Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Łukasz
2 Wrzesień 2009, 15:06
Wymiana łożysk w piaście przedniej
Autor Wiadomość
Marcin Pop. 
C180 automat


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 1273
Skąd: Centrum
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 13:32   Wymiana łożysk w piaście przedniej

Wymiana łożysk w piaście przedniej.

Witam ponownie wszystkich.
To już mój drugi manual, tym razem dotyczący piasty koła przedniego.
Auto: C180 1994 automat.
Wziąłem się do roboty ponieważ któregoś pięknego dnia jak sprawdzałem grubość klocków hamulcowych i przy okazji pokręciłem przednim kołem, bo chciałem sprawdzić, czy nie blokuje - nie blokowało - ale szumiało.
Wyposażony w komórkę z aparatem, kluczami: 13 płaski-oczkowy, 15 płaski-oczkowy, 18 płaski-oczkowy, imbus 5, imadłem (w garażu), śrubokrętem płaskim, szczotką drucianą, WD40, klucz "francuz" - zacząłem naprawiać "przednie koło".


Opis demontażu przedniej piasty:

1.Zaciągamy hamulec ręczny, luzujemy koło, podnosimy samochód, ściągamy przednie koło - jasne i oczywiste.
2.Wypinamy wtyczkę z czujnika grubości klocków hamulcowych przednich - rys.2
3.Przy pomocy klucza 13 i 15 odkręcamy zacisk hamulca. Kluczem nr.15 blokujemy - a kluczem nr 13 odkręcamy śruby - na górze i na dole i ściągamy śrubokrętem zacisk - rys.3
4.Kluczem nr.18 odkręcamy mocowanie zaciska hamulcowego i go czyścimy szczotką drucianą, szczególnie w miejscu prowadzenia klocków hamulcowych - to ważne!!! - rys.4
5.Po odkręceniu mocowania, wyciągamy obie prowadnice, czyścimy szczotką drucianą, szmatą do czysta, sprawdzamy, czy są proste (UWAGA!!!-jeżeli są pokrzywione to jest KONIECZNA wymiana na nowe. W przeciwnym razie zacisk będzie krzywo dociskał klocki do tarczy i klocki będą się krzywo ścierać i dodatkowo będą blokować koło - grzanie podczas jazdy - a w ekstremalnych warunkach ściąganie samochodu podczas jazdy!!!). Jeżeli jest wszystko proste i czyste (prowadnice, gumki wewnątrz i otwory, w których chodzi prowadnica) smarujemy smarem prowadnice i wkładamy w otwór - rys.5
6.Imbusem nr.5 odkręcamy tarczę hamulcową od piasty koła i ją ściągamy. - rys.6. Korzystając z okazji oglądamy tarczę, czyścimy z rdzy, mikrometrem lub suwmiarką sprawdzamy grubość tarczy, jeżeli jest przekroczona - wymieniamy na "nową". Grubości dopuszczalne tarcz dla wszystkich modeli są podane w książce "W202 Sam naprawiam samochód".
7.Przy pomocy młotka ściągamy kapturek widoczny na zdjęciu nr.6. (ten z czerwoną kropką).
8.Wycieramy czystą szmatą stary smar z wew. kapturka i z zabezpieczenia piasty. Imbusem nr.5 luzujemy zabezpieczenie, zabezpieczenie piasty odkręcamy i ściągamy piastę z czopa zwrotnicy - rys.7,8. I tu UWAGA!!! - GWINT NA CZOPACH ZWROTNICY JEST LEWY. Przy ściąganiu piasty wyleci także małe łożysko.
9.Wycieramy czop zwrotnicy szmatą ze starego smaru, myjemy w WD40 i smarujemy obficie nowym smarem - rys.9,10
10.Z piasty wyciągamy stare łożyska - rys.11,12
11.Piastę skręcamy w imadle i przy pomocy młotka i dużego śrubokręta wybijamy zewnętrzne pierścienie z piasty. Trzeba to robić ostrożnie, żeby nie porysować wew. powierzchni piasty. W przeciwnym razie, będzie nas czekało szlifowanie i polerowanie, bo nowy pierścień, którego będziemy zaraz nabijać nie będzie siedział o odpowiednim miejscu (nie dojdzie do końca) - rys.13
12.Stare pierścienie zew. Są już wybite z piasty. Szmatą usuwamy stary smar z wewnątrz piasty. Robimy to dokładnie, ponieważ szumienie koła to zużycie bieżni (zew. i wew.) i wałka łożyska. Zużycie to polega na "łuskaniu się" powierzchni stykowych i powstawania opiłków metalu (z łożyska) - rys.14,15
13.Pierścienie zew. nowych łożysk smarujemy smarem - aby łatwiej udało nam się je wcisnąć w piastę. Rys.16.
14.Wnętrze piasty w miejscu osadzenia pierścieni także smarujemy smarem - rys.17
15.Przykładamy pierścień zew. do piasty, centrujemy "na oko" i delikatnie wbijamy młotkiem w piastę. Młotkiem uderzamy poprzez kawałek drewna tak aby nie uszkodzić pierścienia a w końcowej fazie dobijamy poprzez stary pierścień tak, aby ten nowy doszedł do końca. MŁOTKIEM ZAWSZE UDERZAMY W DREWNO. Robimy tak dla jednej i drugiej strony piasty - rys.18,19. Podczas uderzania młotkiem CAŁY CZAS KONTROLUJEMY WZROKOWO czy pierścień wchodzi OSIOWO W PIASTĘ.
16.Wnętrze piasty uzupełniamy w 60%-70% nowym smarem. Smarujemy także bieżnie nowych łożysk, wałki. Smaru kładziemy grubo, obficie - rys.20
17.Nowy simmering (jego wnętrze, tam, gdzie sprężynka) uzupełniamy do pełna smarem, i przykładamy go do piasty. Centrujemy "na oko" i delikatnie wbijamy go młotkiem w piastę - tak aby wszedł do końca. - rys.21,22,23,24. Cały czas kontrolujemy wzrokowo, czy nie jest skoszony.
18.Piastę z nowymi łożyskami zakładamy na czop zwrotnicy, ustalamy luz pracy piasty i zakręcamy zabezpieczenie tak, jak jest to opisane w książce i blokujemy imbusem. Sprawdzamy kręcąc ręką piastę lewo i prawo, czy nie ma luzów, czy nie za ciasno.
19.Zakładamy resztę w odwrotnej kolejności


UZUPEŁNIENIE:

Naprawy dokonałem przy przebiegu niecałe 260kkm. Ale łożyska w przednich piastach mogą się zużywać przy różnym przebiegu i nie ma na to sztywnej granicy. U mnie szumiało akurat przednie, lewe koło, prawe było dobre - ale ja zrobiłem komplet: strona lewa i prawa
Do tego zabiegu kanał nie jest potrzebny. Zrobiłem to sam, bez pomocy "specjalistów". Nie jest to skomplikowane, może to zrobić każdy, co się nie boi ubabrać w smarach po same uszy.
Piasty dla W202 przed FL i po FL są takie same, więc wymiana łożysk jest identyczna. Same łożyska także są identyczne (wymiarowo) i uszczelniacz też.

Teraz trochę danych technicznych "wysłużonych elementów":

1) Simmering: Made in Germany / nr mercedes: 015 997 14 47 / wymiary: 48-64-12/7.4 / firma: CFW4
2)Łożysko małe: Made in England / TIMKENO / LM12749
3)Łożysko duże: Made in France / TIMKENO / L68111

W serwisie można zamówić komplet naprawczy do piasty. W skład wchodzą dwa łożyska (duże i małe), simmering i zabezpieczenie piasty. Cena 300zł brutto./piasta
Ja łożyska i simmeringi kupiłem w sklepie z łożyskami i to mnie kosztowało niecałe 200zł. Zaoszczędziłem 400zł. Na zrobienie dwóch piast trzeba liczyć 5h - 6h.
W sklepach z łożyskami dobierają łożyska z katalogów. Także nie ma problemu, jak się nie zna numerów łożysk. Po prostu się mówi: "potrzebne mi są łożyska do piasty przedniej do mercedesa W202, C180, 1994". Koleś dobiera z katalogu, podaje i kasuje delikwenta. I wszyscy są zadowoleni i szczęśliwi. I to by było na ten temat wszystko. :wink:

Życzę forumowiczom wytrwałości w wymianie łożysk w piastach przednich,
pozdrawiam, Marcin Pop. :)

1.Potrzebne narzędzia.jpg
Plik ściągnięto 348 raz(y) 68,33 KB

2. Wtyczka czujnika okładzin hamulcowych przednich.jpg
Plik ściągnięto 393 raz(y) 38,42 KB

3.Odkręcanie zacisku hamulca.jpg
Plik ściągnięto 676 raz(y) 41,69 KB

4.Mocowanie zacisku hamulcowego.jpg
Plik ściągnięto 405 raz(y) 37,73 KB

5.Prowadnice.jpg
Plik ściągnięto 293 raz(y) 53,01 KB

6.Tarcza hamulcowa.jpg
Plik ściągnięto 550 raz(y) 46,84 KB

7.Zabezpieczenie piasty.jpg
Plik ściągnięto 598 raz(y) 44,79 KB

8.Ściąganie piasty.jpg
Plik ściągnięto 441 raz(y) 42,17 KB

9.Czyszczenie czopa zwrotnicy.jpg
Plik ściągnięto 391 raz(y) 37,37 KB

10.Smarowanie czopa zwrotnicy.jpg
Plik ściągnięto 396 raz(y) 41,01 KB

_________________
C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337
 
 
Łukasz 

Pomógł: 110 razy
Dołączył: 10 Mar 2007
Posty: 3803
Skąd: EPWA
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 13:49   

:arrow:
 
 
Marcin Pop. 
C180 automat


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 1273
Skąd: Centrum
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:09   

C.D.

11.Usuwanie łożysk z piasty.jpg
Plik ściągnięto 352 raz(y) 49,64 KB

12.Usuwanie łożysk z piasty.jpg
Plik ściągnięto 302 raz(y) 47,64 KB

13.Wybijanie pierścieni zew. z piasty.jpg
Plik ściągnięto 317 raz(y) 44,12 KB

14.Czysta piasta.jpg
Plik ściągnięto 318 raz(y) 48,08 KB

15.Czysta piasta.jpg
Plik ściągnięto 262 raz(y) 49,03 KB

16.Smarowanie nowych pierścieni zew..jpg
Plik ściągnięto 278 raz(y) 46,12 KB

17.Uzupełnianie piasty nowym smarem.jpg
Plik ściągnięto 307 raz(y) 49,52 KB

18.Zakładanie pierścieni zew..jpg
Plik ściągnięto 290 raz(y) 32,84 KB

19.Centrowanie i wbijanie pierścieni zew..jpg
Plik ściągnięto 314 raz(y) 50,98 KB

20.Nowe łożyska, uzupełnienie piasty smarem.jpg
Plik ściągnięto 285 raz(y) 53,3 KB

_________________
C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337
 
 
Łukasz 

Pomógł: 110 razy
Dołączył: 10 Mar 2007
Posty: 3803
Skąd: EPWA
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:13   

:arrow:
 
 
Marcin Pop. 
C180 automat


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 1273
Skąd: Centrum
Wysłany: 2 Wrzesień 2009, 14:18   

Koniec :)
Dla Łukasza za pomoc - duże piwko proszę! :)

21.Simmering.jpg
Plik ściągnięto 293 raz(y) 44,38 KB

22.Simmering.jpg
Plik ściągnięto 288 raz(y) 43,46 KB

23.Simmering, wbijanie młotkiem.jpg
Plik ściągnięto 304 raz(y) 48,05 KB

24.Prawidłowe ułożenie simmeringu w piaście.jpg
Plik ściągnięto 393 raz(y) 54,77 KB

_________________
C180 Classic '94 + LPG malachite metalic WDB2020181A137337
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,202 sekundy. Zapytań do SQL: 13