To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

Układ chłodzenia, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja - jak "uzywać" klimatyzacji

kubus838 - 25 Grudzień 2014, 14:31
Temat postu: jak "uzywać" klimatyzacji
Witam
Mój problem jest bardzo błachy, ale jak ktoś nie ma wiedzy i nie ma żadnej instrukcji to już sie robi kłopotliwe. Chodzi mi o to jak mam używać klimatyzacji w swoim aucie? Poczytałem już na forum pare tematów dotyczących klimatyzacji i posłuchałem miejscowych "fachowców" i dalej nic nie wiem bo oni mówiąc zaprzeczają temu co czytam na forum. Np. nie wiem kiedy jest włączona czy dioda się świeci czy nie? Jak powinno jej się używac w lato i jak (oraz czy) powinno jej się używać w zimie? Co się dzieje kiedy na włączniku(klimatyzacji) świeci się dioda i co ma wspólnego z włącznikiem obiegu wewnętrznego? I oczywiście jak jej używać co by jej "krzywdy" nie zrobić. Będę wdzięczny za podpowiedzi.

robert

Fez - 25 Grudzień 2014, 14:49

W mercu występuje klima półautomatyczna i klimatronik są to systemy, które tak na prawdę wymagają mniej ingerencji niż się wydaje nie porównując już w ogóle do manualnej klimy.
W mercu klima jest włączona domyślnie cały czas, można powiedzieć, że samochód sam decyduje za ciebie czy włączyć sprężarkę czy nie. Zależne jest to od wybranej przez ciebie temperatury wewnątrz oraz temperatury na zewnątrz. Np. Ustawiając pokrętła na białe pola w lato będzie determinowało samochód do uzyskania temperatury około 22 stopni wewnątrz przez co wymagane będzie uruchomienie sprężarki klimy. Ustawienie tych samych pokręteł na białe pola w zimę będzie wymuszało uruchomienie ogrzewania. Przycisk EC to tryb ekonomiczny(oszczędzania paliwa) nie uruchamia wtedy spręzarki klimy, dioda się wtedy świeci. W tym wypadku przy ustawieniu na pokrętłach na białe pola( w przypadku półautomatycznej klimy), w lato będzie powodować jedynie puszczenie powietrza z zewnątrz. Z obiegiem zamkniętym nie ma związku. W zimę klimatyzacje też warto używać wtedy posłuży dłużej. Wiadomo, że nie służy wtedy do schładzania wnętrza, ale z powodzeniem możesz wykorzystać do osuszania szyb.

Mówię oczywiście o klimie półautomatycznej. W klimatroniku pewnie zasada jest podobna tylko masz cyfrowy wybór temperatury i automatycznie ustawiane nawiewy.

kubus838 - 25 Grudzień 2014, 15:44

Czyli jak jest klima wyłączona to tak naprawde nie działa tylko sprężarka czyli nie powoduje oporu dla silnika a co za tym idzie silnik mniej pali. Jeżeli klima jest standardowo włączona to na przycisku EC dioda nie świeci. Jeżeli na przycisku EC dioda się świeci to znaczy, że klima(jej sprężarka) jest wyłączona - dobrze pisze? Jeżeli w zime mam temperature ustawioną na maksymalne ciepło to znaczy, że nie włączy się sprężarka a ogrzewanie tzn. co dogrzewacz bo silnik jest jeszcze zimny? W lato tu już rozumiem, odpalam samochód a pokrętła są ustawione na niebieskie pola to od razy załącza się sprężarka celem ochłodzenia powietrza wewnątrz samochodu do zadanej temperatury.

Czyli patrząc poprzez ustawienia pokręteł nie zawsze musi być włączana sprężarka. Przeczytałem tu na forum, że poniżej 5 stopni klimatyzacja nie załączy sprężarki bo wtedy nie jest wymagane chłodzenia powietrza. Wtedy klimatyzacja załączy ogrzewanie - no właśnie tylko co dogrzewacz silnika czy może jest jakieś inne rozwiązanie?

Na koniec jeżeli nie chce korzystać z klimatyzacji czyli sprężarka nie powinna być włączona to na przycisku EC dioda powinna się świecić? Wtedy korzystam tylko z otwartych wlotów powietrza z zewnątrz które jest ogrzewane przez ciepłą nagrzewnice. Czy ja teraz dobrze to rozumiem? Pytam tak dociekliwie ponieważ jestem jedną z niewielu osób która unika samochodów z klimatyzacją bo ciężko się to dla mnie kończy. Jeżeli jadę w dłuższą trase to moge jechać z klimą, jeźeli co chwile wsiadam i wysiadam z samochodu z włączona klimą to kończy sie to anginą albo zapaleniem oskrzeli i tygodniowym pobytem w szpitalu.

robert

wiskontii - 25 Grudzień 2014, 16:59

kubus838, Tak jak napisałes jak sie swieci to sprezarka niejest włączona
Pozostałe rzeczy działaja normalnie czyli ty wymuszasz na systemie ciepło chłodno czyli układ zamykasz poprzez ogranicznik(pokretło) i wówczas nagrzewnica jest otwarta lub zamknięta

kubus838 - 25 Grudzień 2014, 17:55

Koledzy dzięki za szybką pomoc która został wynagrodzona. Ostatnie pytanie. Czy jak wyłącze klimatyzacje/sprężarke na pracującym silniku i zaparkuje samochód czy na drugi dzień sprężarka będzie cały czas wyłączona?

robert

wiskontii - 25 Grudzień 2014, 17:59

kubus838, Jak wyłączysz silnik nie morze chodzić Jak pali sie oczko czerwone sprężarka nie morze chodzić
Co morze chodzić REST jak go włączysz to na zgaszony silniku będzie chodził jakieś 15minut

kubus838 - 25 Grudzień 2014, 18:30

Chodzi mi oto, że jak silnik pracuje i wyłącze klimatyzacje dojade gdzieś i wyłacze samochód to czy przy nastepnym odpaleniu też klimatyzacja będzie wyłączona?

robert

oliva - 25 Grudzień 2014, 18:35

Tak. Poczytaj tematy o klimie na forum a dowiesz się wszystkiego.
Fez - 25 Grudzień 2014, 19:32

Tak jak raz naciśnieś przycisk EC to będzie wciśnięty stale( dioda bedzie się ciągle palić przy każdym odpaleniu)
perzu126 - 25 Grudzień 2014, 20:18

EC oznacza tryb Economic, czyli bez klimy. W Mercedesie jest inczej niż w innych autach i jak świeci kontrolka to klima nie działa. Normalnie jest przycisk AC czyli Air Condition, czyli klima i wtedy swiecaca kontrolka oznacza właczoną klimę.
irek71 - 26 Grudzień 2014, 07:15

Jeśli mogę coś dorzucić to pamiętajcie aby klimę włączać gdy silnik pracuje na biegu jałowym wtedy dłużej posłuży- szczególnie sprzęgiełko.Pozdrawiam :wink:
kubus838 - 26 Grudzień 2014, 11:56

Czyli klima włączana za każdym przekręceniem klucza to nie jest dobre rozwiązanie? Lepiej ją włączać jak jest silnik odpalony i pracuje na wolnych obrotach? Rozumiem, że masz na myśli sprzęgiełko to w kompresorze.

robert

Javoreczek - 26 Grudzień 2014, 12:11

Panowie, podczas jazdy, gdy temperatura we wnętrzu osiągnie zadany poziom, sprężarka zaczyna cyklicznie włączać się i wyłączać. Nie wiecie kiedy to się dzieje i nie macie wpływu na to przy jakich obrotach silnika. Także nie przesadzał bym z tą troską o sprzęgło kompresora :wink:
kubus838 - 26 Grudzień 2014, 13:27

Javoreczek napisał/a:
Panowie, podczas jazdy, gdy temperatura we wnętrzu osiągnie zadany poziom, sprężarka zaczyna cyklicznie włączać się i wyłączać. Nie wiecie kiedy to się dzieje i nie macie wpływu na to przy jakich obrotach silnika. Także nie przesadzał bym z tą troską o sprzęgło kompresora :wink:


W klimatyzatorach sprężarka nie włącza się cyklicznie tylko utrzymuje zadaną temperature a nie polega to na włączeniu sprężarki co np 5 sekund. Kiedy czujniki sterownika zarejestrują spadek lub wzrost temperatury sprzęgło załącza kompresor czyli pozwala mu wejść na wyższe obroty i cały czas trwa proces rozprężania i sprężania. Jest tak, że sprężarka poprostu zwalnia proces sprężania i rozprężania ale proces zachodzi cały czas. Jeżeli jest lato na zewnątrz temperura 35 stopni i wnętrze trzeba schłodzić i taką tempeture utrzymać to bez sprężania i rozprężania nie byłoby możliwości nawet przez minute utrzymać zadanej temperatury. Ale koledze chodzi o sam moment "spięcia" sprzęgła. Jeżeli opdalamy samochód z włączoną klimatyzacją który stał na słońcu i temperatura wewnątrz jest około 50 stopni a zadana jest maksymalnie niska czyli koniec niebieskiego pola to sprzęgło wykonuje najcieższą prace bo sprężarka musi wtłoczyć maksymalna ilość czynnika w jak najkrótszym czasie co stawia jednak spory opór. I o to tu właśnie chodzi - o ten moment kiedy sprzęgło spina i "dostaje" maksymalne obciążenie. W takich sytuacjach sprzegło po jakimś czasie zaczyna się ślizgać a co za tym idzie zużywać. Mnie tłumaczono, że po wejściu do nagrzanego samochodu nie ustawia się klimatyzacji na najniższą temperature tylko trzeba to robić cyklicznie i schodzić stopniowa do niskich - to jest najlepsze dla sprężarki czyli klimatyzatora bo nie "daje" tak dużego obciążenia i go nie zużywa oraz dla zdrowia osób przebywających w takim aucie.

Jeszcze jedna kwestia. Jeżeli jest zima poniżej 0 stopni samochód odpalam i włączam klimatyzacje i ustawiam pokrętło ogrzewania na "najcieplej" to skąd bierze się ciepełko skoro silnik jest jeszcze zimny? Czy klimatyzator włącza podgrzewacz? Czy coś innego daje ciepełko? Czy sterownik czeka aż się silnik rozgrzeje do zadanej temperatury i zaczyna regulować zatyczkami nawiewów?

robert

hubertes12 - 26 Grudzień 2014, 15:05

Według mnie sterownik czeka, mały obieg czyli: silnik -> nagrzewnica nagrzewa się szybko. Im cieplejsza nagrzewnica tym większe obroty dmuchawy - tak na logikę, chyba. Faktem jest to, że w mietku się szybko ciepło robi :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group