Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
ZESTAWIENIE USTEREK SAMOCHODÓW MERCEDES
Autor Wiadomość
zajac491 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 237
Skąd: olsztyn
Wysłany: 30 Lipiec 2008, 12:29   ZESTAWIENIE USTEREK SAMOCHODÓW MERCEDES

Myśle ze temat warto podpiąć wyżej



Zestawienie usterek silnika


SILNIK NIE DAJE SIĘ URUCHOMIĆ




Silnik nie obraca się po włączaniu rozrusznika


* Rozładowany akumulator (naładować lub użyć dodatkowego akumulatora do próbnego rozruchu)B
* Zaciski akumulatora poluzowane lub skorodowane
* Wadliwe połączenie akumulatora z nadwoziem
* Przewód masowy silnika poluzowany lub przerwany
* Przewody rozrusznika lub wyłącznika elektromagnetycznego poluzowane lub przerwane. Sprawdzić wszystkie przewody elektryczne i połączenia przy akumulatorze, elektromagnesie rozrusznika i wyłączniku zapłonu
* Automatyczna skrzynia biegów nie jest ustawiona w położeniu "Park" lub sprzęgło nie zostało całkowicie wciśnięte.
* Poważne mechaniczne uszkodzenie (zatarcie silnika)
* Wewnętrzna usterka rozrusznika lub wyłącznika elektromagnetycznego
* Wałek zębaty silnika rozrusznika zakleszczony w zębach koła zamachowego. Jeśli pojazd jest wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów, włączyć bieg i rozkołysać pojazd w celu obrócenia silnika. Przy najbliższej okazji wymontować rozrusznik i sprawdzić wałek zębaty oraz wieniec koła zamachowego.
* Uszkodzony zamek kierownicy i/lub wyłącznik zapłonu (stacyjka)

Rozrusznik obraca silnik powoli


* Częściowo rozładowany akumulator (naładować lub użyć dodatkowego akumulatora)
* Zaciski akumulatora poluzowane lub skorodowane
* Wadliwe połączenie akumulatora z masą
* Poluzowany przewód masowy silnika
* Poluzowane przewody rozrusznika
* Wewnętrzna usterka rozrusznika

Rozrusznik obraca się, nie obracając silnika

* Uszkodzone sprzęgło rozrusznika
* Zniszczone lub zużyte zęby koła zamachowego
* Poluzowane śruby mocujące rozrusznik Silnik obraca się normalnie, ale nie uruchamia się
* Brak paliwa w zbiorniku
* Nieprawidłowe ustawienie początku wtrysku.
* Awaria pompy wtryskowej paliwa
* Niedostateczne ciśnienie sprężania
* Poważne uszkodzenie mechaniczne (np. napędu wałka rozrządu)
* Uszkodzone podgrzewacze
* Przerwane, poluzowane lub rozłączone przewody elektryczne podgrzewaczy
* Poluzowane lub nieszczelne przewody wtryskowe paliwa
* Zanieczyszczone paliwo


Trudności z uruchomieniem zimnego silnika


* Akumulator rozładowany lub częściowo wyładowany
* Poluzowane lub uszkodzone przewody elektryczne podgrzewaczy
* Nieprawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
* Nieszczelne przewody wtryskowe paliwa
* Nieszczelny wtryskiwacz

Trudności z uruchomieniem ciepłego silnika

* Zatkany filtr powietrza
* Paliwo nie dopływa do wtryskiwaczy
* Zatkane dysze wtryskiwaczy
* Nieszczelny przewód wtryskowy paliwa
* Hałaśliwe, nierównomierne zazębianie silnika rozrusznika, zużyte lub wyłamane zęby wałka zębatego rozrusznika lub koła zamachowego Zdjąć pokrywę z tyłu silnika (jeśli występuje) i dokonać przeglądu
* Poluzowane lub brakujące śruby mocujące silnik rozrusznika

Silnik zapala i zaraz gaśnie

* Zbyt mała dawka paliwa dopływająca do wtryskiwaczy
* Zbyt niskie obroty biegu jałowego
* Zapowietrzone przewody wtryskowe paliwa
* Zapowietrzające się wtryskiwacze (wymienić)
* Zanieczyszczone paliwo

Silnik zatrzymuje się nagle

* Pusty zbiornik paliwa
* Nieprawidłowa regulacja obrotów biegu jałowego
* Zatkany filtr paliwa i/lub występowanie wody i zanieczyszczeń w układzie paliwowym
* Nieprawidłowe ustawienie luzu zaworów
* Awaria pompy wtryskowej paliwa
* Nieszczelność przewodu wtryskowego paliwa
* Nieszczelny wtryskiwacz.
* Układ zapowietrza się przez wtryskiwacz


Silnik przerywa i gaśnie lub traci moc Usterka w układzie paliwowym:

* Pusty zbiornik paliwa
* Uszkodzona pompa zasilająca lub zabrudzony filtr
* Zabrudzony odpowietrznik wlewu zbiornika paliwa (podczas odkręcenia korka słychać zasysanie powietrza do zbiornika)
* Awaria zespołu regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
* Nieprawidłowe ustawienie początku wtrysku paliwa


Inna usterka:

* Zakleszczenie hamulców
* Niewłaściwy poziom płynu w automatycznej skrzyni biegów
* Ślizganie sprzęgła
* Awaria turbosprężarki

Silnik gaśnie - inne przyczyny

* Przegrzanie silnika
* Poważne uszkodzenie mechaniczne (np. napędu wałka rozrządu)

PRZERWY W ZAPŁONIE


Silnik pracuje nierówno na biegu jałowym

* Zatkany wtryskiwacz
* Uszkodzona uszczelka pod głowicą
* Zużyte krzywki wałka rozrządu
* Niewłaściwe luzy zaworowe
* Niewłaściwa regulacja dawki paliwa
* Nierówne ciśnienie sprężania w cylindrach
* Wypalony zawór lub gniazdo
* Wyciągnięty łańcuch rozrządu
* Awaria pompy wtryskowej lub urządzenia regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku
* Zanieczyszczone paliwo

Silnik dławi się przy zwiększaniu obrotów

* Nieprawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
* Zatkany filtr paliwa; wymienić filtr
* Awaria w układzie wtryskowym

BRAK MOCY LUB NISKIE CIŚNIENIE SPRĘŻANIA

Usterka mechaniczna

* Wypalone zawory
* Zawory nie chcą się otwierać lub zamykać
* Słabe lub pęknięte sprężyny zaworów
* Zużyte prowadnice lub trzonki zaworów
* Zużyte tłoki i pierścienie

SILNIK PRZEGRZEWA SIĘ

Lampka ładowania świeci się Luźny lub zerwany pasek napędowy alternatora - naprężyć lub wymienić
Lampka ładowania nie świeci się

* Uszkodzony termostat
* Niski poziom oleju w silniku
* Zakleszczone hamulce
* Niewłaściwie ustawiony początek wtrysku lub źle działające regulatory wyprzedzenia wtrysku
* Zbyt uboga mieszanka
* Jazda z przyczepą przy temperaturze powietrza powyżej 35 °C

NISKIE CIŚNIENIE OLEJU W SILNIKU

Niskie wskazania miernika lub zapalona lampka ostrzegawcza przy pracującym silniku

* Niski poziom oleju lub niewłaściwy (o zbyt małej gęstości) olej
* Przegrzanie silnika
* Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju
* Zagnieciony przewód czujnika ciśnienia oleju
* Zatkany filtr oleju lub uszkodzony zawór przelewowy
* Zatkany smok pompy olejowej
* Uszkodzona uszczelka pompy oleju
* Zużyta pompa olejowa lub poluzowana rurka zasysająca
* Zużyte panewki główne lub panewki korbowodowe
* Zbyt niskie obroty biegu jałowego
* Nieszczelność przewodu wskaźnika ciśnienia oleju
* Słabo dokręcona lub poluzowana śruba mocująca koło pasowe wału korbowego



Uwaga:

Niskie ciśnienie oleju w silnikach po dużym przebiegu, przy małej prędkości (na obrotach biegu jałowego) nie musi być powodem do zmartwienia. Nagły spadek ciśnienia przy dużej prędkości obrotowej jest znacznie poważniejszym problemem. W każdym przypadku, zanim uzna się silnik za uszkodzony, należy wkręcić manometr mechaniczny i sprawdzić rzeczywiste ciśnienie oleju. Po osiągnięciu przez silnik temperatury pracy ciśnienie oleju na biegu jałowym może spaść do 0,3 bara bez niebezpieczeństwa uszkodzenia silnika. Jednak po zwiększeniu obrotów silnika ciśnienie powinno naty-chmiast wzrosnąć.

INNE USTERKI SILNIKA


Silnik pracuje mimo wyłączenia zapłonu

* Awaria elektromagnesu odcinającego w układzie paliwowym.
* Wyłączyć silnik naciskając dźwignię "Stop" w komorze silnikowej

Silnik przyspiesza mimo utrzymywania pedału przyspieszenia w stałym położeniu

* Awaria regulatora odśrodkowego pompy wtryskowej

Gwizdanie lub stukanie silnika podczas przyśpieszania lub jazdy pod górę

* Nieodpowiedni gatunek paliwa.
* Napełnić zbiornik paliwem odpowiedniego gatunku
* Konieczność wykonania regulacji pompy wtryskowej

Plamy oleju pod silnikiem

* Nieszczelność uszczelki miski olejowej i/lub uszczelki korka spustowego oleju; sprawdzić i wymienić w razie potrzeby
* Nieszczelność uszczelki pokrywy zaworów z przodu lub z tyłu silnika
* Nieszczelność przednich lub tylnych uszczelniaczy olejowych wału korbowego
* Nieszczelność obudowy filtru oleju
* Nieszczelność chłodnicy oleju lub jej przewodów
* Nieszczelność czujnika ciśnienia oleju
* Nieszczelność olejowego przewodu zasilającego lub powrotnego turbosprężarki

STUKI W SILNIKU

Miarowe stukanie lub klepanie słyszalne najwyraźniej na wolnych obrotach

* Niewłaściwe luzy zaworowe (częstotliwość proporcjonalna do obrotów silnika). Zwiększenie obrotów silnika powoduje przejście klepania w równomierny hałas mechaniczny.
* Zużyty mechanizm napędu zaworów. Pęknięta sprężyna zaworowa powoduje metaliczny stuk o częstotliwości mniejszej o połowę od obrotów wału korbowego.
* Zużyty łańcuch rozrządu. Szeleszczący hałas zanikający po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika.
* Pęknięty pierścień tłokowy (stuk o matowym szeleszczą-cym odgłosie słyszalny tylko przy małej prędkości obrotowej silnika).

Głuche uderzenia

* Zużyte panewki korbowodowe (regularne głuche stukanie, które może zmniejszyć się po dodaniu gazu). Najbardziej słyszalne jest przy gwałtownych zmianach prędkości obrotowej silnika. Częstotliwość proporcjonalna do obrotów wału korbowego.
* Zużyte panewki główne (głuche pojedyncze uderzenia nasilające się podczas zmiany obciążenia i prędkości obrotowej silnika)
* Stuk tłoka (najbardziej zauważalny przy zimnym silniku i niskiej prędkości obrotowej) Luz sworznia tłokowego słychać jako metaliczne stukanie proporcjonalne do obrotów wału korbowego. Stuk jest słyszalny przy prędkości obrotowej biegu jałowego. Po zwiększeniu prędkości obrotowej zwykle zanika.

Głucha, przytłumiona i nieregularna praca silnika

* Nie pali jeden z cylindrów.
* Sprawdzić wtryskiwacz lub ciśnienie sprężania.

NADMIERNE ZUŻYCIE OLEJU

1. Zużyte tłoki i ścianki cylindra
2. Zużyte prowadnice lub uszczelki prowadnic zaworowych
3. Wyciek oleju przez uszczelki:

o olej na pokrywie zaworów - uszkodzona uszczelka korka
o olej na ściance miski olejowej za kołem zamachowym świadczy o uszkodzeniu tylnego uszczelniacza wału korbowego.
o olej na pokrywie łańcucha rozrządu i na wewnętrznej stronie koła pasowego - uszkodzony przedni uszczelniacz wału korbowego.

INNE OBJAWY

* Hałasy spowodowane uszkodzeniem łożysk alternatora lub prądnicy oraz wentylatora zanikają po zdjęciu paska klinowego.
* Nadmierna ilość spalin wydobywająca się po zdjęciu korka wlewu oleju świadczy o uszkodzeniu pierścieni tłokowych i przedmuchach do skrzyni korbowej.
* Zgrzyty towarzyszące włączaniu rozrusznika świadczą o uszkodzeniu sprzęgła zębatego rozrusznika (bendixu) lub zębów wieńca koła zamachowego.
* Stukot wyłącznika elektromagnetycznego podczas włączania rozrusznika świadczy o rozładowaniu akumulatora lub o uszkodzeniu cewek wyłącznika.



Zestawienie usterek układu chłodzenia


SILNIK PRZEGRZEWA SIĘ


* Niski poziom płynu chłodzącego.
* Uszkodzony korek zbiornika wyrównawczego.
* Termostat nie otwiera się.
* Uszkodzony lub niewłaściwie naprężony pasek klinowy pompy płynu chłodzącego.
* Uszkodzony zespół sprzęgła wentylatora.
* Kamień kotłowy osadzony wewnątrz rdzenia chłodnicy.
* Zanieczyszczone (np. owadami) żeberka chłodnicy.
* Zanieczyszczenia w przewodach układu chłodzenia.
* Uszkodzona uszczelka pod głowicą.
* Pęknięta głowica lub blok silnika.
* Złamane lub pęknięte łopatki wentylatora.
* Zawór w korku chłodnicy nie utrzymuje prawidłowego ciśnienia. Wykonać sprawdzenie ciśnienia otwarcia zaworu w warsztacie.
* Nieprawidłowa prędkość biegu jałowego.
* Uszkodzenie pompy płynu chłodzącego.

Silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy

* Termostat zawieszony w pozycji "otwarty".
* Nie włożony lub włożony niewłaściwą stroną termostat.
* Niedokładny lub uszkodzony wskaźnik temperatury.

Silnik wolno się nagrzewa

* Termostat cały czas otwarty.
* Sprzęgło wentylatora nie rozłącza się.

Niski poziom płynu chłodzącego.

* Uszkodzone lub nieszczelne przewody.
* Nieszczelna pompa wody.
* Wyciek płynu przez uszczelkę obudowy termostatu.
* Uszkodzona uszczelka pod głowicą.
* Nieszczelna chłodnica.
* Uszkodzony korek zbiornika wyrównawczego lub niewłaściwie ustawiony.
* Uszkodzony korek chłodnicy. Pęknięta głowica lub blok silnika.
* Nieszczelne kroki w kadłubie silnika.
* Zbyt dużo płynu w układzie.
* Odparowywanie płynu chłodzącego wskutek przegrzewania silnika.
* Wewnętrzne lub zewnętrzne nieszczelności w układzie chłodzenia.

Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego.

* Zestarzałe lub uszkodzone przewody elastyczne albo poluzowane zaciski. Wymienić przewody elastyczne i/lub dokręcić zaciski na połączeniach przewodów.
* Uszkodzone uszczelki pompy płynu chłodzącego. W takim przypadku z otworu odpływowego korpusu pompy płynu chłodzącego będzie kapać woda.
* Nieszczelność rdzenia chłodnicy lub zbiornika opadowego. Będzie to wymagać wykonania naprawy chłodnicy w specjalistycznym warsztacie.
* Nieszczelne korki spustowe płynu chłodzącego z silnika lub zaślepki płaszcza wodnego.

Wewnętrzny wyciek płynu chłodzącego.

Uwaga: Wewnętrzne wycieki płynu chłodzącego można zwykle wykryć sprawdzając olej. Sprawdzić miarkę oleju oraz wnętrze pokrywy zaworów pod względem obecności wody i konsystencji oleju podobnej do emulsji.

* Nieszczelna uszczelka głowicy cylindrów. Wykonać próbę ciśnieniową układu chłodzenia.
* Pęknięcie cylindra lub głowicy cylindrów. Rozłożyć silnik na części i sprawdzić.
* Poluzowane śruby głowicy cylindrów.

Słaba cyrkulacja płynu chłodzącego.

* Pompa płynu chłodzącego nie działa. W celu szybkiego sprawdzenia działania pompy należy zacisnąć ręką górny przewód elastyczny chłodnicy podczas pracy silnika na biegu jałowym. Jeśli pompa działa prawidłowo, wtedy po zwolnieniu zacisku wyczuwa się gwałtowny wzrost ciśnienia płynu chłodzącego.
* Ograniczenia przepływu w układzie chłodzenia. Opróżnić, przepłukać i ponownie napełnić układ. W razie potrzeby wymontować chłodnicę i przepłukać ją w kierunku przeciwnym do normalnej cyrkulacji.
* Uszkodzony lub niewłaściwie naprężony pasek klinowy pompy płynu chłodzącego.
* Zakleszczenie termostatu.
* W przypadku uszkodzenia łożysk wałka pompy, od przodu silnika podczas jego pracy może dobiegać gwiżdżący dźwięk. Zużycie wałka można wyczuć poruszając kołem pasowym pompy w górę i w dół. Jeżeli podobny dźwięk pojawia się przy przyspieszaniu lub po przejechaniu kałuży, należy sprawdzić napięcie paska klinowego.



Zestawienie usterek układu smarowania

Brak wskazań na wskaźniku ciśnienia oleju.


* Zagnieciony przewód wskaźnika ciśnienia oleju.
* Przerwany przewód wskaźnika ciśnienia oleju.
* Brak ciśnienia w układzi

Zbyt niskie ciśnienie zaraz po uruchomieniu silnika.

* Gorący olej ma mniejszą lepkość. Jest to normalne, gorzej jeżeli ciśnienie jest nadal niskie po dodaniu gazu.

Zbyt niskie ciśnienie na obrotach biegu jałowego.

* Zawór przelewowy w pompie zawiesza się z powodu zanieczyszczenia

Zbyt niskie ciśnienie w całym zakresie obrotów.

* Niski poziom oleju w silniku.
* Zanieczyszczone sitko w smoku pompy.
* Poluzowany lub pęknięty smok pompy.
* Zużyta pompa olejowa.
* Duże luzy w łożyskach wału korboweg

Ciśnienie spada do 2 bar przy prędkości 80-120 km/h lub do 0,3 bar przy prędkości biegu jałowego.

* Bardzo zanieczyszczony filtr oleju.
* Zatarty zawór przelewowy.
* Uszkodzony wskaźnik.
* Niedrożne otwory powrotnego przepływu oleju do miski olejowej.

Zbyt wysokie ciśnienie przy prędkości ponad 2000 obr/min.

* Zawór przelewowy zatarł się i nie może się otworzyć
_________________


Diagnostyka usterek układu zasilania

1. Przyczyną większości problemów związanych z uruchomieniem małych silników wysokoprężnych są usterki w układzie elektrycznym. W diagnostyce usterek poważnym błędem jest szukanie analogii pomiędzy wtryskiwaczami i pompą wtryskową silnika wysokoprężnego a świecami za-płonowymi i rozdzielaczem zapłonu silnika benzynowego.

2. Przed rozpoczęciem szukania przyczyn trudnego rozruchu silnika należy upewnić się, że wszystkie czynności niezbędne przy uruchomieniu silnika są wykonywane prawidłowo. Niektórzy kierowcy nie uświadamiają sobie znaczenia lampki kontrolnej układu wstępnego podgrzewania ładunku powietrza. W wielu nowoczesnych silnikach nie jest to istotne przy łagodnych temperaturach otoczenia, natomiast problemy zaczynają się wraz z nadejściem zimy i niskich temperatur.

3. Praktyczną zasadą jest (w przypadku gdy silnik ma trudny rozruch, ale po uruchomieniu pracuje prawidłowo) zwrócenie uwagi na układ elektryczny (akumulator, rozrusznik lub układ wstępnego podgrzewania).

4. Jeżeli, oprócz trudnego rozruchu, silnik ma słabe osiągi, usterka znajduje się prawdopodobnie w układzie zasilania. W pierwszej kolejności należy szukać przyczyny w niskociśnieniowej części układu, natomiast pompa wtrysko-wa jest ostatnim podzespołem jaki można podejrzewać, ponieważ (o ile przy niej nie manipulowano) ma wysoką niezawodność i nie ma powodów, aby uległa awarii.

Wyposażenie diagnostyczne


1. Obrotomierze

Do pomiaru prędkości obrotowej silnika wysokoprężnego najlepiej użyć obrotomierza optycznego lub z przetwornikiem impulsów ciśnienia. Obrotomierz optyczny rejestruje w czasie liczbę przejść przez jedno położenie wykonanego farbą znaku lub częściej - paska folii odblaskowej, umieszczonego na kole pasowym wału korbowego.
Obrotomierz z przetwornikiem impulsów ciśnienia rejestruje w czasie liczbę wtrysków paliwa do cylindra. Jego czujnik (przetwornik) jest zaciskany na przewodzie wtryskowym i przetwarza mechaniczne impulsy ciśnienia na sygnał elektryczny. Pomiar prędkości obrotowej można też wykonać za pomocą lampy stroboskopowej posiadającej własny, regularny generator impulsów. Fabryczne przyrządy do pomiaru prędkości obrotowej powinny być użytkowane zgodnie z instrukcją produ-centa

2. Przyrządy do sprawdzania świec żarowych

W ograniczonym zakresie, świece żarowe można sprawdzać przy użyciu lampki kontrolnej na napięcie 12 V. Dokładniejsze sprawdzenie świecy można wykonać za pomocą elektrycznego miernika uniwersalnego mogącego mierzyć prąd stały w zakresie O do 100 A, napięcie stałe od O do 30 V oraz rezystancję. Do sprawdzenia świec żarowych budowane są specjalne próbniki, które umożliwiają szybkie i łatwe sprawdzenie świecy. Powinny być używane według instrukcji producenta.

3. Przyrządy do statycznego ustawiania wtrysku

Stosuje się specjalne zagięte rurki do pomiaru początku wtrysku.

Niektóre operacje diagnostyczne

Sprawdzanie ciśnienia sprężania


1. Do przeprowadzenia próby potrzebny jest manometr o zakresie O...5 MPa z końcówkami redukcyjnymi lub specjal-ny próbnik. Należy zapewnić następujące warunki przepro-wadzania próby:

* Akumulator musi być sprawny i dobrze naładowany, wkład filtru powietrza musi być czysty a silnik powinien być nagrzany do normalnej temperatury pracy.
* Przed rozpoczęciem próby należy wykręcić wszystkie wtryskiwacze lub wszystkie świece żarowe z głowicy cy-lindrów. W przypadku wtryskiwaczy należy także wyjąć ich podkładki osłaniające, w przeciwnym razie mogą zo-stać wyrzucone pod działaniem ciśnienia.
* Sterująca dźwignia wyłączająca musi być w położeniu zatrzymania silnika lub też należy odłączyć przewód zasilania elektromagnetycznego zaworu odcinającego na pompie wtryskowej, aby uniemożliwić uruchomienie silnika lub podawanie przez pompę paliwa do wtryskiwaczy.
* Pedał sprzęgła musi być wciśnięty do oporu. 16.2 Po kolei sprawdzić ciśnienie sprężania w każdym z cy-lindrów silnika, wkręcając końcówkę manometru w otwór wtryskiwacza w głowicy (lub otwór świecy żarowej). Odczytu dokonać w czasie, gdy druga osoba obraca wał korbowy za pomocą rozrusznika. Jeżeli silnik jest w dobrym stanie, zmierzone ciśnienie powinno mieć wartość zbliżoną do określonej w Danych Technicznych (uzupełnić). Przyjmuje się, że maksymalna różnica między zmierzonymi ciśnieniami dla poszczególnych cylindrów nie powinna przekraczać 0,05 MPa.
* Sprawdzenie ciśnienia sprężania można również przeprowadzić na silniku pracującym na biegu jałowym, wkręcając końcówkę manometru pomiarowego w miejsce wtryskiwacza wymontowanego z danego cylindra.

Odpowietrzanie układu paliwowego

Jeżeli w przewodach paliwowych znajdzie się powietrze, silnika wysokoprężnego nie będzie można w ogóle uru-chomić albo w najlepszym przypadku, będzie pracował nierównomiernie. Układ paliwowy może się zapowietrzyć je-żeli zbiornik paliwa zostanie całkowicie opróżniony oraz podczas wykonywania prac, w których rozłączone były złącza paliwowe. Możliwość zapowietrzenia stwarzają również wszelkie nieszczelności w układzie
Niedostateczny dopływ paliwa do pompy wtryskowej Przyczyną mogą być: zatkany filtr paliwa, zatkany odpowietrznik zbiornika paliwa, zatkany lub zagnieciony prze-wód paliwowy niskiego ciśnienia, wytrącanie parafiny z paliwa (w bardzo niskich temperaturach).
Zmniejszenie mocy silnika W przypadku zauważenia spadku mocy silnika, najlepiej przeprowadzić próbę na drodze. Jeżeli nawet zmniej-szenie mocy jest oczywiste, przyczyną niekoniecznie musi być usterka w silniku, czy układzie zasilania. Przed rozpo-częciem szczegółowych badań, należy najpierw sprawdzić, czy układ cięgieł gazu może bez przeszkód przemieszczać się na całej długości skoku. Następnie sprawdzić, czy przy-czyną nie są zablokowane hamulce, zbyt niskie ciśnienie powietrza w ogumieniu lub przeciążenie pojazdu.

Nadmierne zużycie paliwa

Przyczyną nadmiernego zużycia paliwa wcale nie musi być usterka silnika, czy układu zasilania. Jeżeli brak jest widocznych wycieków paliwa, szukanie przyczyny trzeba zacząć od tych samych podzespołów jak w przypadku zmniejszenia mocy silnika.
Obecność paliwa w misce olejowej

Paliwo może przedostawać się do miski olejowej poprzez nieszczelności między pierścieniami tłokowymi a otworem cylindra oraz przez nieszczelną pompę wtryskową i pokrywę napędu rozrządu. Paliwo rozcieńcza olej silnikowy, co można wyczuć po zapachu, a w poważniejszym przypadku - także przez zauważalne zmniejszenie lepkości oleju i zwiększenie jego ilości w misce olejowej.

Nadmierne dymienie silnika

Szukając przyczyn nadmiernego zadymienia spalin należy najpierw sprawdzić, np. na stanowisku hamownianym, lub podczas testu drogowego czy zadymienie spalin jest nadal nadmierne po osiągnięciu przez silnik normalnej temperatury pracy. Zimny silnik po uruchomieniu, dopóki nie nagrzeje się, może wytwarzać trochę błękitnego, trochę białego dymu, co wcale nie świadczy o istnieniu usterki.

o Czarny dym powstaje wskutek niezupełnego spalania paliwa, w wyniku czego wydzielają się cząstki węgla (sadzy). Świadczy to, że w spalaniu bierze udział zbyt mała ilość tlenu, gdyż albo dostarczana dawka paliwa jest zbyt duża albo zbyt mała ilość powietrza jest zasysana do silnika. Przyczynami takiego spalania mogą być: zanieczyszczony filtr powietrza, nieprawidłowe luzy zaworowe, nieprawidłowo ustawiony wtrysk paliwa (zbyt późny), wadliwe rozpylanie paliwa przez wtryskiwacze.
o Błękitny dym powstaje albo wskutek niezupełnego spalania paliwa albo spalania zbyt dużej ilości oleju silnikowego z układu smarowania. Przyczynami takiego spalania mogą być: nieprawidłowo ustawiony wtrysk paliwa (zbyt wczesny), wadliwie działające wtryskiwacze, brak lub uszkodzenie osłon cieplnych wtryskiwaczy. Normalnie, każdy silnik spala pewną ilość oleju silnikowego, zwłaszcza gdy jest zimny. Je-żeli jednak ilość spalonego oleju jest zbyt duża, powodując nadmierne zadymienie spalin, może to świadczyć o znacz-nym, mechanicznym zużyciu silnika.
o Biały dym (nie należy go mylić z parą wodną) powstaje wskutek pojawienia się w spalinach nie spalonych lub częściowo spalonych cząstek paliwa. Pewna ilość białego dymu pojawia się w spalinach podczas rozruchu i tuż po urucho-mieniu silnika, zwłaszcza kiedy jest zimno. Nadmierna ilość białego dymu w spalinach może być spowodowana uszkodzeniem układu wstępnego podgrzewania ładunku powie-trza, nieprawidłowym ustawieniem początku wtrysku lub nieprawidłowym działaniem pompy wtryskowej, która dostar-cza zbyt dużą ilość paliwa. Ponadto przyczyną może być złej jakości paliwo o zbyt niskiej liczbie cetanowej. Dokładne pomiary zadymienia spalin wymagają użycia odpowiedniego dymomie

Zanieczyszczenie oleju silnikowego

Są trzy rodzaje zanieczyszczeń oleju silnikowego: osad, szlam i płyny rozcieńczające.

* Osad (żużel) może być w postaci cząsteczek sadzy i jest zwykłym zjawiskiem wy-stępującym podczas normalnej eksploatacji pojazdu. Nie stanowi problemu o ile olej i filtr są regularnie wymieniane. Jeżeli ilość osadu w filtrze jest już tak duża, że powoduje spadek ciśnienia smarowania, należy niezwłocznie wymienić olej i filtr.
* Szlam pojawia się w przypadku stosowania oleju niskiej jakości lub lekceważenia regularnej wymiany oleju. Występuje częściej w przypadku silnika, który podczas eksploatacji rzadko osiąga normalną temperaturę pracy. W przypadku stwierdzenia obecności szlamu olej trzeba wymienić na nowy, dobrego gatunku. Ponadto, należy wymienić filtr oleju.Nie zaleca się stosowania oleju, który już był użyty do płukania układu smarowania.
* Rozcieńczenie oleju może nastąpić w wyniku domieszki paliwa lub płynu chłodzącego. Jeżeli do oleju przedostanie się dość znaczna ilość któregoś z tych płynów, będzie zauważalny wzrost poziomu oleju w misce olejowej. Przyczyny rozcieńczenia oleju paliwem opisano powyżej. Obecność płynu chłodzącego można rozpoznać po wyglądzie mieszanki olejowowodnej, przypominającej majonez. Czasem, również olej silnikowy może pojawić się w układzie chłodzenia.

Przyczynami mogą być:

o Uszkodzona ("wydmuchana") uszczelka pod głowicą.
o Pęknięta lub porowata głowica (albo blok cylindrów).
* W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zanieczyszczeń w oleju, należy określić ich przyczynę oraz wymienić olej i filtr,
_________________

Zestawienie usterek układu zasilania


Silnik nie daje się uruchomić.


* Brak paliwa w zbiorniku.
* Zbyt mała prędkość obrotowa podczas rozruchu. Sprawdzić, czy olej smarujący jest o właściwej gęstości, następnie stan akumulatora, rozrusznika i złącz elektrycznych.
* Zapowietrzony układ paliwowy.
* Zanieczyszczone paliwo.
* Nieszczelne lub załamane przewody paliwowe niskiego ciśnienia, zatkane przewody powrotne.
* Nieprawidłowa kolejność zapłonu.
* Nieszczelne przewody lub złącza przewodów wtryskowych.
* Niewłaściwe działanie pomocniczych urządzeń rozruchowych.
* Uszkodzona pompa wtryskowa. Sprawdzić pompę. Jeżeli uszkodzenia nie można naprawić, wymontować pompę i oddać ją do warsztatu specjalistycznego.
* Uszkodzone wtryskiwacze.
* Zbyt niskie ciśnienie sprężania.
* Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia wtrysku.

Nadmierne dymienie silnika

* Uszkodzona pompa.
* Uszkodzone wtryskiwacze.
* Zbyt niskie ciśnienie sprężania.
* Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia wtrysku.

Nierównomierna praca silnika, "wypadanie zapłonów"

* Zagnieciony przewód wtryskowy.
* Zapowietrzenie układu paliwowego.
* Uszkodzona pompa wtryskowa.
* Wadliwe wtryskiwacze.
* Zbyt niskie ciśnienie sprężania.
* Nieprawidłowa kolejność zapłonów.
* Nieszczelne przewody wtryskowe.

Zmniejszenie mocy silnika i nadmierne zużycie paliwa.

* Nieprawidłowe odpowietrzenie zbiornika paliwa.
* Nieszczelny przewód paliwowy niskiego ciśnienia.
* Niewłaściwa maksymalna prędkość obrotowa.
* Nieprawidłowe działanie układu dźwigni pedału gazu. Sprawdzić, czy dźwignia sterująca na pompie daje się przestawić od zderzaka do zderzaka.
* Nieprawidłowe zamocowanie pompy wtryskowej.
* Nieprawidłowe działanie pompy wtryskowej.
* Zbyt mała ilość paliwa.
* Sprawdzić, czy wylot spalin nie jest dławiony.
* Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia wtrysku.
* Zatkany przewód powrotny.
* Zbyt niskie ciśnienie sprężania.
* Wadliwe wtryskiwacze.
* Nieprawidłowa kolejność zapłonu.
* Nieszczelne przewody wysokiego ciśnienia.
* Zbyt niskie ciśnienie w oponach lub niewłaściwy rozmiar opon.

Nieprawidłowa prędkość obrotowa biegu jałowego i maksymalna prędkość obrotowa.

* Niewłaściwa prędkość obrotowa biegu jałowego.
* Zapowietrzenie układu paliwowego.
* Zbyt mała ilość paliwa.
* Zatkany przewód powrotny.
* Zbyt niskie ciśnienie sprężania.
* Wadliwe działanie wtryskiwaczy.
* Nieszczelne przewody wtryskowe.
* Nieprawidłowe działanie pompy wtryskowej.

Wystąpienie wycieku paliwa i/lub zapachu oparów paliwa.

* Nieszczelność przewodu paliwowego zasilania lub odpowi-trzenia.
* Zbiornik przepełniony.
* Napełniać tylko do momentu automatycznego wyłączenia dystrybutora.
* Wydobywanie się oparów paliwa z nieszczelnych przewodów układu.
* Nadmierne zużycie wewnętrznych części lub nieprawidłowa regulacja układu wtrysku paliwa.
* Poluzowane lub nieszczelne przewody wtryskowe paliwa.
* Nieszczelność pompy wtryskowej paliwa..


Zestawienie usterek układu elektrycznego


Akumulator rozładowuje się


* Uszkodzony lub nieprawidłowo naprężony pasek klinowy alternatora.
* Niski poziom elektrolitu lub rozładowany akumulator.
* Poluzowane lub skorodowane zaciski przewodów akumulatora.
* Alternator nie ładuje prawidłowo.
* Poluzowane, zerwane lub uszkodzone przewody w obwodzie ładowania.
* Zwarcie przewodów pojazdu, powodujące ciągły pobór prądu z akumulatora.
* Wewnętrzne uszkodzenia akumulatora.

Lampka ładowania nie świeci po włączeniu zapłonu.

* Przepalona żarówka.
* Luźny lub skorodowany przewód masowy.
* Rozładowany akumulator.
* Przerwa pomiędzy prądnicą, wyłącznikiem zapłonu lub lampką kontrolną.
* Zawieszone szczotki w szczotkotrzymaczu nie przylegają do pierścieni ślizgowych.
* Przerwa w uzwojeniu wzbudzenia prądnicy.

Lampka ładowania nie gaśnie po uruchomieniu silnika.

* Awaria alternatora lub obwodu ładowania.
* Uszkodzony lub niewłaściwie naprężony pasek klinowy alternatora.
* Nie działa regulator napięcia alternatora.

Lampka ładowania nie gaśnie po wyłączeniu zapłonu.

* Zwarcie diody dodatniej.

Rozrusznik nie obraca się po przekręceniu kluczyka.

* Sprawdzić położenie dźwigni zmiany biegów (skrzynia automatyczna).
* Wcisnąć sprzęgło (skrzynia mechaniczna).
* Rozładowany akumulator.
* Zmostkować zaciski "30" i "50". Jeżeli teraz rozrusznik włączy się, uszkodzony jest wyłącznik zapłonu lub przewód łączący go z rozrusznikiem.
* Nie podłączony przewód masowy.
* Zabrudzone lub poluzowane styki na akumulatorze lub rozruszniku.

Rozrusznik obraca się powoli.

* Uszkodzone uzwojenia wyłącznika elektromagnetycznego.
* Rozładowany akumulator.
* Zbyt gęsty olej zimą.
* Poluzowane przewody.
* Wypalony komutator.
* Zużyte łożyskowanie wirnika.

Rozrusznik obraca się nie napędzając silnika.

* Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe.
* Uszkodzone zęby sprzęgła jednokierunkowego.
* Uszkodzone zęby koła zamachowego.

Sprzęgło jednokierunkowe nie wyzębia się.

* Zanieczyszczone sprzęgło.
* Zanieczyszczony lub zardzewiały wałek wirnika.
* Pęknięta sprężyna odpychająca w wyłączniku elektromagnetycznym.
* Zanieczyszczony rdzeń elektromagnesu

Rozrusznik obraca się mimo puszczeniu kluczyka.



* Uszkodzony wyłącznik zapłonu.
* Uszkodzony wyłącznik elektromagnetyczny.

Kontrolka zapłonu i/lub podgrzewaczy nie świeci po włączeniu zapłonu.

Zestawienie usterek sprzęgła


Sprzęgło nie wyłącza się

(po wciśnięciu pedału do podłogi, dźwignia zmiany biegów nie przesuwa się swobodnie przy włączaniu i wyłączaniu biegu wstecznego).


* Zapowietrzenie układu hydraulicznego sprzęgła.
* Tarcza sprzęgła zakleszczona na wielowypuście wałka wejściowego.
* Tarcza sprzęgła odkształcona lub uszkodzona.

Sprzęgło włącza się z wyczuwalnym uderzeniem.

* Luźne zawieszenie silnika lub skrzyni biegów.
* Zużyte lub zanieczyszczone olejem okładziny cierne.
* Uszkodzone sprężyny tłumika drgań skrętnych.
* Zużyty wielowypust w tarczy sprzęgła.

Szarpanie przy zwalnianiu pedału sprzęgła.

* Olej na okładzinie tarczy sprzęgła.
* Uszkodzone lub poluzowane zawieszenia silnika lub skrzyni biegów.
* Zespoły te drgają lekko przy zwalnianiu sprzęgła.
* Zużyte wielowypusty piasty tarczy sprzęgła.
* Odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe.
* Utwardzone lub odkszałcone powierzchnie tarczy sprzęgła.

Sprzęgło ślizga się.

* Olej na okładzinie tarczy sprzęgła.
* Uszkodzone lub poluzowane zawieszenia silnika lub skrzyni biegów. Zespoły te drgają lekko przy zwalnianiu sprzęgła.
* Zużyte wielowypusty piasty tarczy sprzęgła.
* Odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe.
* Utwardzone lub odkszałcone powierzchnie tarczy sprzęgła.

Hałas pojawiający się przy wciskaniu pedału sprzęgła.

* Zużyte łożysko wycisku sprzęgła.
* Zużyte lub pęknięte sprężyny tarczy dociskowej albo wycinki sprężyny tarczowej.
* Zużyte wielowypusty w tarczy sprzęgła lub na wałku sprzęgłowym.

Hałas pojawiający się przy zwalnianiu pedału sprzęgła.

* Zniekształcona tarcza sprzęgła.
* Pęknięte lub osłabione sprężyny tłumika drgań skrętnych.
* Zakleszczone łożysko wyciskowe na tulei prowadzącej.

Sprzęgło nie włącza się prawidłowo.

* Nie nasmarowany lub zardzewiały wielowypust na wałku sprzęgłowym.
* Zatarte łożysko wycisku na tuleji prowadzącej.
* Zatarta oś pedału sprzęgła.

Sprzęgło szarpie

* Uszkodzony docisk sprzęgła.
* Zwichrowana tarcza dociskowa.
* Tarcza sprzęgła ma bicie

Sprzęgło nie daje się rozłączyć.

Słychać zgrzyty podczas wrzucania biegu.


* Zbyt duży skok jałowy pedału.
* Obłamane końce sprężyny tarczowej.
* Zwichrowana tarcza sprzęgła

Pedał sprzęgła nie powraca.

* Uszkodzona sprężyna powrotna.
* Zatarty wielowypust na wałku sprzęgłowym.
* Zatarte łożysko wycisku na tulei prowadzącej.
* Zatarty tłok w pompie lub w siłowniku.


Zestawienie usterek mechanicznej skrzyni biegów



Głośna praca skrzyni w położeniu luzu.


* Zużyte łożyska wałka wejściowego.
* Zbyt niski poziom oleju lub niewłaściwa gęstość oleju.
* Uszkodzone łożysko koła zębatego wałka głównego.
* Zużyte łożyska wałka pośredniego.

Głośna praca skrzyni podczas jazdy na wszystkich biegach.

* Zużyte łożyska wałka głównego.
* Zbyt niski poziom oleju lub niewłaściwa gęstość oleju.
* Zużyte łożyska wałka pośredniego.

Głośna praca skrzyni tylko na jednym biegu.

* Zużyte, zniszczone lub wyłamane zęby koła zębatego.
* Zużyty lub uszkodzony synchronizator tego biegu.

Wyskakiwanie biegu.

* Zużyte sprzęgła przesuwne synchronizatora.
* Zużyte pieski lub pęknięte pierścienie podtrzymujące.
* Zużyte koła zębate.
* Poluzowanie skrzyni biegów na obudowie sprzęgła.
* Brud pomiędzy obudową skrzyni biegów i silnikiem powodujące niewłaściwe ustawienie skrzyni biegów w osi.
* Drążki podłużne zmiany biegów nie przesuwają się swobodnie.
* Zużyte lub nieprawidłowo ustawione łączniki mechanizmu zmiany biegów.
* Zużyte elementy wybieraka.

Trudności przy włączaniu biegów.

* Zatarte łożysko prowadzące wałka wejściowego (w wale korbowym).
* Sprzęgło nie wyłącza się całkowicie.
* Poluzowanie, uszkodzenie lub nieprawidłowa regulacja mechanizmu zmiany biegów. Wykonać dokładną kontrolę i w razie potrzeby wymienić części.
* Zużyte pierścienie synchronizatorów.

Wycieki oleju.

* Nadmierna ilość oleju w skrzyni biegów. Spuścić odpowiednią ilość oleju.
* Poluzowanie bocznej pokrywy lub uszkodzenie uszczelki.
* Konieczność wymiany tylnego uszczelniacza olejowego lub uszczelniacza olejowego prędkościomierza.


Zestawienie usterek przekładni automatycznej



Niedomagania w automatycznej przekładni są niemal zawsze spowodowane niskim poziomem płynu lub niewłaściwą regulacją cięgien zmiany biegów, lub urządzenia redukcji biegu na niższy. Wycieki płynu będą zazwyczaj wyraźnie widoczne, jednak należy zwrócić uwagę, że jest możliwa utrata płynu z powodu wadliwie działającego zespołu przepony próżniowej, w którym to wypadku płyn będzie wciągany do kolektora dolotowego, co może spowodować spalanie stukowe w silniku.



Ogólne kłopoty z mechanizmem zmiany biegów.


Często spotykane kłopoty, które można przypisać niewłaściwej re-gulacji są następujące:

* Możliwość uruchomienia silnika po wybraniu innego położenia niż "Park" lub "Neutral" mechanizmu zmiany biegów.
* Wskaźnik wybieraka wskazuje inne przełożenie niż rzeczywi-ście wykorzystywane.
* Pojazd rusza przy ustawieniu wybieraka w położeniu "Park".

Przełączanie biegów przy zbyt niskiej lub przy zbyt wysokiej prędkości.

* Źle wyregulowane linki gaźnika i pedału gazu.

Brak napędu.

* Za niski poziom oleju.
* Wypadły śruby tarcza napędowa/sprzęgło hydrokinetyczne.
* Uszkodzenia wewnętrzne.

Nierówny napęd (falowania).

* Za niski poziom płynu.
* Brudny filtr miski olejowej

Szarpanie przy przełączaniu biegu.

Istnieje wiele prawdopodobnych przyczyn powyższych kłopotów, ale w warunkach garażowych powinniśmy skupić się na przyczynach podstawowych :

* Za niski poziom płynu.
* Za wysoka prędkość biegu jałowego.

Słabe przyspieszenie.

* Złe wyregulowane linki gaźnika i pedału przyspieszenia.
* Zapieczone hamulce.

Wycieki płynu.

Płyn automatycznej skrzyni biegów ma czerwone zabarwienie. Wy-cieków tego płynu nie należy mylić z wyciekami oleju silnikowego, który może być narzucony na skrzynię biegów przez przepływają-ce powietrze. Podnieść pojazd i ustalić miejsce wycieku. Najczęściej spotykanymi miejscami wycieków są:

* Miska olejowa: dokręcić śruby mocujące i/lub wymienić uszczelkę miski w razie potrzeby.
* Rura wlewu: wymienić uszczelkę gumową w miejscu wejścia rury do obudowy skrzyni biegów.
* Przewody olejowe skrzyni biegów; dokręcić złącza na przyłączach przewodów z obudową skrzyni biegów i/lub wymienić przewody.
* Złącze prędkościomierza: wymienić pierścień uszczelniający na połączeniu cięgna prędkościomierza z obudową skrzyni biegów.

Płyn skrzyni biegów jest brązowej barwy lub wydziela zapach spalenizny

* Niski poziom płynu w skrzyni biegów. Uzupełnić płyn. Nie napełniać nadmiernie.
* Uszkodzenie skrzyni biegów.

Skrzynia nie redukuje biegu po wciśnięciu pedału przyśpieszenia do podłogi

* Zła regulacja łączników sterowania przyśpieszeniem.


Zestawienie usterek wału napędowego


Drgania.


Uwaga:

Przed przyjęciem założenia, że wał napędowy jest uszkodzony należy upewnić się, czy opony są dobrze wyważone i wykonać poniższą próbę. W razie potrzeby zainstalować wewnątrz samochodu obrotomierz, w celu śledzenia obrotów silnika w czasie jazdy. Jadąc samochodem obserwować obroty silnika, przy których drgania są najwyraźniejsze. Włączyć inny bieg i doprowadzić obroty silnika do takiej samej wartości jak poprzednio. Jeśli drgania występują przy tej samej prędkości obrotowej silnika (obr/min) niezależnie od włączonego biegu oznacza to, że wał napędowy nie uległ awarii, ponieważ jego prędkość obrotowa zmieniła się. W przypadku gdy drgania zmniejszają się lub zanikają po włączeniu innego biegu przy tych samych obrotach silnika, należy zwrócić uwagę na następujące prawdopodobne przyczyny drgań:

* Wał napędowy został pokryty środkiem zapobiegającym korozji lub brudem, itp. Dokładnie oczyścić wał i wykonać próbę jazdy.
* Wał napędowy nieprawidłowo zamontowany.
* Zużyte sprzęgła podatne i tuleje centrujące.
* Zużyty wielowypust tulei przesuwnej.
* Zużyty środkowy przegub krzyżakowy.
* Źle wyważony wał napędowy.
* Skrzywiony lub wgnieciony wał napędowy.
* Zużyta wkładka gumowa w podporze elastycznej wału.
* Zużyty wielowypust w przedniej części wału napędowego.
* Zużyte łożysko w podporze.

Metaliczne stuknięcie po zmianie biegu.

* Zużyte lub uszkodzone łożyska przegubu krzyżakowego wału napędowego.
* Luźne śruby łączące wał napędowy i zespół przekładni głównej.
* Zużyty wielowypust zębnika przekładni głównej.
* Nadmierny luz kół zębatych przekładni głównej.
* Poluzowane lub odłączone części składowe tylnego zawieszenia. Sprawdzić wszystkie śruby mocujące i tuleje.
* Zużyte lub uszkodzone wkładki sprzęgieł podatnych i tuleje centrujące.
* Zużyty wielowypust tulei przesuwnej.

Dudnienie, narastające ze wzrostem prędkości.

* Zużyte łożysko w podporze elastycznej wału.
* Zużyte lub uszkodzone tuleje centrujące lub sprzęgła podatne.
* Znaczne zużycie łożysk przegubu krzyżakowego.

Zestawienie usterek przekładni głównej




Taki sam hałas podczas jazdy z włączonym biegiem, jak i podczas jazdy z rozpędu.


* Szum pochodzący od jezdni. Nie ma możliwości korekty.
* Szum pochodzący od opon. Sprawdzić opony i skontrolować ciśnienie w oponach.
* Łożyska przednich kół poluzowane, zużyte lub uszkodzone.
* Zbyt niski poziom oleju w przekładni głównej (jęczący odgłos, zmieniający się ze zmianami prędkości pojazdu).
* Zużyte przeguby półosi.
* Poluzowane lub uszkodzone zamocowania zespołu przekładni głównej.

Drgania.

Prawdopodobne przyczyny są takie same jak w punkcie dotyczącym wału napędowego. Postępować zgodnie ze wskazówkami wymienionymi dla wału napędowego. Jeśli usterka utrzymuje się nadal, należy sprawdzić łożyska tylnych kół podnosząc tylną część pojazdu i obracając koła rękami. Nasłuchiwać, czy nie dochodzą odgłosy chrobotania podczas obracania się łożyska.

Wycieki oleju.

* Uszkodzone uszczelniacze przekładni głównej.
* Uszkodzone uszczelniacze lub osłony przegubów półosi.
* Nieszczelna pokrywa przekładni głównej. Dokręcić śruby mocujące lub wymienić uszczelkę w razie potrzeby.


Zestawienie usterek układu hamulcowego


Uwaga: Przed przyjęciem założenia, że uszkodzony jest układ hamulcowy należy upewnić się, czy opony są w dobrym stanie i czy są prawidłowo napompowane, czy ustawienie przednich kół jest prawidłowe oraz, czy pojazd nie został obciążony nie-równomiernie.



Sprężysty pedał hamulca


* Powietrze w układzie hamulcowym.
* Uszkodzone uszczelki w pompie hamulcowej.
* Zatkany otwór odpowietrzający w pokrywie zbiorniczka płynu hamulcowego, wywołuje podciśnienie w pompie, powodujące przedostawanie się powietrza przez uszczelkę.
* Niewielka nieszczelność w przewodach lub na złączu.

Pedał hamulca zablokowany.

* Spęczniało uszczelnienia gumowe pompy hamulcowej z powodu użycia niewłaściwego płynu hamulcowego lub zanieczyszczenia płynu hamulcowego naftą, lub benzyną.
* Tłok lub prowadnik tłoka zablokowany przez osady płynu hamulcowego, zanieczyszczenia, korozję itp.
* Zatarty pedał hamulca.
* Otwory doprowadzające płyn w pompie zatkane.

Pedał hamulca zapada się przy lekkim naciśnięciu..

* Uszkodzona powierzchnia wewnętrzna pompy hamulcowej.
* Wyciek płynu hamulcowego przez połączenia.
* Wyciek płynu z zacisków hamulcowych.
* Wyciek płynu hamulcowego z przewodów elastycznych.
* Za niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym.
* Zbyt duży skok jałowy pedału.
* Poluzowane śruby/nakrętki mocujące pompę hamulcową.
* Usterka pompy hamulcowej.

Układ hamulcowy zapowietrzony.

* Za niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym.
* Uszkodzone uszczelki gumowe pompy hamulcowej.
* Nieszczelne przewody hamulcowe.

Ograniczony skok pedału.

* Otwory doprowadzające płyn do pompy hamulcowej zatkane przez zanieczyszczenia.

Słabe działanie hamulców.

* Wyciek płynu hamulcowego z zacisków.
* Nie działa prawidłowo siłownik wspomagania układu hamulcowego.
* Zatarty lub zakleszczony jeden lub więcej tłoczków w zaciskach.
* Założone zostały nowe klocki lub szczęki i jeszcze nie ułożyły się. Potrzebny jest czas na ułożenie się nowych części na bębnie lub tarczy hamulcowej.
* Usterka pompy próżniowej lub zaworu sterującego

Hamulce zablokowane również po zdjęciu nogi z pedału hamulca.

* Spęczniało lub rozmiękczone pierścienie gumowe na skutek zetknięcia z naftą, benzyną itp.
* Zatarte tłoczki zacisków lub cylinderków powodują, że okładziny ocierają stale o tarcze hamulcowe, lub bębny.

Pedał opada do podłogi z małym oporem

* Niski poziom lub brak płynu w zbiorniczku pompy głównej, spowodowany nieszczelnością tłoczków zacisków, poluzowaniem, uszkodzeniem lub odłączeniem przewodów hamulcowych. Należy sprawdzić cały układ hamulcowy i w razie potrzeby usunąć usterki.
* Usterka pompy hamulcowej.

Ściąganie samochodu podczas hamowania.

* Zatarty tłok jednego z zacisków.
* Metalowy przewód hamulcowy zgnieciony lub zatkany.
* Nieszczelne uszczelki tłoka jednego z zacisków lub cylinderków powodują zalanie płynem okładzin ciernych i zmniejszenie współczynnika tarcia.
* Nadmierne zużycie okładziny klocka lub tarczy hamulcowej z jednej strony pojazdu.

Klocki hamulcowe lub okładziny szczęk ocierają się stale o tarcze hamulców lub wyczuwalne są drgania pedału podczas hamowania

* Zatarty tłok pompy hamulcowej.
* Płyn nie może cofnąć się przez pompę do zbiorniczka z powodu zanieczyszczenia otworu doprowadzającego płyn.
* Bicie tarczy hamulca.

Hamulce pulsują podczas hamowania.

* Łożyska kół niewłaściwie wyregulowane lub wymagają wymiany.
* Zacisk nie przesuwa się właściwie z powodu nieprawidłowego założenia lub zakleszczenia. Wymontować i sprawdzić.
* Usterka tarczy hamulcowej. Wymontować tarczę i sprawdzić bicie poosiowe i równoległość powierzchni.W razie potrzeby przetoczyć powierzchnię tarczy lub wymienić ją na nową.
* Normalne działanie układu ABS. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w ABS patrz poprzednie punkty.

Włączenie hamulca wymaga nadmiernej siły.

* Spęczniało pierścienie gumowe z powodu zastosowania niewłaściwego płynu hamulcowego.
* Zatarcie tłoka w pompie hamulcowej.
* Niewłaściwe działanie serwa hamulców.

Hamulce piszczą.

* Nieodpowiedni materiał okładziny.
* Tarcza hamulcowa obraca się nierównolegle do obudowy zacisku.
* Hamulce zanieczyszczone.
* Zbyt twardy materiał tarczy hamulcowej.

Klinowe zużycie okładzin klocków.

* Tarcza hamulcowa obraca się nierównolegle do obudowy zacisku.
* Skorodowane obudowy zacisków.

Hamulec postojowy nie działa skutecznie

* Mechaniczny układ połączeń hamulca postojowego lub szczęki są nieprawidłowo ustawione. Dokonać stosownej regulacji.
* Zużyte szczęki hamulca postojowego.
* Szczęki hamulca postojowego nasiąknięte olejem lub płynem hamulcowym.
* Zatarta jedna z linek w pancerzu.

Zestawienie usterek układu kierowniczego


Nadmierny luz koła kierownicy.


* Zużyte końcówki drążków kierowniczych.
* Zużyty przegub dolnego wahacza.
* Zużyte koło zębate w przekładni kierowniczej.
* Nieprawidłowo wyregulowana przekładnia kierownicza

Samochód ściąga na jedną stronę.

* Nierówne ciśnienie w ogumieniu.
* Niewłaściwe ustawienie kół.
* Zużyte końcówki drążków kierowniczych.
* Zużyty przegub wahacza.
* Uszkodzony amortyzator.
* Uszkodzenie powypadkowe. Klocki blokują tarczę hamulcową.

Trudności w obracaniu kierownicą.

* Niskie ciśnienie w ogumieniu.
* Zatarte przeguby kulowe.
* Spięte łożyska kolumny kierownicy.
* Niewłaściwa regulacja ustawienia kół.
* Brak płynu w zbiorniczku zespołu wspomagania układu kierowniczego.
* Zapowietrzony zespół wspomagania układu kierowniczego.
* Usterka pompy wspomagania układu kierowniczego.
* Luźny lub zużyty pasek klinowy pompy wspomagania układu kierowniczego.
* Usterka przekładni kierowniczej.

Brak wspomagania kierownicy.

* Niski poziom płynu.
* Pasek pompy luźny lub zerwany.
* Uszkodzona pompa wspomagania lub przekładnia kierownicza.
* Ograniczony przepływ płynu w przewodach elastycznych lub sztywnych.
* Zapowietrzony zespół wspomagania układu kierowniczego.

Drgania kół i wibracja odczuwana na kole kierownicy.

* Skrzywiona tarcza koła jezdnego.
* Nakrętki koła luźne.
* Koła niewyważone lub uszkodzone łożyska kół.
* Zużyte przeguby kuliste drążków kierowniczych.
* Zużyty przegub kulowy wahacza.
* Uszkodzone amortyzatory.


Zestawienie usterek zawieszenia i ogumienia



Znoszenie samochodu na bok


* Niejednakowe ciśnienie w ogumieniu.
* Niewłaściwe ustawienie kół.
* Usterka opony.
* Zużyte tulejki metalowo-gumowe.
* Nieprawidłowe ustawienie przednich kół.
* Przednie hamulce powodują ściąganie

Duży opór przy obracaniu kołem kierownicy.

* Niewłaściwe ustawienie przednich kół.
* Niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach

Drgania lub stuki w zawieszeniu.

* Niewyważone lub nieokrągte koła (np. starte z jednej strony).
* Skrzywiona tarcza koła.
* Niewłaściwe ustawienie przednich kół.
* Uszkodzony amortyzator lub jego mocowanie.
* Uszkodzona sprężyna zawieszenia.
* Uszkodzona tulejka metalowo-gumowa stabilizatora.

Nadmierny przechył nadwozia na zakrętach.

* Uszkodzony amortyzator.
* Osłabiona lub uszkodzona sprężyna zawieszenia.

Pisk opon na zakrętach.

* Niewłaściwe ustawienie przednich kół.
* Niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach.
* Zbyt duża prędkość jazdy po zakręcie.

Zwiększone zużycie opon.

* Niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu.
* Niewłaściwe wyważenie kół.
* Niewłaściwe ustawienie kół.
* Uszkodzone amortyzatory.
* Niewłaściwy styl jazdy.

Nietypowe zużycie opony.

* Niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach.
* Niewłaściwe ustawienie przednich kół.
* Zużyte łożysko koła.

Większe zużycie bieżnika na obu brzegach bieżnika.

* Zbyt niskie ciśnienie w oponie.
* Nadmierna prędkość na zakrętach.
* Nieprawidłowe ustawienie przednich kół (nadmierna zbież-ność kół). Zlecić ustawienie kół w specjalistycznym zakładzie.
* Zgięty lub skręcony wahacz.
 
 
 
Przemek 
Site Admin
W202 C180 LPG Esprit

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 405
Skąd: lubuskie
Wysłany: 30 Lipiec 2008, 13:45   

ale wykład :mrgreen:

Jestem za!!!
moze znalazly by sie osoby ktore mogly cos dodac lub poprawic ewentualne bledy to ZAPRASZAM

A jeszcze jedna rzecz odnosnie praw autorskich bo jak rozumiem to chyba nie jest w 100% twoj opis ? Niechcial bym aby zarzucono nam bezprawne umieszczenie i plagiat.
Wypadalo by moze umiescic wzmianke o źrodlach z kad to zostalo zaczerpnięte.
_________________
W służbie Jej Królewskiej Mości
W202 C180 Esprit LPG => BRC Sequent 24
 
 
sewan 
Oderint dum metuant

Pomógł: 35 razy
Dołączył: 10 Lip 2006
Posty: 900
Skąd: W-wa
Wysłany: 30 Lipiec 2008, 14:40   

Wszystko fajnie, ale ten opis bardziej pasowałby mi do aut produkowanych na przełomie lat 80-tych i 90-tych, a nie w miarę współczesnych, gdzie większość funkcji kontrolowanych i sterowanych jest elektronicznie.....
Szczególnie podoba mi się zapis: przyczyna usterki "awaria w układzie wtryskowym" :mrgreen: Diabelnie pomocne..... :mrgreen:
_________________
Myślę, więc jeżdżę :mb:
 
 
Aloiz 


Pomógł: 28 razy
Dołączył: 26 Wrz 2006
Posty: 754
Skąd: Sanok
Wysłany: 30 Lipiec 2008, 14:50   

Ja widziałem podobne zestawienie, jak nie to samo na mercmania.pl :wink:
_________________
Ex: C180 Elegance '94
WDB2020181A089266
E320 CDI Avantgarde '99
WDB2100261A988449
 
 
 
zajac491 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 237
Skąd: olsztyn
Wysłany: 30 Lipiec 2008, 16:50   

Jak chcecie to podczepiajcie dla mnie to rybka ale może sie przydać bo są tam też pomocne rzeczy Ziola, bo to właśnie z stamtąd i pozwolili skopiować.
 
 
 
michele

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 253
Skąd: Gliwice
Wysłany: 15 Czerwiec 2011, 22:08   

Może ten temat jest o tyle ciekawy, aby go przyczepić, odpowiednio podzielić, a zagadnienia przelinkować. Np. auto nie zapala... i link do tematu, gdzie poszukujemy usterki np. powietrze w przewodach.
Wtedy warto zamiast szukajki zrobić tak, aby najpierw zajrzeć tutaj, aby znaleźć rozwiązanie.
_________________
C250 Diesel '93 WDB2021251A010620
 
 
perzu126 
W202 & A208 & W164

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 11979
Skąd: Perzów
Wysłany: 16 Czerwiec 2011, 09:31   

michele, Ty chyba nie wiesz co proponujesz...:-o Domyślasz sie ile czasu byłoby potrzebnego, zeby przeanalizować kilkadziesiat stron forum i setki stron tematów zeby zebrać to do kupy? Od tego jest opcja Szukaj i opis Jej obsługi przygotowany przez Camela;-)
_________________

C220D WDB2021211A313360

CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
 
 
 
G.


Pomógł: 93 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 4550
Wysłany: 16 Czerwiec 2011, 09:39   

michele, to działaj - masz zielone światło :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,096 sekundy. Zapytań do SQL: 5