Silnik i osprzęt oraz układ napędowy - Róznice miedzy silnikami cdi a td
Axwell - 9 Październik 2007, 11:39 Temat postu: Róznice miedzy silnikami cdi a td Ojciec prosił mnie o znalezienie róznic miedzy silnikami cdi a td i nie znalazłem, moze szukajka nie podała na moje zapytania, tak czy inaczej prosił bym Was Szanowni Koledzy i Kolezanki o wyjasnienie róznic miedzy tymi silnikami (poza pojemnoscią oczywiscie)
dzieki z góry.
Axwell
Ok, znalazłem
td jest starszym systemem wtrysku w silnikach diesla
cdi jest ulepszonym o sysytem common rail co wyjasnia wiki ponizej.
Common rail (w wolnym tłumaczeniu: wspólna szyna) - nowoczesna wersja systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach Diesla.
W tradycyjnym układzie wtrysku paliwa w silnikach Diesla, pompa sekcyjna wytwarza tylko w określonych, dla poszczególnych cylindrów, momentach ciśnienie, które otwiera wtryskiwacz i paliwo zostaje rozpylone w cylindrze lub komorze spalania. Ten system wymaga korektora dawki paliwa (przy pompie sekcyjnej), gdyż dawka paliwa rośnie w funkcji obrotów (bez tego silnik charakteryzowałby się niestatecznością obrotów). Nowszym rozwiązaniem jest pompa rozdzielaczowa, nie wymagająca już korektora dawki. W systemie Common-rail pompa wytwarza cały czas ciśnienie, akumulator ciśnienia wyrównuje ciśnienie, zaś wtryskiwacze otwierane są elektronicznie. Właśnie rozwój elektroniki i precyzji obróbki wtryskiwaczy (mikrodawki paliwa) sprawił, że system common-rail mógł się zrealizować w praktyce. W systemie tym wtrysk odbywa się pod znacznie wyższym ciśnieniem (nawet o około 10 razy wyższym niż ma to miejsce w klasycznych układach wtryskowych).
Warto w tym miejscu powiedzieć, iż idea zasilania ze wspólnego zbiornika (nazywano to systemem akumulatorowym) była znana od dawna. Jednakże silnik wysokoprężny z klasycznym układem wtrysku (układ stricte mechaniczny) charakteryzował się niestatecznością obrotów - dawka paliwa rosła w nim w miarę wzrostu obrotów - co sprawiało, iż system ten sprawdzał się jedynie do silników stacjonarnych o stałych obrotach (np. do zasilania generatora prądotwórczego). Dopiero rozwój elektroniki umożliwił praktyczne wykorzystanie systemu akumulatorowego pod szyldem Common-rail.
Sterowanie elektroniczne oraz szybkie otwieranie i zamykanie wtryskiwacza (znikomy czas zwłoki) pozwala na podział dawki paliwa na 3 etapy: dawka pilotująca, dawka właściwa oraz dawka dopalająca. W kolejnych generacjach silnika Common rail jak np. MultiJet Fiata liczba etapów wtrysku może być większa niż 3 i nie musi być stała - może się zmieniać w zależności od takich czynników jak obciążenie silnika, obroty itp.
Silniki Common rail charakteryzują się:
* lepszym spalaniem paliwa,
* wysoką sprawnością termodynamiczną,
* mniejszym wydzielaniem ciepła,
* mniejszym hałasem,
* mniejszą emisją spalin niż silniki poprzedniej generacji.
* łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych (moc, moment obrotowy).
jesli moderator uzna za zbyteczny temat, prosze o usunięcie.
tak czy inaczej Pozdrawiam
Axwell
anubus - 11 Październik 2007, 21:13
a jak sie ma roznica w tych silnikach jesli chodzi o spalanie i dynamikie...???
Macias27td - 11 Październik 2007, 21:43
przecie kolega ładnie napisał, CDI są EFEKTYWNIEJSZE a 2.5 TD kochamy za trwałość sprawdzonej konstrukcji,5 garków , odpowiednie osiągi i tańsze koszty obsługi w porównaniu do cedeków.
np koszt wtrysków błeee...
Mirek04 - 7 Grudzień 2008, 14:14
Mam pytanie w tym watku, może naiwne ale,: 1. czy CDI ma jakies turbo 2.koło dwumasowe? -trwałośc tego elementu w C klasie 3. Pisza o eksploatacji turbiny zeby po jeżdzie silinik popracował na wolnych obrotach. Jesli grzeje autostradą i potem musze w miescie stac na kilku skrzyżowaniach ze swiatlami,to czy to nie wystarczy ?
Pozdrawiam
pip - 8 Grudzień 2008, 07:11
wystarczy 1 min. spokojnej pracy aby schłodził się olej i turbina. - pamiętać o tym jak zjeżdżacie z autostrady na tankowanie
co do cdi i td to bardzo tendencyjny ten "artykuł"
wojtas_p - 9 Grudzień 2008, 03:59
Hehe.. "Mniejszym hałasem". Tu chyba ciutkę poniosła fantazja. Ideologicznie może i tak, praktycznie nie!
MikiPOZ - 9 Grudzień 2008, 08:01
wojtas_p, i tu sie mylisz ....
ja mam silnik w 203 z rocznika 2005 po lifcie... taki sam jak 211 po lifcie.
i róznia sie od silników od wesji przed liftem. Cichą charakterystyką pracy.
Nie wierzysz, zapraszam
pip - 9 Grudzień 2008, 08:10
ja mam td i jeszcze nie słyszałem aby jakiś cdi lepiej pracował (kultura pracy) od mojego - fakt, że chyba nie trafiłam nigdy na bardzo zadbany silnik -tak jak mój, ale świadczy to też o tym, że jeździ dużo nie zadbanych - i te wibracje.
u mnie nic nie wibruje.
carlos - 11 Grudzień 2008, 13:41
wojtas_p napisał/a: | Hehe.. "Mniejszym hałasem". Tu chyba ciutkę poniosła fantazja. Ideologicznie może i tak, praktycznie nie! |
Hałas wewnątrz kabiny w CDi jest o wiele mniejszy, dźwiękowo porównałbym do "ciszy" w wersji benzynowej a nie "hałasu"w zwykłym dieselu. Na zewnątrz to inna bajka ale każdy z tych silników ma inną kulturę pracy, ze swojej strony mogę jeszcze dodać że ja po prostu wolę CDI. Do czynienia mam z obydwoma.
pip napisał/a: | i te wibracje |
Jakie wibracje?
Grzehoo - 11 Grudzień 2008, 19:47
Jeżeli chodzi o kulture pracy TD a CDI to również sie przychylam do opini iż CDI jest o wiele cichszy. Troche hałasuje gdy jest zimny po dogrzaniu na 80 stopni prawie wogole nie słychać "klekotu".
Wibracji żadnych nie odczuwam oprocz jednej, na zimnym silniku gdy stoje w miejscu w momencie kiedy orotomierz opada przy 1k raz go zabuja. Byłem u mechanika powiedział żeby przyjechać gdy będzie to bardziej odczuwalne, także chyba to nic poważnego hehe pozdrawiam
pip - 12 Grudzień 2008, 07:09
dlatego mówię, w każdym którym jechałem wibrowało nadwozie (lekki dyskomfort) podczas postoju - ale nie wiem w jakim były stanie.
w żadnym z td, którymi jeździłem tego nie doświadczyłem.
w td jest jedna niezaprzeczalna zaleta - brak pompy Lucas
G. - 12 Grudzień 2008, 07:45
OK, ok.. ale uściślijmy..
Co to jest TD?
arekmroz - 12 Grudzień 2008, 10:58
Gomezio napisał/a: | Co to jest TD? |
w wykazie VIN mój S124 E250TD oznacza:
E=e klasa,
250=2500 cm3 pojemności,
T= towarenwagen tj. kombi - czyli rodzaj nadwozia: tzn. S przed 124 (W to sedan, a C coupe),
D=diesel.
605.911... to motor z okulara 210, a raczej w okularze z mojego hi hi.
Kolega miał chyba na myśli T jako turbo; choć opis dotyczy silnika bez turbo.
Czyli, że TD ==> turbo diesel
Jary - 12 Grudzień 2008, 11:11
O jedno T zamało, TDT, to turbodiesel kombi .
Grzehoo - 12 Grudzień 2008, 11:27
TD to skrot od turbodiesla zarówno w sedanach jak i w kombi
|
|
|