Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Wykonałem adaptację skrzyni, a co mi tam....
Autor Wiadomość
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:11   Wykonałem adaptację skrzyni, a co mi tam....

Oto relacja z wykonania adaptacji domowym sposobem, który już opisywałem na forum.

Postanowiłem zaryzykować i przeadaptować skrzynię. Tak po prostu, ze zwykłej, babskiej ciekawości. Generalnie na działanie skrzyni nie narzekam, jeździłem już wieloma automatami i z mojego doświadczenia wiem, ze obecny automat działa bardzo dobrze. Co nie znaczy, że zawsze mogłoby być lepiej.... :wink:
Automat ma przejechane obecnie 265k, olej był zmieniany 25k temu i sądząc z koloru oleju i ilości szlamu w misce, był niezmieniany od nowości.

Co nie do końca było ok:
1. Na zimnej skrzyni, zaraz po ruszeniu na naciśnięcie gazu auto reagowało z jednosekundowym opóźnieniem. Wyglądało to na problem z ciśnieniem modulacji, bo bez gazu auto toczyło się prawidłowo. Problem występował tylko jakieś 2, 3 pierwsze naciśnięcia gazu, potem było wszystko OK
2. Na gorącej skrzyni czasem wyraźnie zauważalna była zmiana 1-2 i 2-1. Jadąc w korku ok. 15 km/h minimalnie naciskając gaz, skrzynia jakby nie umiała się zdecydować na którym biegu ma jechać a jak już się zdecydowała zmienić, to zmiana była dość twarda.
3. Po gwałtownym hamowaniu i redukcji do 2, a następnie ponownym przyspieszaniu, na drugim biegu następował lekki poślizg skrzyni z następnie twardą zmianą na 3.
Niby drobiazgi, ale czasem denerwujące.

Adaptację wykonałem ściśle z instrukcją, stosując granicę obrotów 1500-1600. Niestety Carsoft nie pokazuje bieżącego momentu napędowego, więc wszystko robi się "na czuja", co nie jest specjalnie dobre, o czym potem.

Efekty:
1. Powyższe objawy nr 2 i 3 całkowicie ustąpiły (nr 1 nie byłem w stanie zweryfikować na bieżąco)
2. Pojawiły się za to inne objawy: przy gwałtownym przyspieszaniu, zmiana 1-2 i 2-3 była wyraźnie twardsza niż przed adaptacją. :shock:

Pomyślałem chwilę, podrapałem się w głowę i udałem się na ulicę, która ma kilkaset metrów dość równego nachylenia (dla znających Warszawę: al. Wilanowska). Wykonałem adaptację ponownie, tym razem jadąc pod górkę.

Efekty:
1. Objawy szarpnięć przy gwałtownym przyspieszaniu ustąpiły, pojawiły się natomiast lekkie prześlizgi a potem szarpnięcia przy "wymuszaniu" gazem zmiany biegu na wyższy jadąc z górki. 8)
:roll:
Znowu miałem zagwozdkę. Wykonałem więc adaptację po raz trzeci, znowu pod tą samą górkę, tym razem jednak stosując wyraźnie większy próg obrotów, bo opisywane wcześniej 1800.

Efekty:
Skrzynia jak nowa. Nie ma żadnych niepokojących zachowań, w żadnych warunkach. Ogólnie jakby auto jeździ lepiej, płynniej przyspiesza, mam wrażenie, że mniej pali (???). Zweryfikowałem też problem z zimną skrzynią z p.1 powyżej - ustąpił całkowicie.

Przejechałem już kilka dni w normalnym ruchu i mogę potwierdzić z całą odpowiedzialnością, że adaptacja skrzyni daje efekty. Choć czasem nie całkiem zamierzone. Dlatego robienie adaptacji bez bieżących wartości momentu - choć jest możliwe - jest bardzo czasochłonne (mi zajęło to z jazdami testowymi, dojazdami pół nocy, jakieś 4h) i może być stresujące.

Efekty adaptacji automatów ze sporym przebiegiem ale całkowicie sprawnych naprawdę mogą być zaskakujące. Jednak podkreślam, nikogo nie namawiam, każdy decyduje za siebie. :lol:
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
Ostatnio zmieniony przez sewan 17 Listopad 2011, 10:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
G.


Pomógł: 93 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 4550
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:28   

sewan, w jakim celu dokonuje się adaptacji?
 
 
btx

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 1736
Skąd: Looblyn
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:36   

Gomezio, w celu lepszej pracy skrzyni :D
_________________
C180 1999r WDB2020182F845343
 
 
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:37   

1. W celu dopasowania charakterystyki działania elektroniki skrzyni do jej mechaniki np. po jej naprawie (wtedy koniecznie!)
2. W celu dopasowania charakterystyki działania elektroniki skrzyni do jej mechaniki w celu zmniejszenia/wyeliminowania objawów zużycia mechaniki.
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
 
 
G.


Pomógł: 93 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 4550
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:40   

Zatem jeśli skrzynia nie była naprawiana oraz nie wykazuje objawów zużycia, to czy adaptacja ma sens? Jak stwierdzić, że jest ona potrzebna? Czy skrzynia sama nie potrafi w trakcie eksploatacji auta dopasować się samodzielnie?
 
 
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:54   

Gomezio napisał/a:
Zatem jeśli skrzynia nie była naprawiana oraz nie wykazuje objawów zużycia, to czy adaptacja ma sens?

Nie.

Gomezio napisał/a:
Jak stwierdzić, że jest ona potrzebna?

Jeśli np skarżysz się na jakość zmiany biegów, a w skrzyni nie ma błędów elektroniki (to są właśnie np. objawy zużycia)

Gomezio napisał/a:
Czy skrzynia sama nie potrafi w trakcie eksploatacji auta dopasować się samodzielnie?

Nie. Często mylone są dwie rzeczy: adaptacja i charakterystyka bieżącego działania.
Adaptacja to podstawowa informacja dla komputera skrzyni, o warunkach pracy elektroniki i hydrauliki dla założonych z góry granicznych wartości (taki punkt odniesienia). Na tej podstawie komputer steruje elektroniką w każdych innych warunkach.
Charakterystyka bieżącego działania (często zwana autoadaptacją) to takie mapy charakterystyki przebiegów (jak w silniku). W zależności od sposobu jazdy kierowcy, sterownik podstawia konkretną mapę i stosuje ją do odwołania. Dlatego mówi się, że skrzynia się "uczy" sposobu jazdy kierowcy. Tak naprawdę się nie uczy, ale tylko dopasowuje, ale to i tak dużo.
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
 
 
G.


Pomógł: 93 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 4550
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 11:56   

I wszystko jasne, adaptacja =/= autoadaptacja. Dzięki za wyjaśnienia :)
 
 
jjankiello 


Pomógł: 54 razy
Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 2939
Skąd: Szczecin, PL
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 12:39   

sewan, bardzo cenny post.
Jednak, jak sam zauważyłeś, przeprowadzenie adaptacji wymaga trochę wiedzy i świadomości nt. tego jak pracuje skrzynia biegów. Dlatego nie można jej beztrosko przeprowadzać i należy o tym przestrzec tych, którzy chcą coś próbować ze swoją skrzynią...
_________________
Because people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do. - S. Jobs
201122, Perlmuttgrau - EX
202188, Schwarz - EX
203216, Cubanitsilver - EX
203708, Tanzanitblau
212225, Obsidianschwartz
 
 
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 13:05   

jjankiello, a ja uważam, że wszystko jest dla ludzi. Oczywiście trzeba mieć świadomość konsekwencji, ale jeśli się przestrzega zasad, to czemu nie.
IMHO, jestem głęboko przekonany, że większość serwisów po jakiejkolwiek naprawie skrzyni (nawet po wymianie głupiego elektrozaworu czy płyty elektrycznej) nie robi adaptacji, a konsekwencje tego są takie, że skrzynia nie jest zaadoptowana prawidłowo, więc to tak, jakbyśmy ją źle zaadaptowali próbując zmienić adaptacje.... A ile takich aut jeździ?
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
Ostatnio zmieniony przez topol 11 Grudzień 2009, 14:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jjankiello 


Pomógł: 54 razy
Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 2939
Skąd: Szczecin, PL
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 15:53   

sewan napisał/a:
większość serwisów po jakiejkolwiek naprawie skrzyni (nawet po wymianie głupiego elektrozaworu czy płyty elektrycznej) nie robi adaptacji

To prawda.
Zwyczajnie im się nie chce i się nie opłaca, bo to zajmuje dużo czasu. Nie mówiąc już o tym, że niewielka część mechaników wie, jak to poprawnie zrobić. Większość serwisów opiera się na odczytach błędów z SD (lub innego) i manualach z WIS. Doświadczenia tam mało.
Dodatkowo, prawidłowo wykonać adaptację da się tylko na rolkach i tak jak pisałeś, z podłączonym kompem, najlepiej SD...
_________________
Because people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do. - S. Jobs
201122, Perlmuttgrau - EX
202188, Schwarz - EX
203216, Cubanitsilver - EX
203708, Tanzanitblau
212225, Obsidianschwartz
 
 
Jordi 


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 16 Paź 2008
Posty: 927
Skąd: Wrocław
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 16:48   

sewan, Może byś robił adaptacje za pieniądze?


:D
_________________
Szczęśliwi Spalania Nie Liczą :)
 
 
 
uve 


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 900
Skąd: wrocław
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 17:16   

sewan, robiłeś to w W211? Gdzie znajdę instrukcję adaptacji ASB?
_________________
C220 CDI, VIN: WDB2021331A842349
 
 
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 11 Grudzień 2009, 19:00   

uve napisał/a:
sewan, robiłeś to w W211? Gdzie znajdę instrukcję adaptacji ASB?

W tym samym dziale... :mrgreen:
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,123 sekundy. Zapytań do SQL: 12