|
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C
|
Ogłoszenie |
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy, |
Przewody stalowe czy miedziane? Czy można stosować miedziane |
Autor |
Wiadomość |
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
Wysłany: 29 Kwiecień 2020, 18:35 Przewody stalowe czy miedziane? Czy można stosować miedziane
|
|
|
Tak dla rozwikłania wątpliwości. Bo jest opinia, że nie można stosować miedzi jako zamiennika stalowych przewodów. Otóż można. Przewód musi być homologowany. I mieć normę do aut! Ta norma to PN-EN 12449
I TAKICH PRZEWODÓW NALEŻY SZUKAĆ! Trzeba unikać przewodów przemysłowych, które mają inna normę PN i grubość ścianki!
Druga sprawa to rodzaje przewodów. Bo mamy miedziane i miedziano niklowe.
Miedziane występują w rozmiarze 4,75x0,9mm
Miedziano-niklowe występują w rozmiarze 4,75x0,71mm
Przede wszystkim taki temat znaleziony na forum Fiata:
Tutaj oryginalny link
http://fiat.auto.com.pl/f...ic.php?t=246876
A tu skopiowałem, gdyby tam zginęło.
Witam!
przypadkiem natrafiłem na ten temat i widząc co Panowie wypisują aż postanowiłem założyć konto, odświeżyć temat by trochę uspójnić podawane tutaj informację a zarazem rozszerzyć zakres wiedzy tak by temat był wyczerpujący a osoby tu trafiające w przyszłości nie odchodziły z fałszywym wnioskiem czy też wprowadzone w błąd.
Po 1. skąd informacja ,iż nie należy stosować rur miedzianych w układach hamulcowych wyposażonych w ABS/ESP?
Informacja nie rzetelna w sensie gdzieś ktoś coś słyszał ale do końca nie wie o co chodzi.
Jak najbardziej rury miedziane ( oczywiście nie każda zwykła przemysłowa rura - których na pęczki na allegro w super niskich cenach - ale jej specjalna wersja wykonana w odpowiedniej normie i z certyfikatem dopuszczającym do układów hamulcowych. Ps. jak rozpoznać przemysłową od hamulcowej? przemysłowa ma ściankę grubości 0.7 lub 0.8 a hamulcowa trochę więcej bo 0.9 taki prosty sposób "na oko" ) nadają się na układy hamulcowe. Ba posiadają odpowiednie certyfikaty wydawane przez producentów a co za tym idzie spełniają wszelkie normy jakie są prawnie wymagane.
Rozjaśniając.
Maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym samochodu osobowego waha się (w zależności od masy samochodu i konstrukcji zacisków/tłoczków ) w zakresie od 70 do 110bar.
Rurka miedziana dopuszczona do układów hamulcowych posiada natomiast maksymalne ciśnienie pracy ( ciągłej ) 220bar a minimalne ciśnienie rozrywające to 770bar.
Spory zapas zapewniający bezpieczeństwo.
ABS/ESP "automatyczne zwiększenie ciśnienia przy nagłym hamowanie" ???
Tak zwiększa lub zmniejsza ciśnienie sterując odpowiednio elektrozaworami ale nie wytwarza nagle większego ciśnienia niż ciśnienie wytworzone przez pompę hamulca.
ABS zmniejsza ciśnienie na poszczególnych liniach by odblokować zablokowane koło.
ESP dohamuje odpowiednią stronę by przywrócić tor jazdy ale nie rzuci nagle 100bar ( a już na pewno nie zwiększy ciśnienia ponad 100bar! ) na jedno koło bo to doprowadziło by do jego zablokowania i było by katastrofalne w skutkach.
i jeszcze jeden argument.
Przewody hamulcowe elastyczne gumowe ( te standardowe elastyczne wężyki przy kołach, pracujące wraz z ruchem zawieszenia ) posiadają maksymalne ciśnienie pracy 100bar. Tylko 100bar. Przy pełnym hamowaniu pracują na 100% swoich możliwości. Dodatkowo są montowane bezpośrednio do zacisków więc to one przenoszą większość obciążeń temperaturowych. Z tego powodu przewody elastyczne należy wymieniać co 3 lata ( a kto z Was je kiedykolwiek wymieniał co 3 lata... niechlubną normą jest wymiana po 10 - 12 latach jak już są w stanie agonalnym? )
tyle bełkotu technicznego. 100bar ciśnienia w układzie, rura miedziana może pracować na 220.
Dlaczego w Niemczech nie stosuje się miedzi ( nie tylko w Niemczech bo również np. w Czechach )?
ano dlatego... wróć ale przecież można stosować więc o co chodzi? ot ktoś coś słyszał i pojawił się mit.
Tak wbrew ogólnemu przekonaniu można stosować przewody miedziane z tym ,iż muszą być one wykonane właśnie na certyfikowanej rurce i posiadać odpowiedni papier TUV, jeśli tego nie mają uważane jest ,iż zostały wykonane na taniej rurce przemysłowej i auto ląduje na lawecie jako zagrażające bezpieczeństwu.
żeby nie było tak różowo to jakie są wady miedzi?
Miedź również koroduje, o ile z zewnątrz pokryje się patyną i korozja przebiegać będzie dziesiątki lat o tyle w połączeniu z płynem hamulcowym wewnątrz może ( ale nie musi w zależności od składu chemicznego owego płynu ) pojawić się zjawisko korozji katalitycznej. Czyli będzie korodować od środka a to jest o tyle niebezpieczne ,że nie widoczne dla użytkownika i dopóki nie pęknie nie wiemy co jest grane.
Aby unikać korozji katalitycznej stosuje się rurki ze stopu miedzi z niklem. Są one jednak 3-4 krotnie droższe.
Uspokajając; żywotność czystych rur miedzianych określana jest na ok15lat ( stalowych na maks 10... ) Nie jest więc tak jak niektórzy sprzedawcy mówią iż są wieczne, lecz zgodzicie się że jeśli ktoś wymienia przewody w 10letnim samochodzie to mała szansa ( i im nowszy model tym mniejsza Wink ) żeby przejeździł nim kolejne 15lat!
a przewody stalowe?
stal ma cieńszą ściankę niż rura miedziana ( 0,71 stal w porównaniu z 0,9 przy miedzi ) i jest malowana proszkowo co jak wiemy średnio wychodzi w walce z korozją. Przy montażu z pewnością się powłoka lakiernicza uszkodzi. Po montażu należny zabezpieczyć antykorozyjnie, a nie w każdy zakamarek samochodu da się wejść z pędzlem Wink
Mimo cieńszej ściance wytrzymuje jednak dużo wyższe ciśnienia niż miedź. Odpowiednio 315bar pracy i rozrywające dopiero powyżej 1250bar.
Profilowanie przewodów jest zbliżone, a nawet pokusił bym się stwierdzić że stal dzięki swojej sztywności lepiej się gnie gdyż miedź jest zbyt wiotka.
Problem pojawia się przy zakuciu, bez mocnej ( i dużo droższej ) praski raczej nie poradzimy sobie z wykonaniem spęczenia ( zakucie miedziane jest elastyczne i po dokręceniu rozpłaszczy się w gnieździe i niemal na pewno utworzy szczelne połączenie, sztywna stal musi być już wykonana bardziej starannie i pod odpowiednim kątem ) dlatego mechanicy wolą jednak zakuwać miedź.
Znalazłem ostatnio film z testowania przewodów gdzie można zobaczyć jak zachowuje się miedź przy wysokim ciśnieniu ( spoilerując do 500bar nie dzieje się w zasadzie nic Wink ) i nie wzruszona stal przy prawie 1000bar hehe
https://youtu.be/-3NpHBNTk-c
Jakaś konkluzja co lepsze i co wybrać?
sam nie wiem... obie rurki mają plusy i minusy.
Pozostaje unikać bylejakości i "cześków handlarzy" oferujących rurkę do lodówki jako hamulcową bo przecież wymiar się zgadza...
Najważniejsze nie na co wymienić ale aby wymienić zawczasu tak by nie było niespodzianki przed światłami!
Pozdrawiam RAV1932
*myślę że warto było ten temat podwiesić gdzieś, skoro już tak się rozpisałem niech się to zachowa dla potomnych. |
_________________
C220D WDB2021211A313360
CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
|
|
|
|
|
polofix
polofix
Pomógł: 57 razy Dołączył: 01 Lis 2009 Posty: 2475 Skąd: Turek/Dobra
|
Wysłany: 29 Kwiecień 2020, 20:59
|
|
|
Perzu, jak gdzieś czytałem, że chodzi o samo zakucie miedzi. Połączenie jest szczelne, ale zakuty grzybek, może z czasem pęknąć. Ile w tym prawdy to nie wiem. Rurki sprzedawane jako hamulcowe, obecnie wszystkie spełniają normy.
Perzu, ze 20 razy zarabiałem rurki stalowe oryginalne fabryczne bez żadnego problemu. Prawie wszystkie zakucia pod samochodem, nie demontując rurek! Robiłem po to, żeby połączyć zdrową rurkę z miedzianą.
Rurka miedziana w samochodzie to 3/16 cala, co daje 4,76mm
Rurka stalowa oryginalna MB
https://zapodaj.net/90b66ba3bf101.jpg.html |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
|
|
|
|
MateM
WDB2020181A183369
Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2010 Posty: 900 Skąd: Bytom - Miechowice
|
|
|
|
|
polofix
polofix
Pomógł: 57 razy Dołączył: 01 Lis 2009 Posty: 2475 Skąd: Turek/Dobra
|
Wysłany: 30 Kwiecień 2020, 09:55
|
|
|
Perzu ta norma to nic specjalnego. Wskazuje tylko, że jest to rurka ogólnego stosowania, czy coś takiego. Pewnie chodzi o grubość, ciśnienie i materiał z jakiego jest wykonana. |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
|
|
|
|
ralf
Pomógł: 88 razy Dołączył: 05 Paź 2007 Posty: 2532 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 30 Kwiecień 2020, 17:46
|
|
|
perzu126 , czy norma PN-EN 12449 również ma zastosowanie dla przewodów paliwowych? Widziałem jeszcze rzekomo podwyższone normy EN 12735 ale nie wiem jak to wygląda od strony prawnej. |
_________________
|
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
Wysłany: 30 Kwiecień 2020, 20:56
|
|
|
ralf, powiem Ci szczerze, że nie wiem. Szukałem o hamulcowych, bo jednak w układzie hamulcowym jest spore ciśnienie i zastanawiałem się jak spisuje się miękka miedź. Okazuje się, że całkiem dobrze sobie radzi. Kwestia odporności na chemię i na płyn hamulcowy. Podobno mniej odporna od stali, ale i tak wytrzyma wiele lat. Co do paliwa, to w takim starym benzyniaku jest raptem kilka barów, wiec mechanicznie sporo wytrzyma. Szukałbym na Twoim miejscu miedziano-niklowych. |
_________________
C220D WDB2021211A313360
CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
|
|
|
|
|
kriss
S202 - Esprit
Pomógł: 51 razy Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 1197 Skąd: okolice Krosna
|
Wysłany: 4 Maj 2020, 12:14
|
|
|
perzu126, Bardzo dobry post |
_________________ W202 C180 Esprit
Pb+Lpg
WDB2020781F714096 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,124 sekundy. Zapytań do SQL: 9
| |
|