Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Łukasz
30 Marzec 2009, 14:26
Amortyzator napinacza paska wieloklinowego - regeneracja
Autor Wiadomość
Marcin Pop. 
C180 automat


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 1273
Skąd: Centrum
  Wysłany: 30 Marzec 2009, 12:20   Amortyzator napinacza paska wieloklinowego - regeneracja

REGENERACJA AMORTYZATORA NAPINACZA PASKA WIELOROWKOWEGO/WIELOKLINOWEGO.

Witam wszystkich.
Ponieważ takiego manuala jeszcze nie ma, postanowiłem go stworzyć.
Auto: C180 1994 automat.
Wziąłem się do roboty ponieważ cały czas terkotało i to mnie denerwowało . Naczytałem się na forum dużo o terkotaniu, każdy pisał, że coś rytmicznie puka, terkocze i powstawało wiele domysłów z cyklu: co to może być.
Wyposażony w komórkę z aparatem, kluczami: 13 oczkowy-wygięty, 15 oczkowy-wygięty, imbus 10, imadłem (w garażu), śrubokrętem płaskim i wężem gumowym fi 23/16 najlepiej olejoodpornym i plecionym w środku poszedłem do garażu naprawiać amortyzator.


Opis demontażu amortyzatora:

1.Odkręcić górne mocowanie amortyzatora klucz 13 oczkowy-wygięty, Rys.1
2.Odkręcić dolne mocowanie wspornika pompy wspomagania klucz13 oczkowy-wygięty, Rys.2. Trzeba to zrobić w przeciwnym razie nie dostaniemy się do dolnego mocowania amortyzatora.
3.Odsunąć wspornik pompy wspomagania w prawo (w stronę koła przedniego lewego), Rys.2.1.
4.Odkręcić dolne mocowanie amortyzatora - imbus 10, Rys3
5.Rys.4 Amortyzator wyciągamy, oglądamy, czy nie ma wycieków, kilka razy ściskamy i rozciągamy aby sprawdzić jak pracuje tłoczysko w całym swoim zakresie. Przy sprawnym amortyzatorze TRUDNIEJ JEST GO ŚCISNĄĆ - A ŁATWIEJ WYCIĄGNĄĆ. W przeciwnym razie trzeba kupić nowy (i dalsza regeneracja jest zbyteczna) i założyć w odwrotnej kolejności. Mój amortyzator jest dobry, tzn. - trzyma, firma STABILUS, numer mercedesa: 111 200 02 14. Rok produkcji 21/94 (czyli 21 tydzień 1994 roku), czyli jest od nowości.
6.Rys.4 - amortyzator z oryginalnymi tulejkami. Na zdjęciu tego nie widać ale tulejki (górna i dolna) mają luz poprzeczny (góra - dół lub lewo - prawo). TO WŁAŚNIE TEN LUZ POWODUJE TERKOTANIE / RYTMICZNE PUKANIE / CHROBOTANIE. I te zużyte tulejki gumowe należy zastąpić nowymi. Metalowych nie wymieniamy, one się nie zużywają.
7.Rys.5 Po wyciągnięciu tulejek metalowych górnej i dolnej można zauważyć, że otwór w tulejach gumowych nie jest okrągły - a owalny (na skutek wybicia przez tuleje metalowe). U mnie akurat pierwsza padła tuleja dolna (dolne mocowanie amortyzatora), ale na to nie ma reguły. Zarówno może paść dolna jak i górna tuleja - albo obie na raz.
8.Rys. 6,7,8,9. Przy pomocy śrubokręta usuwamy starą gumę z amortyzatora z obu stron (góra i dół). Z węża gumowego odcinamy krążki o szerokości 2 - 2,5cm - 2 sztuki. Średnica wew. oczka na amortyzatorze i na tłoczysku jest taka sama i wynosi 21mm. Więc średnica zew. węża gumowego 23mm idealnie pasuje - wchodzi na wcisk. Dla ułatwienia krążki gumowe i uprzednio oczyszczone szczotką drucianą tulejki metalowe delikatnie smarujemy smarem (dla łatwiejszego montażu w amortyzatorze) i wciskamy przy pomoc imadła - Rys.10, 11. Ważne jest przy wciskaniu, aby wciskać te tulejki osiowo - w przeciwnym razie będą nam się wywijać a tulejki metalowe będą je dodatkowo uszkadzać.
9.Po założeniu nowych tulejek amortyzator wygląda tak: Rys.12.
10.Odkręcamy koło pasowe napinacza paska wieloklinowego - klucz 15 oczkowy - wygięty, abyśmy mogli się dostać do śruby dolnego mocowania amortyzatora - Rys.13.
11.Ściągnięte koło czyścimy szczotką drucianą z brudu. Po ściągnięciu koła można zbadać w jakim stanie jest łożysko toczne - czy nie ma luzu, czy się nie zaciera. Parametry łożyska: Made in Japan, numer: 5202 CLU - zakryte z dwóch stron. Moje łożysko było dobre ale dla pewności delikatnie ściągnąłem tą czerwoną osłonę dołożyłem smaru i osłonę ponownie założyłem. Teraz łożysko wytrzyma dłużej i będzie ciszej pracować - Rys.14
12.Skręcamy dolne mocowanie amortyzatora - Rys.15,16. I przykręcamy koło napinacza - Rys.13
13.Górną część amortyzatora wsuwamy w uchwyt, ustalamy otwór śrubokrętem, wkładamy uprzednio wykręconą śrubę i zakręcamy ją - Rys. 17,18.
14.Zakładamy pasek wieloklinowy zapalamy auto - słuchamy czy terkocze - jak jest cicho (nie terkocze) - to cieszymy się na różny sposób.

UZUPEŁNIENIE:

Pomocnym forumowiczem był kol. Jary. To za jego wytycznymi dokonałem regeneracji. Na tak zregenerowanym amortyzatorze można przejechać min. 30kkm - i nie będzie słychać terkotania (sprawdzone i potwierdzone). Amortyzator przed liftem dla Diesła i dla benzyny jest taki sam - po lifcie nie wiem (silniki CDI). Więc regeneracja amortyzatora dla C180 i C220D jest taka sama. Różny jest tylko sposób jego mocowania do tzw. kiwaczki - w dieslu i w benzynie jest inna. Amorek jest taki sam.
Wąż gumowy najlepiej kupić u gazowników. To są te same przewody, którymi płynie gaz od parownika do kolektora ssącego / wtryskiwaczy. Cena 20cm węża - 3zł. Jak już wcześniej napisałem wąż o średnicy zew. - 23mm i średnicy wew. - 16mm., czyli 23/16 - z kordem w środku (wzmocnienie) i najlepiej olejoodporny - taki najlepszy.
Dolne mocowanie amortyzatora jest za pomocą śruby na imbus 10 i ono pełni dodatkowo rolę dolnej tulejki. Dodatkowo ma ona wywiercony otwór przelotowy na gwint M6. Ona jest trochę taka nietypowa i nie kupi się jej w pierwszym lepszym sklepie. Także podczas odkręcania i przykręcania imbus MUSI DOBRZE siedzieć w śrubie. Na śrubie jest wytłoczony numer 6-cyfrowy: 745863. To chyba jest numer takiej śruby pewnie można ją zamówić w serwisie ASO - ale nie jestem pewny na 100%.
Cała operacja łącznie z uzupełnieniem smaru w łożysku koła napinacza, sprawdzenie reszty kół - czy nie mają jakiś luzów poprzecznych na łożyskach i sprawdzenie paska zajęło mi ok. 2 godzin. Wcale się nie śpieszyłem. Dolne mocowanie amortyzatora odkręcałem w garażu z kanału. Ale można podnieś przód samochodu i też się da odkręcić.
Oryginalne tulejki gumowe na skutek lat po prostu się wybijają i twardnieją. Terkotanie to właśnie uderzanie tulejki metalowej o gumową. W moim amortyzatorze górna tulejka była jeszcze elastyczna (ale luz poprzeczny już był - była wybita) a tulejka dolna była tak twarda, że przy wyciąganiu z amortyzatora popękała w drobny mak. (też był na niej luz poprzeczny) - Rys. Wypracowane tulejki. I to na tej tulejce odbywało się terkotanie (na tej popękanej). Śruby mocowania amortyzatora (górna i dolna) mają gwint normalny - czyli prawy.

Kosztorys: 20cm węża 23/16 - 3zł, robocizna - 0zł. Czas operacji - ok.2h

Potrzebne narzędzia - Rys. Potrzebne narzędzia + imadło + śrubokręt płaski


Życzę forumowiczom wytrwałości w regeneracji amortyzatora,
pozdrawiam, Marcin Pop.

1.Odkręcenie górnego mocowania amortyzatora.jpg
Plik ściągnięto 535 raz(y) 28,19 KB

2.Odkręcenie dolnego wspornika pompy wspomagania.jpg
Plik ściągnięto 614 raz(y) 26,44 KB

2.1.Odsunięcie wspornika pompy wspomagania.jpg
Plik ściągnięto 527 raz(y) 33,29 KB

3.Odkęcanie dolnego mocownia amortyzatora.jpg
Plik ściągnięto 479 raz(y) 37,38 KB

4.Amortyzator.jpg
Plik ściągnięto 425 raz(y) 29,15 KB

5.Amortyzator z oryginalną tulejką.jpg
Plik ściągnięto 416 raz(y) 24,73 KB

6.Wyciąganie dolnej tulejki amortyzatora.jpg
Plik ściągnięto 455 raz(y) 44,68 KB

7.Usuwanie tulejek metalowych ze starych tulejek gumowych.jpg
Plik ściągnięto 400 raz(y) 38,73 KB

8.Usuwanie tulejki gumowej.jpg
Plik ściągnięto 544 raz(y) 35,11 KB

9.Tulejka metalowa górna.jpg
Plik ściągnięto 397 raz(y) 31,55 KB

_________________
C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337
 
 
Łukasz 

Pomógł: 110 razy
Dołączył: 10 Mar 2007
Posty: 3803
Skąd: EPWA
Wysłany: 30 Marzec 2009, 12:22   

>>>
 
 
Marcin Pop. 
C180 automat


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 1273
Skąd: Centrum
Wysłany: 30 Marzec 2009, 12:50   C.D.

Ciąg dalszy...

[ Dodano: 30 Marzec 2009, 12:59 ]
:wink:

Wypracowane tulejki.jpg
Plik ściągnięto 399 raz(y) 26 KB

10.Wciskanie tulejki dolnej.jpg
Plik ściągnięto 413 raz(y) 52,45 KB

11.Wciskanie tulejki górnej.jpg
Plik ściągnięto 427 raz(y) 56,35 KB

12.Amortyzator z dorobionymi tulejkami.jpg
Plik ściągnięto 479 raz(y) 28,3 KB

13.Odkręcanie i przykręcanie koła napinacza paska.jpg
Plik ściągnięto 521 raz(y) 36,78 KB

14.Koło napinacza i łożysko 5202CLU.jpg
Plik ściągnięto 461 raz(y) 41,98 KB

15.Przykręcanie amortyzatora do napinacza.jpg
Plik ściągnięto 459 raz(y) 36,8 KB

16.Napinacz z przykręconym amortyzatorem.jpg
Plik ściągnięto 506 raz(y) 39,74 KB

17.Ustalanie otworów w górnym mocowaniu.jpg
Plik ściągnięto 400 raz(y) 40,48 KB

18.Wkręcanie śruby w górne mocowanie.jpg
Plik ściągnięto 448 raz(y) 40,14 KB

Potrzebne narzędzia.jpg
Plik ściągnięto 391 raz(y) 29,75 KB

_________________
C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337
 
 
Łukasz 

Pomógł: 110 razy
Dołączył: 10 Mar 2007
Posty: 3803
Skąd: EPWA
Wysłany: 30 Marzec 2009, 14:26   

Widzę że dokumentacja jest już kompletna ;)
Zamykam zatem wątek aby nie robić w nim niepotrzebnego OT.
Wszelkie pytania i sugestie proszę kierować do autora tematu.
W razie potrzeby temat zostanie czasowo otworzony.
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 6 Czerwiec 2009, 15:48   

Witam,

Jestem właśnie po wymianie tulejek :)

Chciałbym tylko dodać, że jeśli ktoś będzie miał problemy ze zdjęciem koła pasowego, żeby dostać się do śruby 13 dolnego mocowania amortyzatora (zdj. 16), to lepiej odkrecić cały napinacz (3 śruby, najlepiej na treszczotce, ale rozmiaru nie pamiętam) i dostać się do tej śruby lekko podgiętym kluczem płaskim od strony śruby/tulei impusowej 10 już na wyciągnietym zespole. Wtedy mozna bez problemowo przykręcić i odkręcić amortyzator dodatkowo nie ruszając wspornika pompy. Nie potrzebujemy tez kanału :)
Najlepiej jest wówczas ściągnąc koło pasowe. Jeśli się nie da, będziemy musieli załozyć napinacz z juz przykręconym amortyzatorkiem.

Pozdr.
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 12