Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Camel-
11 Październik 2008, 12:54
Głośniki
Autor Wiadomość
maurycy 
C43 ///AMG


Pomógł: 97 razy
Dołączył: 28 Kwi 2009
Posty: 5420
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 21 Listopad 2011, 12:55   

Pyra napisał/a:
2Ω.

a to przypadkiem oryginalne car audio w naszych autkach nie jest właśnie o takiej impedancji ??

[ Dodano: 21 Listopad 2011, 12:56 ]
Kod:
:arrow: 3. Pakiet nagłośnienia BOSE
Oferowany do czerwca zestaw NOKIA zastąpiono zestawem firmy BOSE. Sprzęt był równie zaawansowany - posiadał wzmiacniacz ale nie był tak rozbudowany w przetworniki. Osiem głośników umieszczono w miejscach standardowego nagłośnienia W202 (patrz punkt 1.). Warto dodać, że głośniki średnio-niskotonowe w przednich drzwiach miały własną obudową o objętości dwóch litrów.
Zestaw krótko po wejściu przeszedł mały lifting wzmacniacza i głośników. Z racji, że prawdopodobieństwo spotkania jego jest bardzo nie wielkie, podam informacje dla tego zestawu w nawiasach.

Dane techniczne:
PRZÓD

    - głośnik wysokotonowy: moc 25W, pasmo przenoszenia 5 000Hz - 20 000Hz, impedancja 8 Ohm, średnica 25mm
    - głośnik średnioniskotonowy: moc 50W, pasmo przenoszenia 60Hz - 10 000Hz, impedancja 2 Ohm (1 Ohm), średnica 114mm


TYŁ

    - głośnik szerokopasmowy: moc 25W, pasmo przenoszenia 120Hz - 15 000Hz, impedancja 2 Ohm, średnica 89mm
    - głośnik niskotonowy: moc 50W, pasmo przenoszenia 20Hz - 80Hz, impedancja 2 Ohm, średnica 168mm.


WZMACNIACZ: BOSE, moc 2x25W + 3x50W; nr kat. A 2028203089 (A 2028202789)

przepraszam tylko bose :)
_________________
MB C43 AMG
Szmaragdowe C43 AMG 98'
WDB2020331F726355

nie mam czasu pomagać poza forum, proszę nie wysyłać do mnie maili z pretensjami :)
 
 
Pyra 
Latarkoholik


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 08 Sie 2011
Posty: 1106
Skąd: Gądki/Poznań
Wysłany: 21 Listopad 2011, 16:53   

Witam
maurycy napisał/a:
Pyra napisał/a:
2Ω.

a to przypadkiem......
przepraszam tylko bose :)

Właśnie, nieliczne firmy stosują taki zabieg aby zwiększyć moc oddawaną do głośników bez zbytnich zabiegów w postaci przetwornic podwyższających napięcie zasilania końcówek mocy. Na 2Ω głośnikach można oddać (teoretycznie) 2 razy większą moc niż na 4Ω, przy tym samym napięciu zasilania, a to jak wiadomo, jest w autach ograniczone.
Tak na szybko powiedzmy 13,5V minus straty na połączeniach, jakieś 0,5V i dajmy na elementy wykonawcze 1V dla uproszczenia, mamy 12V na głośnik i teraz dla głośnika 4Ω moc to
U²/R czyli 12² / 4 = 144 / 4 = 36W (zauważyliście, że radia wielu dobrych form, ma podobną moc wyjściową :wink: )
dla 2Ω natomiast:
U²/R = 144 / 2 = 72W.
Oczywiście to teoria, w praktyce trzeba doliczyć jeszcze inne rzeczy, więc moce realne są trochę mniejsze.
Aby jednak uzyskać większą moc potrzebny jest większy prąd, a ten powoduje szybsze nagrzewanie końcówek mocy.
Niedopasowanie impedancji ma dwojakie efekty:
Sprzęt 2Ω - głośniki 4Ω - głośność realna jak dla sprzętu 4Ω (grają dużo ciszej niż z dobranymi głośnikami)
Sprzęt 4Ω - głośniki 2Ω - Przy małej głośności jeszcze jest OK, potem zaczyna się charczenie, wyłączanie końcówek mocy w najgorszym wypadku przegrzanie i śmierć wzmacniacza.
Tak więc dobranie impedancji obu elementów systemu, nie jest bez znaczenia.
Poza tym, zarówno Infinity jak i Bose, wymagają zmiany "fabrycznej" instalacji głośnikowej. Oczywiście fabryka wypuszczając auto z takim sprzętem, daje już inną instalację przy montażu.

Pozdrawiam
_________________
W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 21 Listopad 2011, 17:12   

A w praktyce to końcówka nie osiągnie wyższej mocy od mocy maksymalnej. Bo własnie wcześniej zacznie charczeć itp. Należy pamiętać, że napięcie cały czas jest to samo, więć prąd maksymalny jaki może popłynąc to popłynie, tylko przy wcześniejszej pozycji regulatora. Czasem lepiej czasem gorzej to będzie brzmieć bo to zalezy od skuteczności głośnika. Poza tym rzadko się zdarza, żeby przy zmniejszeniu impedancji razy dwa, zwiększyła się moc razy dwa. :) No i ostatnia kwestia - większość radii samochodowych radzi sobie z głośnikami 2 Om tylko trzeba nie można jej przesterowywać - zupełnie jak w przypadku 4 czy 8 Ohm (ze względu na niższy prąd, czasem nie da się zwiększyć napięcia na wejściu końcówek do uzyskania nominalnej mocy, stąd mniejsze ryzyko spalenia wzmacniacza). I jeszcze dodam jako łamigłówke, ze wszystkie głośniki w W202 są 4 Ohmowe (oprócz wysokotonówek, które akurat w kwestii mocy mają nie wiele do powiedzenia ze względu na filtr) i są do siebie podłączone równolegle. I jakoś to gra ;)

Pyra, popraw mnie gdzie się pomyliłem :) Nie żartuje :)
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
Pyra 
Latarkoholik


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 08 Sie 2011
Posty: 1106
Skąd: Gądki/Poznań
Wysłany: 21 Listopad 2011, 18:42   

Czekaj czekaj, bo trochę namotałeś :wink:
Standardowe radia radzą sobie z obciążeniem 2Ω, ale tylko do momentu przekroczenia prądu znamionowego dla końcówek mocy, wtedy włączają się zabezpieczenia przeciążeniowe lub zwarciowe. Jednak następuje to przy o połowę niższym napięciu czyli ¼ mocy znamionowej, a to trochę mało :wink:
O zwiększeniu mocy pisałem, nie tylko moduł impedancji, ale i wiele innych czynników na to wpływa.
Co do połączenia równoległego głośników, to wiele firm stosuje takie zabiegi (nawet renomowanych) gdyż te 4Ω to nie jest czysta rezystancja a moduł impedancji, rezystancja cewki głośnika najczęściej oscyluje wokół 3,5Ω.


Jak widać na wykonanym przeze mnie wykresie pomiarowym przebiegu modułu impedancji dla głośnika ARN 150 (przykładowy) impedancja rośnie znacznie przy wzroście częstotliwości, tak więc w momencie kiedy do głosu dochodzi sekcja wysokotonowa, impedancja głośnika głównego dawno przekracza wartość impedancji charakterystycznej, tak więc równoległe połączenie głośnika, którego impedancja ma podobną wartość, nic nie zmienia dla wzmacniacza. Kiedy natomiast przechodzimy dalej poza częstotliwość podziału, impedancja głośnika nisko-średnio tonowego jest na tyle duża, że podłączenie nawet tych 4Ω równolegle, niewiele zmienia.
Ten pik przy około 80Hz to rezonans własny głośnika.

Reasumując Camel, nie muszę Cię poprawiać, ani się nie mylisz, po prostu fakty przedstawiasz od innej strony :mrgreen:
Pozdrawiam
_________________
W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 22 Listopad 2011, 09:08   

No to chyba zostały wszelkie wątpliwości :mrgreen:
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
dannyyd 

Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 35
Skąd: Kęty/Leeds
Wysłany: 22 Listopad 2011, 09:19   

Powiem szczerze, że ładny mam teraz mętlik w głowie i ciągle nie wiem czy te głośniki zmieszczą się w przednie drzwi i czy mi końcówek mocy w radiu nie popali:) Panowie wasza wiedza przerasta mój sens rozumienia:)
_________________
W202 C180 Elegance
WDB2020182F655796
 
 
 
Pyra 
Latarkoholik


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 08 Sie 2011
Posty: 1106
Skąd: Gądki/Poznań
Wysłany: 22 Listopad 2011, 14:38   

Witam
Nawet gdyby się zmieściły, to musisz mieć świadomość ograniczeń jakie wspomniałem (oraz Camel) ze spaleniem końcówek włącznie. Tego się nie da określić, tak "na pysk". Ryzyko jednak jest duże.
Jeżeli masz dwa głośniki 4Ω to możesz je dla próby połączyć równolegle i zrobić doświadczalnie próbę, podłączając pod jeden kanał. Pogłaśniając wolno sprawdzaj, czy nie pojawia się charczenie, jeśli tak się stanie przed 1/2 mocy, to nie ma sensu kupować tych 2Ω głośników.

Pozdrawiam
_________________
W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 22 Listopad 2011, 15:15   

Pyra napisał/a:
jeśli tak się stanie przed 1/2 mocy

No Pyra, ale tak się stanie przy 1/1 mocy. Popłynie odpowiednio duzy prąd przy odpowiednio niższym napięciu. Zresztą tak jak wspomniałem radia samochodowe (a raczej ich scalaki) 2 Omy "wspierają". Przynajmniej jak przeglądałem noty kilku samochodowych wzmacniaczy TDA to nie było problemu, a moc RMS przy 2 Omach w moim Blaupunkcie wynosiła zdaje się, że 12W, przy obciązeniu 4 kanałów 7W :mrgreen:
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
Pyra 
Latarkoholik


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 08 Sie 2011
Posty: 1106
Skąd: Gądki/Poznań
Wysłany: 22 Listopad 2011, 16:54   

Witam
Camel- napisał/a:
Zresztą tak jak wspomniałem radia samochodowe (a raczej ich scalaki) 2 Omy "wspierają". Przynajmniej jak przeglądałem noty kilku samochodowych wzmacniaczy TDA to nie było problemu, a moc RMS przy 2 Omach w moim Blaupunkcie wynosiła zdaje się, że 12W, przy obciązeniu 4 kanałów 7W :mrgreen:

Masz rację.

Jest małe ale..... o którym wspomniałeś, to czarodziejski parametr:
Tamb = 25°C
Co oznacza temperaturę obudowy 25°C (a określa pośrednio dopuszczalną moc strat) czyli w warunkach... no prawie laboratoryjnych, w każdym razie raczej nieosiągalnych w aucie. stąd ograniczenie mocy przy mniejszym obciążeniu.
Na skanie jest przykład wzmacniacza, który doskonale radzi sobie z obciążeniem 2Ω przy pracy mostkowej, a w takiej konfiguracji najczęściej pracują samochodowe końcówki mocy. Ten akurat ma D-mosy na wyjściu, HEX-fet też się nieźle sprawują...
Są też wzmacniacze klasyczne, przewidziane do pracy mostkowej i one również mogą obsłużyć 2Ω, ale wtedy nie mogą pracować w mostku. W zasadzie jedynym kryterium, jest nieprzekraczanie dopuszczalnego prądu i mocy strat w strukturze, no chyba, że.... że mamy "szczęście" być posiadaczami inteligentnego, supernowoczesnego układu, monitorującego obciążenie :wink: Walczyliśmy z kumpla wzmacniaczem, tyle że klasycznym, bo się wyłączał. Okazało się, że nie będzie współpracował z jego kolumnami, gdyż moduł impedancji w pewnym zakresie pasma schodził poniżej 3,5Ω a ten skubaniec monitorował parametry prądowo napięciowe, określające impedancję obciążenia... ach jak jak "kocham" te nowe wynalazki......

Dlatego proponowałem wykonanie testu z obniżonym obciążeniem, bo być może będzie OK.

Pozdrawiam
_________________
W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
 
 
sowiec 


Dołączył: 10 Lis 2011
Posty: 9
Skąd: Świebodzin
Wysłany: 24 Grudzień 2011, 22:45   

Ja się podepnę Panowie pod temat z może głupim pytaniem. To normalne że przy takiej pogodzie jak dzisiaj, drzwi w samochodzie od środka (między blachami a tapicerką) są trochę mokre? Wyciągałem właśnie stare głośniki i jak zobaczyłem mokre kable to się trochę dziwnie poczułem...
_________________
S202 2,5TD '96 Elegance Automat
WDB2021881F526769

EX W124 2,5D '96 (przy ok 900 000 silnik dalej hulał ale blachy i rama nie dawały rady :( )
 
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 24 Grudzień 2011, 22:51   

Niestety woda w drzwiach może być bo dół szyby nie jest w stu procentach szczelny. Generalnie cała woda powinna się znajdować wewnątrz drzwi i spływać przez odplywy na progi i na zewnątrz auta. Samego boczka nie powienenś mieć mokrego, poneiważ od blachy oddziela go folia. Kable od głośnika są również między folią a boczkiem, więc zalanie im nie grozi.
Już chyba wiesz co powinieneś sprawdzić. Czy masz folie i czy szczelną :)
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
sowiec 


Dołączył: 10 Lis 2011
Posty: 9
Skąd: Świebodzin
Wysłany: 24 Grudzień 2011, 23:14   

Folie powiadasz? :mrgreen: Wiem że poprzedni właściciel poprawiał lakier, bo po mału zaczynał mu korodować. Widać folie szlag trafił. Niedobrze. Chciałem wyciszenie drzwi zostawić na wiosnę ale chyba zrobię to teraz i przy okazji uszczelnię to taśmą :?

PS. Camel nawet w święta na forum :mrgreen:
_________________
S202 2,5TD '96 Elegance Automat
WDB2021881F526769

EX W124 2,5D '96 (przy ok 900 000 silnik dalej hulał ale blachy i rama nie dawały rady :( )
Ostatnio zmieniony przez sowiec 25 Grudzień 2011, 02:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 24 Grudzień 2011, 23:44   

Może być i taśma ;)
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
madzara31 

Pomógł: 95 razy
Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 3313
Skąd: Centrum Wszechświata
Wysłany: 4 Styczeń 2012, 20:56   

W zestawach głośników NOKIA w tylnej półce były po dwie pary głośników.Jak były ze sobą połączone ? Myślę aby dosztukować dwie sztuki w wolne miejsca :idea:
 
 
Pyra 
Latarkoholik


Pomógł: 25 razy
Dołączył: 08 Sie 2011
Posty: 1106
Skąd: Gądki/Poznań
Wysłany: 4 Styczeń 2012, 21:13   

madzara31 napisał/a:
W zestawach głośników NOKIA w tylnej półce były po dwie pary głośników.Jak były ze sobą połączone ? Myślę aby dosztukować dwie sztuki w wolne miejsca :idea:

W zasadzie to głośniki powinno się zawsze łączyć równolegle, dobierając takie o dwa razy większej impedancji. Czyli zamiast pojedynczego 4Ω, dajesz równolegle połączone dwa 8Ω itd.
Łączenie szeregowe nie jest zalecane, ze względu na niekorzystne działanie wzrostu impedancji jednego z głośników (np w punkcie rezonansu) na drugi.
Pozdrawiam
_________________
W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,188 sekundy. Zapytań do SQL: 10