Wymiana tulei wahliwej in home |
Autor |
Wiadomość |
mlody21989
Pomógł: 49 razy Dołączył: 23 Lis 2012 Posty: 2354 Skąd: PPL
|
Wysłany: 25 Maj 2013, 18:38 Wymiana tulei wahliwej in home
|
|
|
Witam zaznaczam że nie ponoszę odpowiedzialności za szkody i robisz to na własną odpowiedzialność
Poziom trudności: średni (jak nie umiesz wymienić tarczy hamulcowej odpuść)
czas pracy: 2-3 H jedna strona (mi tak zajęło drugi raz dałbym rade szybciej )
no to zaczynamy:
na początek zakup nowej tulei
później tworzymy nasz ściągacz, no chyba że ktoś woli kupić z allegro, koszt własnego ściągacza może wahać sie w granicach 50-60 zeta w zależności jak dobrze mamy wyposażony garaż. to teraz tak co nam będzie potrzebne:
-nasadka na 3/4 cala 41
-pręt gwintowany m14
-śruba m14 na 120mm długa
-kilka nakrętek m14
-kilka podkładek m14 zwykłych i powiększanych
-kilka podkładek m16 zwykłych i powiększanych
po złożeniu coś tak będzie wyglądać
do reszty zestawu będziemy potrzebować:
-lewarka typu żaba będzie najlepszy
-klucz oczkowo-odgięty 16-17
-klucz 22
-zestaw kluczy torx ewentualnie klucz t30 (chyba)
-zestaw kluczy nasadowych z grzechotka (najważniejszy 22 )
-kobyłki pod samochód
-MŁOTEK (często może być potrzebny )
-lampa warsztatowa
-WD-40/ CX-80/ SVITOOL/albo coś takiego
-piwko (ale po pracy)
- ewentualnie mogłem o czymś zapomnieć ale podstawowe narzędzia potrzebne wypisałem.
To czas na część właściwą:
Podnosimy samochód i odkręcamy tylne koło po stronie od której chcemy wymienić tuleje (chyba nie muszę opisywać jak to zrobić )
i teraz ważna rzecz odkręcamy zacisk, mi najłatwiej jest kluczem oczkowo odgiętym i będziemy potrzebować albo 16 albo 17, i zwalamy tarcze hamulcową (klucz torx ) zacisk możemy podwiesić żeby nam nie przeszkadzał. Odginamy osłonę tarczy hamulcowej do siebie (tak ta blachę ) jej dolną część.
stawiamy samochód na kobyłkach tak żeby tylny wahacz zwisał swobodnie, przy użyciu lewarka żaby podnosimy sam wahacz delikatnie do góry (z wyczuciem żeby całego samochodu nie podnosić znowu) dzięki temu łatwiej nam będzie wyciągnąć/wybić śrubę z tulei.
to ta śruba zaznaczona w czerwonym kółku, jak mnie pamięć nie myli to klucz 22 będzie nam potrzebny, u mnie po odkręceniu wyszła bez problemów.
upewniamy się czy samochód stabilnie stoi na kobyłkach i opuszczamy wahacz (oczywiści po wygnieceniu śruby z tulei), powinien odłączyć się od piasty jeśli nie przekładamy lewarek pod piastę i podnosimy, powinien nam się ukazać taki widok:
i oto widzimy całą przyczynę psików i niezbyt miłych komentarzy innych ludzi
pryskamy z obu stron cała tuleję jakimś wd-40 i zwracamy uwagę z której strony jest wycięty taki delikatny stożek w piaście na około tulei od tej strony musi być założona nasadka( z prawej strony jest z tyłu na zdjęciachto widac)
bierzemy w łapki śrubę m14 podkładkę powiększana m14 i wkładamy ja od przodu przez tuleje, z drugiej strony zakładamy nasadkę 41 podkładkę m16i nakrętkę całość coś powinna wyglądać tak :
I teraz z jednej strony klucz 22 z drugiej grzechotka z przedłużką i nasadką 22 i skręcamy, cały czas obserwujemy co dzieje się z tuleją.
Nasadka powinna być tak ustawiona żeby stara tuleja wchodziła idealnie i środek nasadki.
W pewnym momencie tuleja powinna zacząć się wciągać w nasadkę w tym momencie ściągamy nasz ściągacz i jeszcze raz spryskujemy tuleje np. wd-40, przerwa na papierosa. .
zakładamy ściągacz s powrotem i skręcamy dalej aż do momentu aż tuleja zacznie wychodzić z piasty. Według mnie istnieje ryzyko rozwalenia całej tulei ale na szczęście u mnie wyszła bez problemu, inaczej sprawy się komplikują i całą piastę demontujemy i na prasę musi iść. Ale lepiej być dobrej myśli powtarzam to robicie na własne ryzyko
Jeśli wszystko pójdzie dobrze ukaże nam sie taki widok :
a stara tuleja zostanie nam w nasadce :
dokładnie czyścimy miejsce po tulei w piaście,
delikatnie smarujemy olejem silnikowym/wazelina techniczna,
tym razem dajemy ściągacz odwrotnie i tu może być potrzebny pręt gwintowany bo długość śruby może być trochę za mała, od tej strony która wyszła nam stara tuleja wkładamy nową dajemy podkładkę i nakrętkę i skręcamy,
cały czas obserwujemy co dzieje się z tuleja jeśli w pewnym momencie tuleja stanie rozkręcamy ściągacz, bierzemy rurę lub cokolwiek o średnicy większej niż środek tulei ale nie większej niż jej zewnętrzna średnica (u mnie przypasowało ucho doholowania od jakiegoś samochodu, chodzi o to żeby nie uszkodzić środkowej wahliwej części tulei) i walimy młotkiem parę razy żeby ja delikatnie wbić.
Zakładamy ściągacz znowu i skręcamy (pamiętajmy odwrotnie jak przy demontażu tulei).
Skręcamy do tego momentu aż tuleja będzie z od stron tak samo schowana w piaście.
Niestety przy składaniu zdjęć już nie robiłem ale postaram sie opisać tak ja potrafię.
Po wprasowaniu tulei spuszczamy piastę z lewarka i podkładamy lewarek pod wahacz i go delikatnie unosimy.
teraz trzeba użyć trochę siły
celujemy piasta w wahacz i wpychamy ja tak jak było s powrotem,
śrubokrętem/ mniejsza śruba staramy sie ułożyć otwór w tulei tak żeby zgadzał sie z otworem z wahaczu, jeśli to nam uda wkładamy śrubę która wyciągnęliśmy ( ja musiałem jej delikatnie pomóc młotkiem) skręcamy dość mocno ewentualnie śrubę można posmarować klejem do gwintów. (ja zwykle sprawdzałem jeszcze dwa razy moc do ciągnięcia śruby)
Odginamy osłonę tarczy hamulcowej do stanu przed operacją i zakładamy tarcze hamulcową, zacisk.
Lewarek dajemy pod próg uwalniamy kobyłki przykręcamy koło.
SPRAWDZAMY CZY MAMY WSZYSTKIE KLUCZE I CZY CZASEM NAM COŚ ZA DUŻO NIE ZOSTAŁO (ŚRUBY, NAKRĘTKI) JAK ZOSTAŁO ZA DUŻO ALBO ZA MAŁO TO SZUKAMY
Opuszczamy samochód z lewarka i możemy iść wypić piwo
Nie jestem mechanikiem i nie krzyczeć że coś źle nazwałem albo nie tak zrobiłem po wymianie już trochę km przejechałem i wszystko jest ok |
_________________ Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
|
|
|
|
|
grzsol5275
WDB2021881F507676
Pomógł: 9 razy Dołączył: 21 Lut 2013 Posty: 741 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 25 Maj 2013, 19:06
|
|
|
Fajny manual pogratulowac napewno nie jednemu pomoże |
_________________ Bóg dał nam nogi żebyśmy mogli dojść tam gdzie na glebie nie dojedziemy,Amen
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=18737 |
|
|
|
|
Gniewko20
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Wrz 2012 Posty: 1124 Skąd: TM
|
|
|
|
|
mlody21989
Pomógł: 49 razy Dołączył: 23 Lis 2012 Posty: 2354 Skąd: PPL
|
Wysłany: 26 Maj 2013, 14:57
|
|
|
mój mechanik krzyknął 2 stówki za stronę ale to liczył sie z tym że będzie musiał piastę wyciągać na prasę więc sam wolałem spróbować
grzsol5275, podziękować i też mam taka nadzieje |
_________________ Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
|
|
|
|
|
Piotrek1401
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Gru 2012 Posty: 206 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 1 Czerwiec 2013, 03:07
|
|
|
Jak się komuś rozsypie tuleja podczas wyciągania (tak było w moim przypadku) to jeszcze nie jesteśmy skazani na prasę. Kupujemy np. w Castoramie mufę do rur o średnicy większej niż tuleja (około 5-10zł),grubą podkładkę która się oprze o mufę (zwykła się pognie i pęknie) oraz śrubę klasy min. 8.8 żeby nie ścięło gwintu lub żeby nie pękła.
Do tego dobieramy klucz nasadowy o średnicy odrobinę mniejszej od tulei i składamy z tego ściągacz. Mi idealnie wpasowała się nasadka 30, była mniejsza od tulei o niecały milimetr. Gwint śruby można potraktować smarem ponieważ będziemy musieli użyć dość dużej siły.
Dodatkowo warto się wyposażyć w pół metrową rurkę na klucz bo bez niej może być problem żeby ruszyć z piasty kołnierz tulei |
_________________ C220 CDI Sport '98
WDB2021931F799562 |
|
|
|
|
mlody21989
Pomógł: 49 razy Dołączył: 23 Lis 2012 Posty: 2354 Skąd: PPL
|
Wysłany: 26 Lipiec 2013, 08:21
|
|
|
tak wygląda jak prawie wychodzi i w tym wypadku jest ryzyko że mogła sie rozwalić do końca ale wyszła w całości. Ważne żeby oczyścic dobrze ten rant w koło tulei i z tego co zauważyłem obie wychodzą w kierunki do tyłu.
do wprasowywania dodałem jeszcze ucho holownicze od jakiegoś samochodu. Akurat idealnie pasowało na ta środkową cześci tulei a omijało tą w która przychodzi śruba z drugiej strony oczywiście nasadka. |
_________________ Było: Wiśniowe 220D '99
Jest: BMW E39 528i M-pakiet
|
|
|
|
|
wito74
Pomógł: 95 razy Dołączył: 08 Sie 2010 Posty: 579 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 30 Czerwiec 2015, 22:02
|
|
|
mlody21989 napisał/a: | to ta śruba zaznaczona w czerwonym kółku, jak mnie pamięć nie myli to klucz 22 będzie nam potrzebny |
Płaski lub oczkowy 22 i nasadka 21 z przedłużką jak nie będziemy ściągać tarczobębna (ja nie ściągałem) |
_________________ MB C200 T 1998r benzyna+lpg
WDB2020801F739780
|
|
|
|
|
MateM
WDB2020181A183369
Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2010 Posty: 900 Skąd: Bytom - Miechowice
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 12:55
|
|
|
koledzy pomóżcie... u siebie probowalem rozłaczyć wachacz od piasty i za cholere sie nie da. nakretka sie odkrecila bez problemu ale sruba ani drgnie. mlotek ani nic nie chce pomoc. wyciagnalem cala tylna piaste z dolnym wachaczem i nie wiem jak podejsc do tematu... wybijac to na sile czy moze jest jakis sposob zeby wyszla ta sruba... |
_________________ W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
|
|
|
|
|
mariuszt0
Pasjonat
Pomógł: 40 razy Dołączył: 31 Sty 2015 Posty: 1993 Skąd: Polanka Wielka
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 13:26
|
|
|
MateM, staraj sie śrubą kręcić, powinno pomóc. Masz klucz pneumatyczny? |
_________________ C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB
Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075 |
|
|
|
|
MateM
WDB2020181A183369
Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2010 Posty: 900 Skąd: Bytom - Miechowice
|
|
|
|
|
mariuszt0
Pasjonat
Pomógł: 40 razy Dołączył: 31 Sty 2015 Posty: 1993 Skąd: Polanka Wielka
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 14:16
|
|
|
Dobry pomysł i to jest nauczka żeby nie wkładać śrub na sucho ja u mnie musiałem drążek z tyłu prawy ten do zbieżności wyciąć bo też zapiekło w tulejce |
_________________ C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB
Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075 |
|
|
|
|
MateM
WDB2020181A183369
Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2010 Posty: 900 Skąd: Bytom - Miechowice
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 14:20
|
|
|
mariuszt0, nauczka jak cholera, bo męczę się z tym od 2 dni, tak samo jak z tarczą kotwiczną, a to dopiero jedna strona z tylu, zamiast wszystko sprawnie rozebrać i zabrać się za walkę z rdzą to się piep*** z rozkręcaniem. Najgorsze jest to, że śruby chyba nigdy nie były ruszane, a na pewno nie były ruszane odkąd mamy to auto czyli od 2004r. |
_________________ W202 C180+LPG 94r Esprit
"nowy silnik" + 200 000km
WDB2020181A183369
http://www.w202.pl/viewtopic.php?p=253779#253779
L3PH3 2.0dCi
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=26822
|
|
|
|
|
mariuszt0
Pasjonat
Pomógł: 40 razy Dołączył: 31 Sty 2015 Posty: 1993 Skąd: Polanka Wielka
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 21:21
|
|
|
MateM, masz może naftę w domu? Spróbuj nią zalać, całej roboty nie zrobi ale może pomóc przy późniejszej próbie wyciskania, później 2 nasadki musisz dobrać i użyć imadła jak prasy, ewentualnie poświęcić śrubę i wyciąć ją z wahacza, ale to już w ostateczności |
_________________ C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB
Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075 |
|
|
|
|
MateM
WDB2020181A183369
Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2010 Posty: 900 Skąd: Bytom - Miechowice
|
|
|
|
|
mariuszt0
Pasjonat
Pomógł: 40 razy Dołączył: 31 Sty 2015 Posty: 1993 Skąd: Polanka Wielka
|
Wysłany: 7 Styczeń 2017, 23:36
|
|
|
Tulejka to wiadomo że złom, ale jak śrubę byś chciał też wymienić to tnij i po sprawie, ale jak nie chcesz jej zmieniać to jedynie zostaje kombinowanie |
_________________ C200 CDI ---->>> 2.3 KOMPRESSOR ASB
Hybryda WDB2021941F986813 i WDB2020851F922520
http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=24075 |
|
|
|
|
|