcia śruby)
Odginamy osłonę tarczy hamulcowej do stanu przed operacją i zakładamy tarcze hamulcową, zacisk.
Lewarek dajemy pod próg uwalniamy kobyłki przykręcamy koło.

SPRAWDZAMY CZY MAMY WSZYSTKIE KLUCZE I CZY CZASEM NAM COŚ ZA DUŻO NIE ZOSTAŁO (ŚRUBY, NAKRĘTKI) JAK ZOSTAŁO ZA DUŻO ALBO ZA MAŁO TO SZUKAMY

Opuszczamy samochód z lewarka i możemy iść wypić piwo :D

Nie jestem mechanikiem i nie krzyczeć że coś źle nazwałem albo nie tak zrobiłem po wymianie już trochę km przejechałem i wszystko jest ok
_________________
Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
 
 
grzsol5275 
WDB2021881F507676

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Lut 2013
Posty: 741
Skąd: Zabrze
Wysłany: 25 Maj 2013, 19:06   

Fajny manual pogratulowac :mrgreen: napewno nie jednemu pomoże
_________________
Bóg dał nam nogi żebyśmy mogli dojść tam gdzie na glebie nie dojedziemy,Amen
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=18737
 
 
 
Gniewko20


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Wrz 2012
Posty: 1124
Skąd: TM
Wysłany: 26 Maj 2013, 10:38   

Będę testował :mrgreen: U mnie w mieści krzyczą sobie za takie coś 60-70zł za stronę.
_________________
WDB2020241F410040
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=17718 <-- EX
 
 
mlody21989 

Pomógł: 49 razy
Dołączył: 23 Lis 2012
Posty: 2354
Skąd: PPL
Wysłany: 26 Maj 2013, 14:57   

mój mechanik krzyknął 2 stówki za stronę ale to liczył sie z tym że będzie musiał piastę wyciągać na prasę :P więc sam wolałem spróbować :)
grzsol5275, podziękować i też mam taka nadzieje :)
_________________
Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
 
 
Piotrek1401 

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Gru 2012
Posty: 206
Skąd: Będzin
Wysłany: 1 Czerwiec 2013, 03:07   

Jak się komuś rozsypie tuleja podczas wyciągania (tak było w moim przypadku) to jeszcze nie jesteśmy skazani na prasę. Kupujemy np. w Castoramie mufę do rur o średnicy większej niż tuleja (około 5-10zł),grubą podkładkę która się oprze o mufę (zwykła się pognie i pęknie) oraz śrubę klasy min. 8.8 żeby nie ścięło gwintu lub żeby nie pękła.
Do tego dobieramy klucz nasadowy o średnicy odrobinę mniejszej od tulei i składamy z tego ściągacz. Mi idealnie wpasowała się nasadka 30, była mniejsza od tulei o niecały milimetr. Gwint śruby można potraktować smarem ponieważ będziemy musieli użyć dość dużej siły.

Dodatkowo warto się wyposażyć w pół metrową rurkę na klucz bo bez niej może być problem żeby ruszyć z piasty kołnierz tulei ;)
_________________
C220 CDI Sport '98
WDB2021931F799562
 
 
 
mlody21989 

Pomógł: 49 razy
Dołączył: 23 Lis 2012
Posty: 2354
Skąd: PPL
Wysłany: 26 Lipiec 2013, 08:21   


tak wygląda jak prawie wychodzi i w tym wypadku jest ryzyko że mogła sie rozwalić do końca ale wyszła w całości. Ważne żeby oczyścic dobrze ten rant w koło tulei i z tego co zauważyłem obie wychodzą w kierunki do tyłu.

do wprasowywania dodałem jeszcze ucho holownicze od jakiegoś samochodu. Akurat idealnie pasowało na ta środkową cześci tulei a omijało tą w która przychodzi śruba z drugiej strony oczywiście nasadka.
_________________
Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
 
 
wito74 

Pomógł: 95 razy
Dołączył: 08 Sie 2010
Posty: 579
Skąd: Stargard
Wysłany: 30 Czerwiec 2015, 22:02   

mlody21989 napisał/a:
to ta śruba zaznaczona w czerwonym kółku, jak mnie pamięć nie myli to klucz 22 będzie nam potrzebny


Płaski lub oczkowy 22 i nasadka 21 z przedłużką jak nie będziemy ściągać tarczobębna (ja nie ściągałem)
_________________
MB C200 T 1998r benzyna+lpg
WDB2020801F739780
 
 
MateM 
WDB2020181A183369


Pomógł: 26 razy
Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 900
Skąd: Bytom - Miechowice
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 12:55   

koledzy pomóżcie... u siebie probowalem rozłaczyć wachacz od piasty i za cholere sie nie da. nakretka sie odkrecila bez problemu ale sruba ani drgnie. mlotek ani nic nie chce pomoc. wyciagnalem cala tylna piaste z dolnym wachaczem i nie wiem jak podejsc do tematu... wybijac to na sile czy moze jest jakis sposob zeby wyszla ta sruba...
_________________
W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
 
 
mariuszt0 
Pasjonat

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 31 Sty 2015
Posty: 1993
Skąd: Polanka Wielka
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 13:26   

MateM, staraj sie śrubą kręcić, powinno pomóc. Masz klucz pneumatyczny?
_________________
C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB

Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520

http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075
 
 
MateM 
WDB2020181A183369


Pomógł: 26 razy
Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 900
Skąd: Bytom - Miechowice
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 13:39   

mariuszt0, kręcę śrubą, ale obraca się razem z tuleją... klucza pneumatycznego niestety nie posiadam... chyba spróbuje wsadzić to w imadło i na siłę wycisnąć tą śrubę z wahacza...
_________________
W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
 
 
mariuszt0 
Pasjonat

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 31 Sty 2015
Posty: 1993
Skąd: Polanka Wielka
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 14:16   

Dobry pomysł i to jest nauczka żeby nie wkładać śrub na sucho :D ja u mnie musiałem drążek z tyłu prawy ten do zbieżności wyciąć bo też zapiekło w tulejce
_________________
C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB

Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520

http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075
 
 
MateM 
WDB2020181A183369


Pomógł: 26 razy
Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 900
Skąd: Bytom - Miechowice
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 14:20   

mariuszt0, nauczka jak cholera, bo męczę się z tym od 2 dni, tak samo jak z tarczą kotwiczną, a to dopiero jedna strona z tylu, zamiast wszystko sprawnie rozebrać i zabrać się za walkę z rdzą to się piep*** z rozkręcaniem. Najgorsze jest to, że śruby chyba nigdy nie były ruszane, a na pewno nie były ruszane odkąd mamy to auto czyli od 2004r.
_________________
W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
 
 
mariuszt0 
Pasjonat

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 31 Sty 2015
Posty: 1993
Skąd: Polanka Wielka
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 21:21   

MateM, masz może naftę w domu? Spróbuj nią zalać, całej roboty nie zrobi ale może pomóc przy późniejszej próbie wyciskania, później 2 nasadki musisz dobrać i użyć imadła jak prasy, ewentualnie poświęcić śrubę i wyciąć ją z wahacza, ale to już w ostateczności
_________________
C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB

Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520

http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075
 
 
MateM 
WDB2020181A183369


Pomógł: 26 razy
Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 900
Skąd: Bytom - Miechowice
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 23:32   

mariuszt0, bede z tym walczyl. tuleja i tak idzie dp wyrzucenia wiec sie nie przejmuje ;) nie chce po dobroci to podda sie sila ;)
_________________
W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
 
 
mariuszt0 
Pasjonat

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 31 Sty 2015
Posty: 1993
Skąd: Polanka Wielka
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 23:36   

Tulejka to wiadomo że złom, ale jak śrubę byś chciał też wymienić to tnij i po sprawie, ale jak nie chcesz jej zmieniać to jedynie zostaje kombinowanie :D
_________________
C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB

Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520

http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,113 sekundy. Zapytań do SQL: 9