Oszczędność w spalaniu a sprawy elektryczne |
Autor |
Wiadomość |
djlotos
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 12 Luty 2014, 09:21 Oszczędność w spalaniu a sprawy elektryczne
|
|
|
Na wstępie proszę o wyrozumiałość względem moich pomysłów i rozmyślań... Dla niektórych to może być szukanie dziury w całym i ogólnie bezsens.
Od dawien dawna biję rekordy spalania swoim autem (6,5 litra lpg/100 w trasie) oraz biorę udział w różnych konkursach ( np Mercedes Van Economy).
Cały czas walczę o lepsze wyniki
Ale do czego zmierzam...
Staram się teraz znaleźć rozwiązanie które pomoże mi oszczędzić energię podczas używania obowiązkowych świateł mijania. Wiadomo, że diodowe światła dzienne byłyby najlepsze, ale wizrunkowo mi nie pasują do stylistyki mercedesa.
Kiedyś zamiast zwykłych żarówek świateł przeciwmgielnych w kloszu wsadziłem ledowe H1.
Ich konstrukcja jednak nie pozwalała ich swobodnie używać jako świateł dziennych, gdyż były ledwo zauważalne podczas jazdy w dzień. Musiałbym kupić wersję z większą ilością diód, ale wtedy nie zmieściłyby się już w oryginalnym gnieździe.
Są w internecie układy, które w ramach świateł dziennych obniżają o 70% moc świateł drogowych. Jest to już całkiem okej, gdyż jak się uruchomi światła mijania to drogowe (30%) się wyłączają.
A gdyby tak w gniazda żarówek świateł przeciw mgielnych gdzie jest h1 55W 12V wsadzić h1 55W ale 24V ?
Czy dobrze myślę, że wówczas pobór mocy byłby o połowę mniejszy?
( tak wiem, że na fizyce były odpowiednie wzory )
A może jest jakiś gotowy układ do obniżenia mocy żarówki 12V, który mógłbym zastosować?
Co sądzicie? |
_________________ Meś C180T 97r.
Mitsubishi Galant 2.0 Turbo ECI 1981r
--------
mój VIN: WDB2020781F594867 |
|
|
|
|
Javoreczek
a teraz dizel
Pomógł: 144 razy Dołączył: 20 Maj 2008 Posty: 2790 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12 Luty 2014, 09:45 Re: Oszczędność w spalaniu a sprawy elektryczne
|
|
|
djlotos napisał/a: | A gdyby tak w gniazda żarówek świateł przeciw mgielnych gdzie jest h1 55W 12V wsadzić h1 55W ale 24V ?
Czy dobrze myślę, że wówczas pobór mocy byłby o połowę mniejszy? |
Jest to jakiś pomysł. Pobór byłby mniejszy, choć nie zupełnie o połowę.
djlotos napisał/a: | A może jest jakiś gotowy układ do obniżenia mocy żarówki 12V, który mógłbym zastosować? |
Na najpopularniejszym portalu aukcyjnym znajdziesz takie coś bez problemów. Będzie Ci automatycznie włączać światła i być może będzie nawet miało mozliwość regulacji natężenia świateł, dzięki czemu będziesz mógł wybrać optymalny kompromis między jasnością, a poborem prądu. W mojej opinii to najlepsze rozwiązanie. |
_________________ W202 C250 Elegance '94
WDB2021251A111166
W202 C180 Esprit '93 |
|
|
|
|
djlotos
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 12 Luty 2014, 11:00
|
|
|
Javoreczek napisał/a: | Pobór byłby mniejszy, choć nie zupełnie o połowę. |
Jakim wzorem byłoby najlepiej obliczyć pobór mocy w takim przypadku ? |
_________________ Meś C180T 97r.
Mitsubishi Galant 2.0 Turbo ECI 1981r
--------
mój VIN: WDB2020781F594867 |
|
|
|
|
maurycy
C43 ///AMG
Pomógł: 97 razy Dołączył: 28 Kwi 2009 Posty: 5420 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: 12 Luty 2014, 15:33
|
|
|
djlotos napisał/a: | A gdyby tak w gniazda żarówek świateł przeciw mgielnych gdzie jest h1 55W 12V wsadzić h1 55W ale 24V ? |
to tak nie działa, to że żarówka świeci słabiej nic nie znaczy.
mam u siebie możliwość zmierzenia takiego zjawiska zobaczymy ile A mi pokaże
wydaje mi się że nawet więcej będzie.
djlotos napisał/a: | Są w internecie układy, które w ramach świateł dziennych obniżają o 70% moc świateł drogowych. Jest to już całkiem okej, gdyż jak się uruchomi światła mijania to drogowe (30%) się wyłączają. |
ja mam u siebie takie coś
http://www.youtube.com/watch?v=vCrfLez5UPo
pierwsze światła zaraz po uruchomieniu silnika. |
_________________ MB C43 AMG
Szmaragdowe C43 AMG 98'
WDB2020331F726355
nie mam czasu pomagać poza forum, proszę nie wysyłać do mnie maili z pretensjami |
|
|
|
|
Javoreczek
a teraz dizel
Pomógł: 144 razy Dołączył: 20 Maj 2008 Posty: 2790 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12 Luty 2014, 16:19
|
|
|
djlotos napisał/a: | Jakim wzorem byłoby najlepiej obliczyć pobór mocy w takim przypadku ? |
Przede wszystkim żarówki nie można tu rozpatrywać jako rezystora. Rezystancja włókna świecącego się przy zasilaniu napięciem nominalnym będzie wyższa niż świecącego się przy zasilaniu połową tego napięcia. Tak więc napięcie nie będzie jedyną zmienną w obliczeniach, a bez znajomości drugiej, czyli chwilowej rezystancji włókna żarówki obliczenie natężenia prądu (a więc także i mocy) nie będzie możliwe. |
_________________ W202 C250 Elegance '94
WDB2021251A111166
W202 C180 Esprit '93 |
|
|
|
|
domelfm
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Gru 2008 Posty: 172 Skąd: gdansk
|
Wysłany: 14 Luty 2014, 15:01
|
|
|
Ale jako rezystor nieliniowy można a do tego obliczenia nie są trudne aczkolwiek wyższa matematyka i tak będzie potrzebna. W ogóle błąd przy obliczeniach statycznych nie powinien przekroczyć 20 procent wiec też wydaje mi się za słuszną metodę. Z doświadczenia elektroenergetyka wynika iż bezsensowne jest zawracanie sobie gitary przy mocach rzędu 100 W do 300 W w stosunku do 90 kW.
Można próbować oszczędzać przy klimatyzacji ale to już moce ok 2 do nawet 6-7 kW |
_________________ C230 Kompressor ASB kombi 99r ESPRIT...
WDB2020851F922520 |
|
|
|
|
Javoreczek
a teraz dizel
Pomógł: 144 razy Dołączył: 20 Maj 2008 Posty: 2790 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 14 Luty 2014, 17:47
|
|
|
domelfm napisał/a: | Ale jako rezystor nieliniowy można a do tego obliczenia nie są trudne |
Tylko jego charakterystykę trzeba znać
domelfm napisał/a: | Z doświadczenia elektroenergetyka wynika iż bezsensowne jest zawracanie sobie gitary przy mocach rzędu 100 W do 300 W w stosunku do 90 kW. |
Generalnie też jestem tego zdania, aczkolwiek jak pokazuje praktyka, jazda na światłach w niewielki sposób jednak zwiększa zuzycie paliwa, a jesli kolega djlotos poważnie bawi się jego ograniczanie, to nawet te kilkadziesiąt watów mniej może na finalny wynik wpłynąć.
Reasumując - jesli nie dzienne na ledach, to zasilanie długich przez moduł PWM z jednoczesnym wyłączeniem całej reszty oświetlenia - taką mam koncepję |
_________________ W202 C250 Elegance '94
WDB2021251A111166
W202 C180 Esprit '93 |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
Wysłany: 14 Luty 2014, 18:08
|
|
|
Załóz moduł na światła długie, żeby swieciły na 30%mocy. Ma to brat, ma znajomy w w124. Działa bardzo dobrze, do tego w dzien prawie nie widać różnicy czy świecą długie na 30% czy mijania więc problemy z Policją tez nie wchodzą w grę. Co do oszczędności nie jeżdząc na mijania to trudno określić, napewno jakas niewielka jest w postaci 0,1-0,2litra na setkę ale nieodczuwalna w normalnym uzytkowaniu.
djlotos napisał/a: | np Mercedes Van Economy).
Cały czas walczę o lepsze wyniki |
A jakimi autami jeżdziłeś i jakie rekordy uzyskałeś?
djlotos napisał/a: | d dawien dawna biję rekordy spalania swoim autem (6,5 litra lpg/100 w trasie) |
Jeden z naszych forumowiczów równiez w trasie zszedł tego wyniku w silniku 1,8 |
_________________
C220D WDB2021211A313360
CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
|
|
|
|
|
djlotos
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 17 Luty 2014, 08:29
|
|
|
perzu126 napisał/a: | A jakimi autami jeżdziłeś i jakie rekordy uzyskałeś? |
Mercedes Vito - 4,2l/100km
Mercedes Citan - 3,7l/100km
Niestety nie dostałem się do finału gdyż w jednym przypadku zabrakło mi 0,3 a w drugim 0.1 litra w średnim spalaniu.
Dodam że to była jazda po mieście i po obwodnicy.
[ Dodano: 17 Luty 2014, 08:46 ]
Ostatecznie zdecydowałem się na zakup żarówek h1 led z diodą CRE.
Ich pobór mocy to 1.7W.
Musiałem delikatnie przerobić gniazda żarówek od świateł przeciwmgielnych, aby zmieściła się głowka żarówki ledowej.
Poniżej efekt mojego zabiegu.
Myślę, że dobrze świecą.
Policja się nie powinna zainteresować, że coś jest nie tak ( brak homologacji na mój pomysł)
|
_________________ Meś C180T 97r.
Mitsubishi Galant 2.0 Turbo ECI 1981r
--------
mój VIN: WDB2020781F594867 |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
Wysłany: 17 Luty 2014, 11:02
|
|
|
Ja Vitem 116cdi uzyskałem na podwroclawskiej dojazdowce 5,5litra. Niestety jezdzilem około 17 więc duzy ruch i duzo czerwonych świateł. W kazdym badz razie ten system start/stop za wiele nie pomaga. A na Citana sie nie zapalalem niestety.
Co do świateł to rozumiem ze jezdzisz na przeciwmgielnych? |
_________________
C220D WDB2021211A313360
CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
|
|
|
|
|
|