|
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C
|
Ogłoszenie |
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy, |
Zamknięty przez: Łukasz 2 Wrzesień 2009, 15:06 |
Wymiana łożysk w piaście przedniej |
Autor |
Wiadomość |
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 13:32 Wymiana łożysk w piaście przedniej
|
|
|
Wymiana łożysk w piaście przedniej.
Witam ponownie wszystkich.
To już mój drugi manual, tym razem dotyczący piasty koła przedniego.
Auto: C180 1994 automat.
Wziąłem się do roboty ponieważ któregoś pięknego dnia jak sprawdzałem grubość klocków hamulcowych i przy okazji pokręciłem przednim kołem, bo chciałem sprawdzić, czy nie blokuje - nie blokowało - ale szumiało.
Wyposażony w komórkę z aparatem, kluczami: 13 płaski-oczkowy, 15 płaski-oczkowy, 18 płaski-oczkowy, imbus 5, imadłem (w garażu), śrubokrętem płaskim, szczotką drucianą, WD40, klucz "francuz" - zacząłem naprawiać "przednie koło".
Opis demontażu przedniej piasty:
1.Zaciągamy hamulec ręczny, luzujemy koło, podnosimy samochód, ściągamy przednie koło - jasne i oczywiste.
2.Wypinamy wtyczkę z czujnika grubości klocków hamulcowych przednich - rys.2
3.Przy pomocy klucza 13 i 15 odkręcamy zacisk hamulca. Kluczem nr.15 blokujemy - a kluczem nr 13 odkręcamy śruby - na górze i na dole i ściągamy śrubokrętem zacisk - rys.3
4.Kluczem nr.18 odkręcamy mocowanie zaciska hamulcowego i go czyścimy szczotką drucianą, szczególnie w miejscu prowadzenia klocków hamulcowych - to ważne!!! - rys.4
5.Po odkręceniu mocowania, wyciągamy obie prowadnice, czyścimy szczotką drucianą, szmatą do czysta, sprawdzamy, czy są proste (UWAGA!!!-jeżeli są pokrzywione to jest KONIECZNA wymiana na nowe. W przeciwnym razie zacisk będzie krzywo dociskał klocki do tarczy i klocki będą się krzywo ścierać i dodatkowo będą blokować koło - grzanie podczas jazdy - a w ekstremalnych warunkach ściąganie samochodu podczas jazdy!!!). Jeżeli jest wszystko proste i czyste (prowadnice, gumki wewnątrz i otwory, w których chodzi prowadnica) smarujemy smarem prowadnice i wkładamy w otwór - rys.5
6.Imbusem nr.5 odkręcamy tarczę hamulcową od piasty koła i ją ściągamy. - rys.6. Korzystając z okazji oglądamy tarczę, czyścimy z rdzy, mikrometrem lub suwmiarką sprawdzamy grubość tarczy, jeżeli jest przekroczona - wymieniamy na "nową". Grubości dopuszczalne tarcz dla wszystkich modeli są podane w książce "W202 Sam naprawiam samochód".
7.Przy pomocy młotka ściągamy kapturek widoczny na zdjęciu nr.6. (ten z czerwoną kropką).
8.Wycieramy czystą szmatą stary smar z wew. kapturka i z zabezpieczenia piasty. Imbusem nr.5 luzujemy zabezpieczenie, zabezpieczenie piasty odkręcamy i ściągamy piastę z czopa zwrotnicy - rys.7,8. I tu UWAGA!!! - GWINT NA CZOPACH ZWROTNICY JEST LEWY. Przy ściąganiu piasty wyleci także małe łożysko.
9.Wycieramy czop zwrotnicy szmatą ze starego smaru, myjemy w WD40 i smarujemy obficie nowym smarem - rys.9,10
10.Z piasty wyciągamy stare łożyska - rys.11,12
11.Piastę skręcamy w imadle i przy pomocy młotka i dużego śrubokręta wybijamy zewnętrzne pierścienie z piasty. Trzeba to robić ostrożnie, żeby nie porysować wew. powierzchni piasty. W przeciwnym razie, będzie nas czekało szlifowanie i polerowanie, bo nowy pierścień, którego będziemy zaraz nabijać nie będzie siedział o odpowiednim miejscu (nie dojdzie do końca) - rys.13
12.Stare pierścienie zew. Są już wybite z piasty. Szmatą usuwamy stary smar z wewnątrz piasty. Robimy to dokładnie, ponieważ szumienie koła to zużycie bieżni (zew. i wew.) i wałka łożyska. Zużycie to polega na "łuskaniu się" powierzchni stykowych i powstawania opiłków metalu (z łożyska) - rys.14,15
13.Pierścienie zew. nowych łożysk smarujemy smarem - aby łatwiej udało nam się je wcisnąć w piastę. Rys.16.
14.Wnętrze piasty w miejscu osadzenia pierścieni także smarujemy smarem - rys.17
15.Przykładamy pierścień zew. do piasty, centrujemy "na oko" i delikatnie wbijamy młotkiem w piastę. Młotkiem uderzamy poprzez kawałek drewna tak aby nie uszkodzić pierścienia a w końcowej fazie dobijamy poprzez stary pierścień tak, aby ten nowy doszedł do końca. MŁOTKIEM ZAWSZE UDERZAMY W DREWNO. Robimy tak dla jednej i drugiej strony piasty - rys.18,19. Podczas uderzania młotkiem CAŁY CZAS KONTROLUJEMY WZROKOWO czy pierścień wchodzi OSIOWO W PIASTĘ.
16.Wnętrze piasty uzupełniamy w 60%-70% nowym smarem. Smarujemy także bieżnie nowych łożysk, wałki. Smaru kładziemy grubo, obficie - rys.20
17.Nowy simmering (jego wnętrze, tam, gdzie sprężynka) uzupełniamy do pełna smarem, i przykładamy go do piasty. Centrujemy "na oko" i delikatnie wbijamy go młotkiem w piastę - tak aby wszedł do końca. - rys.21,22,23,24. Cały czas kontrolujemy wzrokowo, czy nie jest skoszony.
18.Piastę z nowymi łożyskami zakładamy na czop zwrotnicy, ustalamy luz pracy piasty i zakręcamy zabezpieczenie tak, jak jest to opisane w książce i blokujemy imbusem. Sprawdzamy kręcąc ręką piastę lewo i prawo, czy nie ma luzów, czy nie za ciasno.
19.Zakładamy resztę w odwrotnej kolejności
UZUPEŁNIENIE:
Naprawy dokonałem przy przebiegu niecałe 260kkm. Ale łożyska w przednich piastach mogą się zużywać przy różnym przebiegu i nie ma na to sztywnej granicy. U mnie szumiało akurat przednie, lewe koło, prawe było dobre - ale ja zrobiłem komplet: strona lewa i prawa
Do tego zabiegu kanał nie jest potrzebny. Zrobiłem to sam, bez pomocy "specjalistów". Nie jest to skomplikowane, może to zrobić każdy, co się nie boi ubabrać w smarach po same uszy.
Piasty dla W202 przed FL i po FL są takie same, więc wymiana łożysk jest identyczna. Same łożyska także są identyczne (wymiarowo) i uszczelniacz też.
Teraz trochę danych technicznych "wysłużonych elementów":
1) Simmering: Made in Germany / nr mercedes: 015 997 14 47 / wymiary: 48-64-12/7.4 / firma: CFW4
2)Łożysko małe: Made in England / TIMKENO / LM12749
3)Łożysko duże: Made in France / TIMKENO / L68111
W serwisie można zamówić komplet naprawczy do piasty. W skład wchodzą dwa łożyska (duże i małe), simmering i zabezpieczenie piasty. Cena 300zł brutto./piasta
Ja łożyska i simmeringi kupiłem w sklepie z łożyskami i to mnie kosztowało niecałe 200zł. Zaoszczędziłem 400zł. Na zrobienie dwóch piast trzeba liczyć 5h - 6h.
W sklepach z łożyskami dobierają łożyska z katalogów. Także nie ma problemu, jak się nie zna numerów łożysk. Po prostu się mówi: "potrzebne mi są łożyska do piasty przedniej do mercedesa W202, C180, 1994". Koleś dobiera z katalogu, podaje i kasuje delikwenta. I wszyscy są zadowoleni i szczęśliwi. I to by było na ten temat wszystko.
Życzę forumowiczom wytrwałości w wymianie łożysk w piastach przednich,
pozdrawiam, Marcin Pop.
1.Potrzebne narzędzia.jpg
|
|
Plik ściągnięto 348 raz(y) 68,33 KB |
2. Wtyczka czujnika okładzin hamulcowych przednich.jpg
|
|
Plik ściągnięto 393 raz(y) 38,42 KB |
3.Odkręcanie zacisku hamulca.jpg
|
|
Plik ściągnięto 676 raz(y) 41,69 KB |
4.Mocowanie zacisku hamulcowego.jpg
|
|
Plik ściągnięto 405 raz(y) 37,73 KB |
5.Prowadnice.jpg
|
|
Plik ściągnięto 293 raz(y) 53,01 KB |
6.Tarcza hamulcowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 550 raz(y) 46,84 KB |
7.Zabezpieczenie piasty.jpg
|
|
Plik ściągnięto 598 raz(y) 44,79 KB |
8.Ściąganie piasty.jpg
|
|
Plik ściągnięto 441 raz(y) 42,17 KB |
9.Czyszczenie czopa zwrotnicy.jpg
|
|
Plik ściągnięto 391 raz(y) 37,37 KB |
10.Smarowanie czopa zwrotnicy.jpg
|
|
Plik ściągnięto 396 raz(y) 41,01 KB |
|
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Łukasz
Pomógł: 110 razy Dołączył: 10 Mar 2007 Posty: 3803 Skąd: EPWA
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 13:49
|
|
|
|
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:09
|
|
|
C.D.
11.Usuwanie łożysk z piasty.jpg
|
|
Plik ściągnięto 352 raz(y) 49,64 KB |
12.Usuwanie łożysk z piasty.jpg
|
|
Plik ściągnięto 302 raz(y) 47,64 KB |
13.Wybijanie pierścieni zew. z piasty.jpg
|
|
Plik ściągnięto 317 raz(y) 44,12 KB |
14.Czysta piasta.jpg
|
|
Plik ściągnięto 318 raz(y) 48,08 KB |
15.Czysta piasta.jpg
|
|
Plik ściągnięto 262 raz(y) 49,03 KB |
16.Smarowanie nowych pierścieni zew..jpg
|
|
Plik ściągnięto 278 raz(y) 46,12 KB |
17.Uzupełnianie piasty nowym smarem.jpg
|
|
Plik ściągnięto 307 raz(y) 49,52 KB |
18.Zakładanie pierścieni zew..jpg
|
|
Plik ściągnięto 290 raz(y) 32,84 KB |
19.Centrowanie i wbijanie pierścieni zew..jpg
|
|
Plik ściągnięto 314 raz(y) 50,98 KB |
20.Nowe łożyska, uzupełnienie piasty smarem.jpg
|
|
Plik ściągnięto 285 raz(y) 53,3 KB |
|
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
Łukasz
Pomógł: 110 razy Dołączył: 10 Mar 2007 Posty: 3803 Skąd: EPWA
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:13
|
|
|
|
|
|
|
|
Marcin Pop.
C180 automat
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Lip 2006 Posty: 1273 Skąd: Centrum
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:18
|
|
|
Koniec
Dla Łukasza za pomoc - duże piwko proszę!
21.Simmering.jpg
|
|
Plik ściągnięto 293 raz(y) 44,38 KB |
22.Simmering.jpg
|
|
Plik ściągnięto 288 raz(y) 43,46 KB |
23.Simmering, wbijanie młotkiem.jpg
|
|
Plik ściągnięto 304 raz(y) 48,05 KB |
24.Prawidłowe ułożenie simmeringu w piaście.jpg
|
|
Plik ściągnięto 393 raz(y) 54,77 KB |
|
_________________ C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,202 sekundy. Zapytań do SQL: 13
| |
|