Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Moduł haka - sterownik świateł przyczepy
Autor Wiadomość
misiu129 
C 220 CDI 99r

Pomógł: 3 razy
Wiek: 28
Dołączył: 27 Paź 2009
Posty: 252
Skąd: Krosno Odrzańskie
Wysłany: 8 Grudzień 2009, 16:57   Moduł haka - sterownik świateł przyczepy

Na wstępie dodam że sam montując hak w :mb: przeryłem całe forum i nic takiego nie było więc sam się z tym uporałem. Niech następni mają łatwiej :)
Opisze tu [częściowo schematem] jak wykonać moduł potrzebny do podłączenia gniazda do przyczepki w :mb: wyposażonym w układ kontroli żarówek. Dodam ze w samochodach bez układu kontroli żarówek także warto go zastosować ponieważ dzięki modułowi nie obciążamy żarówek lamp tylnych nie osłabiając jasności świecenia i nie musimy zmieniać przerywacza kierunkowskazów.
Potrzebne narzędzia:
-lutownica + cyna + kalafonia[pasta lutownicza]
-trochę kabli [np. z jakieś starej instalacji samochodowej]
-taśma izolacyjna i/lub opaski termokurczliwe
-6 szt diód prostowniczych [starczą 1A] max 10gr/szt
-6 szt przekaźników [np. o symbolu P4088 są małe i niedrogie ok 2zł/szt] te akurat 10A ale wystarczy żeby miały powyżej 2 A
- oprawa na bezpiecznik + bezpiecznik 15A ok. 3zł
-wyłącznik z pozycjami 0/1 czyli włączony i wyłączony ok 1.5zł
- jakaś skrzyneczka z tworzywa sztucznego - "puszka" [dostępne w sklepach elektronicznych] dobrać tak żeby nam się zmieściły przekaźniki, włącznik, i sporo kabelków.
-mogą być plesze aby wiązki kabli estetycznie wyglądały
W sumie i tak dużo oszczędzamy bo w tej chwili najtańszy moduł na allegro jest za 79.99zł na tej aukcji http://www.allegro.pl/ite...zepy_ssp_1.html

I.Zaczynamy od znalezienia miejsca na moduł.
II. Doprowadzamy do "puszki" plus z akumulatora w miarę grubym przewodem z zamocowanym na początku bezpiecznikiem 15A [na moim schemacie oznaczony kolorem czerwonym] i podłączamy 6 przekaźników, każdy pod nóżkę o symbolu "30"
III. Doprowadzamy do "puszki" przewód połączony z masą pojazdu [ nie musi być gruby] i lutujemy do jednej z 2 nóżek włącznika 0/1, natomiast drugą nóżkę włącznika 0/1 łaczymy z 6 przekaźnikami po nóżkę o symbolu "86" [na moim schemacie przewód niebieski] a włącznik wstawiamy tak żeby mozna go było przełączać od zewnątrz skrzynki.
IV. Dla ułatwienia numerujemy sobie przekaźniki, żeby się nie pomylić, cyframi 1,2,4,5,6,7 ---> [celowo pominięta cyfra 3 ponieważ pod tym numerem w gnieździe jest masa]
V. Doprowadzamy z gniazda przyczepki do "puszki" 6 przewodów [ 7-my przewód masy łączymy z masą pojazdu przy gnieździe lub obok puszki]. Przewody łączymy numerycznie...czyli z gniazda przyczepy o nr 1/L---z---przekaźnik oznaczony nr1
2/54g---z---przekaźnik oznaczony nr2
3/31---z----masa
4/r-----z----przekaźnik oznaczony nr4
5/58r---z---przekaźnik oznaczony nr5
6/54---z----przekaźnik oznaczony nr6
7/58l---z---przekaźnik oznaczony nr7 wszystkie pod nóżkę przekaźnika o symbolu "87"
VI. znajdujemy w lewej lampie kable od : lewych pozycyjnych, stopu, lewego kierunkowskazu, przeciwmgielnych, a w prawej lampie: prawą pozycje i prawy kierunkowskaz. nie przecinamy tych przewodów tylko lekko zdejmujemy izolacje i przylutowujemy do każdego diodę prostowniczą [w takim kierunku żeby prąd nie mógł cofać się do lamp ale płynął do puszki] do diód lutujemy kable które ciągniemy do "puszki" i łączymy do przekaźników w następującym układzie:
-lewy kierunkowskaz---z---przekaźnik oznaczony nr1
-światło przeciwmgielne---z---przekaźnik oznaczony nr2
-prawy kierunkowskaz---z---przekaźnik oznaczony nr4
-pozycyjne prawe---z---przekaźnik oznaczony nr5
-stop---z---przekaźnik oznaczony nr6
-pozycyjne lewe---z---przekaźnik oznaczony nr7 wszystkie pod nóżke przekażnika o symbolu "85"

Wszystko dobrze izolujemy i estetycznie układamy. Kiedy ciągniemy przyczepę włącznik ustawiamy na pozycje 1 a kiedy nie ciągniemy przyczepy na 0 w celu oszczędności przekaźników.
Z opisu może wygląda to na trudne ale zajmuje to niewiele ponad godzinkę pracy a schemat wiele wyjaśni. w razie pytań proszę pisać - służę pomocą.
NIE ODPOWIADAM za szkody powstałe przez urządzenie- każdy robi na własne ryzyko.
Bezpiecznik uchroni układ ale wole się zabezpieczyć. cały układ bez diód prostowniczych spowoduje sprzężenia zwrotne a co za tym idzie choinkę w tylnych lampach więc muszą być. Celowo nie podawałem kolorów przewodów bo w różnych źródłach są różne.
W związku ze sporo potrzebnych części miałem w garażu wydałem ok 10zł zamiast 80zł + przesyłka z allegro. Powodzenia

Zdjęcie0214.jpg
Tak moduł wygląda u mnie [czarna skrzyneczka obok lewarka z przełącznikiem 0/1 na wierzchu
Plik ściągnięto 646 raz(y) 250,46 KB

SCHEMAT MODUŁU.jpg
Schemat elektryczny modułu przyczepki
Plik ściągnięto 3129 raz(y) 39,65 KB

 
 
 
mario84 
Mariusz

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 33
Skąd: warmińsko-mazurskie
Wysłany: 13 Grudzień 2009, 12:21   

Sam od dłuższego czasu chciałem się z tym zmierzyć. Ten post na pewno ułatwi mi wiele rzeczy.
_________________
Mercedes C180 '96 ELEGANCE LPG
 
 
Gerri 

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Mar 2006
Posty: 1255
Skąd: Limerick
Wysłany: 13 Grudzień 2009, 22:39   

Jest tylko małe "ale" do pełni szczęścia: moduł nie sygnalizuje awarii żarówki kierunkowskazu przyczepy. A taki jest wymóg polskiego Kodeksu Drogowego.
Jednak bezpośrednie podłączenie przyczepy pod tylne lampy również nie daje tej sygnalizacji, zaś moduł z sygnalizacją jest jednak droższy. Tak więc zaproponowane rozwiązanie to pewien kompromis.
 
 
misiu129 
C 220 CDI 99r

Pomógł: 3 razy
Wiek: 28
Dołączył: 27 Paź 2009
Posty: 252
Skąd: Krosno Odrzańskie
Wysłany: 14 Grudzień 2009, 21:46   

Więc tak.... jeśli ktoś chce koniecznie mieć kontrolke kierunkowskazu przyczepy to można w tym celu zastosowac przerywacz kierunkowskazów z "namalowaną przyczepka" czyli dedykowany do pojazdow z hakiem, a kable od kierunkowskazów bezpośrednio od żarówek do gniazda. z przerywacza kierunkowskazu wychodzą dodatkowo 2 kabelki pod które podłącza sie kontrolke spalonej żarówki. [2 przekaźniki w module wtedy niepotrzebne]

Ja jednak wolę żeby modół przełanczal kazdy kabel wiec z tego zrezygnowałem i nie mam zamiaru nigdzie robić dzióry na tą kontrolkę w moim :mb: . Nawet nie słyszałem żeby w polsce była wymagana ta kontrolka. wiem że auta z niemiec ją mają. Mi w każdym razie nie zdarzyło się żeby ktoś o to pytał ---> diagnosta/policja.
Swoją drogą czy w w202 oryginalnie posiadających hak jest taka kontrolka?? jeśli tak to gdzie i jaka. a może ktoś ma fotkę. Pozdrawiam
 
 
 
Gerri 

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Mar 2006
Posty: 1255
Skąd: Limerick
Wysłany: 16 Grudzień 2009, 08:27   

misiu129 napisał/a:
można w tym celu zastosowac przerywacz kierunkowskazów z "namalowaną przyczepka" czyli dedykowany do pojazdow z hakiem

Tutaj trzeba zaznaczyć, że taka zamiana modułu jest możliwa w pojazdach ze "scyzorykiem"
"Rybka" nie ma modułu kierunkowskazów.
 
 
Tony J.

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Sty 2009
Posty: 196
Skąd: Kutno
Wysłany: 23 Grudzień 2009, 22:08   

Bo ma SAM :wink:
 
 
Adaśko 
Pomorskie

Pomógł: 95 razy
Wiek: 49
Dołączył: 18 Cze 2007
Posty: 2507
Skąd: Rumia
Wysłany: 23 Grudzień 2009, 23:18   

Tony J. napisał/a:
Bo ma SAM
tzn co nam daje, albo nie daje?
_________________
Pozdrawiam Adam
S203 2,7 CDI WDB2032161F389561

 
 
Tony J.

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Sty 2009
Posty: 196
Skąd: Kutno
Wysłany: 24 Grudzień 2009, 23:08   

SAM to sterownik nadwozia odpowiedzialny m.in. za wycieraczkę, kierunki itp, który komunikuje się z innymi podzespołami po CAN. Tam już nie ma kombirelais, którego można zmienić na taki przystosowany do przyczepy.
_________________
WDB2020281F204166 Gdzie cylindrów sześć tam trzeba dać jeść.
 
 
kmtaxi 
Krzysztof

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 101
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 28 Czerwiec 2010, 13:41   

Czy oryginalną wiązkę haka z modułem z W202 kombi po lifcie z 1998r można przełożyć do W210 sedan po lifcie. Czy będzie wszystko pasować, czy trzeba coś przerabiać.

Niestety wtyczki przy lampach są inne i nie będę tego przerabiał tylko założę uniwersalną z modułem, a tamtą się ożeni.
_________________
W210 2.2 Cdi automat 2001r
był W202 2,2 D 1996r
Jestem też tu:
http://www.w210.pl/index.php
http://www.mercmania.pl/forum/
 
 
Mbara

Dołączył: 28 Kwi 2009
Posty: 26
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 23 Październik 2010, 15:51   

misiu129, Przekładam hak z sedana brink oryginał do w202, w komplecie moduł haka (niestety starte oznaczenia)N CZARNA SKRZYNKA Z WYPROWADZONYM KABLEM Z DIODĄ (SYGN. KIERUNKÓW)
Może miałby ktoś schemat tego modułu. kolory kabli oznaczenia wyjsc pewnie ułatwiło buy mi troch,e robotę. w obwód sterujący zamierzam wpiąc diody prostownicze. Moje auto miało kiedyś hak i widze przy lewym swiatle tylnym dodatkowe kable które zostały zaizolowane przez poprzedniego własciciela. czy ewentualnie po VIn mozna dojsc do tego czy auto ma oryginalna wiązkę do haka
Byłbym wdzięczny za sugestie.
Czy rurę wydechowa trudno opuscić z gymowych wsporników (udało mi si.ę zsunąc tylko ten bardziej dostepny. i ile jest srub mocujących blache osłaniająca tłumik?
_________________
Marek
1996 C200 KOMBI
WDB2020801F486247
 
 
misiu129 
C 220 CDI 99r

Pomógł: 3 razy
Wiek: 28
Dołączył: 27 Paź 2009
Posty: 252
Skąd: Krosno Odrzańskie
Wysłany: 24 Październik 2010, 16:13   

Hak w sedanie i kombi jest raczej identyczny. Z fabrycznym modułem haka nie miałem nigdy styczności w :mb: . Wydaje mi się że jak masz przewody przy tylnych lampach "doczepione" domowymi sposobami...typu lutowanie, złączki, itp to prawdopodobnie nie miał oryginalnego modułu haka tylko było dorabiane.
Po VINie na pewno dojdziesz czy miał hak czy nie, co za tym idzie czy miał też ten moduł wraz z wiązką.
Rurę wydechową opuścisz ze wszystkich wieszaków, fakt trzeba się troszkę namęczyć...pomocne będzię posmarowanie trzpienia płynem do naczyń, przez to guma się łatwiej zsunie.
Po opuszczeniu tłumika wszystkie śruby mocujące blachę/osłonę będziesz miał widoczne...ja ich nie liczyłem przy montażu haka
_________________
W202 C220 CDI ELEGANCE 1999r ASB

new W203 C200 KOMPRESSOR AVANGARD
 
 
 
TraczU 
Michał


Pomógł: 84 razy
Wiek: 23
Dołączył: 16 Mar 2010
Posty: 3396
Skąd: Okolice Łodzi
Wysłany: 24 Czerwiec 2011, 22:19   

mam oryginalny hak w202 westwalia i pewien problem a mianowicie gdzie podłacza sie oryginalne podłużne kostki? kable mają z 2m dlugości. myslalem ze jest to podłaczane pod kośc lampy a potem lampe w kostkę ktora wychodzi kawałek dalej na wiązce haka.
czy Kombi i sedan mają inne podłaczenie lamp? (złaczki)
_________________

Lowered KOMPRESSOR AMG
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,31 sekundy. Zapytań do SQL: 14