|
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C
|
Ogłoszenie |
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy, |
"Tuning" żarówek. |
Autor |
Wiadomość |
Dulson
Mercedes True Story
Dołączył: 20 Lut 2015 Posty: 113 Skąd: KNS
|
Wysłany: 20 Luty 2015, 13:32 "Tuning" żarówek.
|
|
|
Witam, chciałbym pozmieniać żarówki z technologi konwencjonalnej na technologię LED, głównie chodzi mi że potrzebuję żarówek C5W, C10W, C15W, R5W, W5W, P21W, P21/4W, H3*, H4* w wersji czystej bieli, w wersji efektu Xenon'u(jak najbardziej w niebieski)(C5W, W5W, H4), w wersji bieli zbliżonej do światła żarówkowego(C10W, C15W).
No i tutaj rodzi kilka pytań:
1. Jeśli żarówka LED ma homologacje ECE Ex, to można go włożyć do reflektora tego auta?
2. Jak by wyglądały przykładowo żarówki R5W i P21/4W z tyłu auta, czy też by oświetlały całą komorę reflektora jak w przypadku konwencjonalnej technologi? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)
3. Wiem, że LED daje więcej światła(lumen), więc czy LED świecący jak 5 WAT, nie będzie świecił za jasno, że ktoś pomyśli, że jest to przeciwmgielna albo coś w tym stylu? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)
4. System awarii żarówki jest zrobiony na brak napięcia w danym obwodzie, czy na za niską ilość WATów w obwodzie lub brak oporności, jaką konsekwencją jest włożenie LED? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest pozytywna)
5. W prawym reflektorze też jest miejsce na żarówkę (P21/4W), ale nie ma podłączonego przeciwmgielnego(styk jest, nie ma kabla), czy można je podłączyć, aby przeciwmgielne świeciły po obu stronach, czy to jest legalne?
* - 6. Chciałbym też wymienić żarówki mijania(H4) oraz drogowe(H4), widziałem, że są normalne żarówki halogenowe(Philips, Bosch, jest homologacja ECE Ex), tylko święcą w stylu Xenon, albo świecą dalej, je można założyć legalnie?
7. Czy żarówki H3 można zamienić też w stylu pytania nr. 6?
8. Które żarówki można pozmieniać legalnie na LED? (odpowiedzieć jak odpowiedz na pytanie nr. 1 jest negatywna) |
|
|
|
|
Javoreczek
a teraz dizel
Pomógł: 144 razy Dołączył: 20 Maj 2008 Posty: 2790 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 20 Luty 2015, 17:52
|
|
|
1. Zasadniczo nie można. Niektórzy sprzedawcy wspominają, że dana żarówka jest homologowana wg ECE R37, co ma niby dopuszczać ją do użytku w pojazdach. To ściema! Ta dyrektywa dotyczy TYLKO lamp żarowych (Uniform provisions concerning the approval of filament lamps for use in approved lamp units of power-driven vehicles and of their trailers), więc LED'y z definicji nie mogą pod nią podlegać. Dyrektywy dotyczące lamp LED w samochodach (nie chce mi się szukac, więc nie podam podstawy prawnej) z tego co wiem, dotyczą jedynie całych fabrycznych lamp i np. nie dopuszczają mozliwości wymiany pojedynczych diod w lampach, więc siłą rzeczy nie dopuszczają staosowania takich żarówek. Ustawodawca poprostu nie przewidział istnienia chińskich wynalazków, więc raczej nie ma przepisów dotyczących homologowania ich jako źródła światła do samochodu. Żarówka LED se może mieć homologację europejską, co oznacza, że można ją tu w Europie sprzedawać i bezpiecznie użyć do np. oświetlenia schowka, ale reflektor jest homologowany do pracy z określonym źródłem światła, więc całość mimo homologacji zgodna z przepisami nie będzie.
2. Niby są takie co mają diody dookoła i oświetlają cąły odbłysnik, ale jakoś tak w praktyce wygląda to zwykle gorzej niż żarówka.
3. LED świecący jak żarówka 5W będzie świecił jak żarówka 5W... teoretycznie. W praktyce jak wyżej, w moim subiektywnym odczuciu świeci słabiej. Choc pewnie wszystko zależy od modelu żarówki.
4. System kontroli żarówek mierzy pobór prądu, więc po zastosowaniu LED'ów biorących mniej prądu zasygnalizuje awarię. W przypadku W202 nie pomogą żarówki "CAN-BUS"
5. W sumie chyba można. Przepisy dopuszczją dwie lampy przeciwmgielne z tyłu.
6 & 7. Jeśli są to żarówki halogenowe i mają homologację, to można je założyć. Przy czym żarówki mijania i drogowe u Ciebie to H1
8. Patrz pkt. 1 |
_________________ W202 C250 Elegance '94
WDB2021251A111166
W202 C180 Esprit '93 |
|
|
|
|
Dulson
Mercedes True Story
Dołączył: 20 Lut 2015 Posty: 113 Skąd: KNS
|
Wysłany: 27 Luty 2015, 19:11
|
|
|
Czyli wewnątrz auta mogę spokojnie zamontować sobie LED, bo kontrola żarówek nie patrzy do środka auta, tak samo jak pod zegary. Jeszcze mam jedną kwestię sporną, czy do oświetlenia tablicy rejestracyjnej można LED włożyć, czy tam działa kontrola żarówek (mi się zdaje, że nie).
Zakupując LED-y do jazdy dziennej, można je legalnie zamontować? |
_________________ 93' OM601 (bieda edition - BEST) VIN: WDB2021201A013523
EX: WDB2021211A423230, WDB2021281A596049 |
|
|
|
|
Javoreczek
a teraz dizel
Pomógł: 144 razy Dołączył: 20 Maj 2008 Posty: 2790 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27 Luty 2015, 21:00
|
|
|
Dulson napisał/a: | Czyli wewnątrz auta mogę spokojnie zamontować sobie LED, bo kontrola żarówek nie patrzy do środka auta, tak samo jak pod zegary. |
Tak
Dulson napisał/a: | Jeszcze mam jedną kwestię sporną, czy do oświetlenia tablicy rejestracyjnej można LED włożyć, czy tam działa kontrola żarówek (mi się zdaje, że nie). |
Kontrola nie obejmuje oświetlenia tablicy, więc w sumie można. I choć wydaje mi się, że oświetlenie tablicy również podlega regulacjom homologacyjnym, więc nie będzie to do końca zgodne z przepisami, to jednak jestem przekonany, że akurat do tego to się nikt nie przyczepi
Dulson napisał/a: | Zakupując LED-y do jazdy dziennej, można je legalnie zamontować? |
Można, oczywiście jako oddzielne homologowane lampy, a nie jako np. paski ledów wewnątrz oryginalnej lampy. |
_________________ W202 C250 Elegance '94
WDB2021251A111166
W202 C180 Esprit '93 |
|
|
|
|
r0rk
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 282 Skąd: Siedlce
|
|
|
|
|
Meges
C220D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Gru 2015 Posty: 88 Skąd: Gdańsk/Włocławek
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 19:53
|
|
|
Javoreczek napisał/a: | Kontrola nie obejmuje oświetlenia tablicy |
Czy ktoś może to potwierdzić? u mnie miałem przepaloną jedną żarówkę podświetlania tablicy i postanowiłem zmienić na ledowe, takie tanie jakieś za pare złotych. I po wymianie wszystko było ok i po jakimś czasie mi wyświetliło błąd żarówki, ale obszedłem samochód dookoła i wszystkie żarówki ok, więc domyśliłem się, że chodzi o te LEDy. Teraz zawsze się świeci jak tylko przełącze na postojowe światła i dalej. Na razie nie chce mi się znowu odkręcać tych lapmek, żeby wsadzić z powrotem standardową. Jak ktoś ciekawy efektu:
link |
_________________ C220D aut. 95r WDB2021211A327803
|
|
|
|
|
Muciek
Pomógł: 110 razy Dołączył: 01 Paź 2011 Posty: 2850 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 19:57
|
|
|
Kontrola obejmuje światła tablicy bynajmniej powinna gdyż nawet w S124 obejmowała, ja założyłem w CLK z Canbusem ledowe na podświetlenie tablicy i jest ok - błędu nie ma, można zobaczyć u mnie w galerii. Myślę, że jak w S124 było to w W202 na 100% będzie, bo z tego co się orientowałem to w W208 jest z tego co chłopaki na forum piszą, a to przecież w sumie ta sama konstrukcja. |
_________________ 12'-14' | S124 3.0TDT 92'
14'-15' | S202 C220CDI 98'
15'-19' | CLK 200 W208 97'
19'-21' | CLK 270CDI W209 04' |
|
|
|
|
Piotrek.sz
Pomógł: 12 razy Dołączył: 07 Wrz 2014 Posty: 555 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 20:26
|
|
|
Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:) |
_________________ Po sześciu latach z Omegą czas na C klasę:)
C 220 CDI kombi, automat Esprit Selection, 1999r.
WDB2021931F896447
|
|
|
|
|
Pyra
Latarkoholik
Pomógł: 25 razy Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 1106 Skąd: Gądki/Poznań
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 20:54
|
|
|
Witam
r0rk napisał/a: | Boję się, że będzie taki efekt jak poniżej. |
Niestety, ale będziesz miał taki efekt. Ściemnianie, jest realizowane przez PWM, czyli modulacje długości impulsu, w skrócie, prąd jest dość szybko włączany i wyłączany, a stosunek czasu włączenia do wyłączenia, ustala wartość prądu średniego, czyli w efekcie jasność żarówki. Podobnie steruje się jasnością LEDów, jednak znaczenie ma tu częstotliwość. W202, ma niestety niską częstotliwość PWM, co nawet czasem słychać, jako "piszczenie żarówki". W latarkach przeznaczonych dla rowerów, stosuję częstotliwości rzędu 30kHz (30 tys na sekundę), ze względu na efekt stroboskopowy, i specyficzny pisk sprężynek w latarce, który słychać jak jest bardzo cicho.
Jednak to migotanie, jest tylko podczas rozjaśniania i ściemniania, podczas normalnej pracy ze znamionową jasnością, nic nie będzie mrugać.
Jeśli chodzi o żarówki do oświetlenia wnętrza, to nie jest tu potrzebne światło dookólne, jak w prezentowanej "żarówce", a jednostronne.
Ogólnie jeśli naprawdę, chcesz stosować LEDy, to szukaj takich w aluminiowych obudowach, najlepiej z żeberkami. Wbrew obiegowej opinii LEDy bardzo się grzeją, ale w przeciwieństwie do żarówek, trzeba je chłodzić. Oczywiście 2 czy cztery diody 0,3W, nie będą się grzały tak jak jedna 10W, ale zasada pozostaje.
Robiliśmy trochę testów, na forum światełkowym, i praktycznie żaden zamiennik żarówki nie spisywał się poprawnie w światłach reflektorowych. Szczególnie, jeśli chodzi o światła główne. O ile jeszcze w przypadku reflektorów projektorowych (soczewki) jakoś to wyglądało, to w przypadku reflektorów, efekt jest gorzej niż mizerny.
Osobiście uważam, że miejscami znakomicie nadającymi się do montowania LEDów, to bagażniki, podświetlanie "pod drzwiami", dopuszczalne oświetlenie kabiny. Przed zakupem, warto się zorientować jaki zakres temperatury barwowej nam odpowiada, bo to są indywidualne preferencje. Dla mnie np. najważniejszy jest współczynnik oddawania barw (CRI / Ra) i akceptuję grubo powyżej 80 (100 to jest oświetlenie słoneczne, i żarówki halogenowej) Jeśli chodzi o te parametry, to powinny być one opisane przez producenta na opakowaniu, w postaci 3 cyfrowej liczby. Np. 830 - oznacza że mamy do czynienia ze źródłem światła o CRI na poziomie minimum 80% i temperaturze barwowej 3000K, czyli jest to skrót 8 i 30. Podobnie 942, oznacza CRI min 90% i temp. barwową, 4200K.
Temperatury barwowe:
2700K, to światło ciepłe (żółtawe) odpowiednik żarówki.
3000K do 4000K, to światło neutralne
5000K to światło słoneczne, już raczej zimne
6000K, światło zimne i bardzo zimne
7000K, już z dużą naleciałością niebieskiego.
Co do "żarówek LED współpracujących z szyną CAN" to takie nie istnieją, jest to marketingowy bełkot sprzedawców, nastawiony na niewiedzę kupujących. Niektóre zamienniki, mają dodatkowe obciążenie w postaci rezystorów, które zwiększają pobór prądu. Jest to potrzebne do "okłamania" modułu kontroli żarówek, a że ten był powszechnie montowany w epoce pojawienia się szyny CAN, to się tak przyjęło.
Pozdrawiam |
_________________ W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
|
|
|
|
|
r0rk
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 282 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 22:29
|
|
|
Dziekuje za tak wyczerpującą odpowiedź. Z tym migotaniem pewnie tak będzie, aczkolwiek nie we wszystkich autach to się dzieje, w audi Q7 sciemniacz dziala,na ledzie odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can, obydwie firmy Philips jak i Osram takowe produkują. Naszczęście, oswietlenie kabiny w202 nie jest częścią szyny Can więc bledu nie będzie. Co do tablicy rej ja osobiście mialem zaklocenia w radiu z faktu ze blisko znajdowala sie antena. Jeżeli chodzi o temp barwową polecam 4000k, najlepsza i przede wszystkim nie meczy ludzkiego oka. |
|
|
|
|
Pyra
Latarkoholik
Pomógł: 25 razy Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 1106 Skąd: Gądki/Poznań
|
Wysłany: 18 Styczeń 2016, 22:38
|
|
|
Witam
r0rk napisał/a: | odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can, |
Matko, ludzie, przestańcie powtarzać bzdury, żaden rezystor nie oszuka szyny CAN, jakiekolwiek żarówki, rezystory itp, nie mają z nią nic wspólnego.
Szyna CAN, to system wymiany cyfrowej informacji pomiędzy modułami, za pomocą dwóch sygnałów w przeciwfazie. CAN, definiuje m.in. sposoby adresowania modułów i formatowania ramki danych.
CAN bus
Audi używa PWM o wyższej częstotliwości.
Pozdrawiam |
_________________ W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
|
|
|
|
|
r0rk
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 282 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 19 Styczeń 2016, 07:46
|
|
|
Pyra napisał/a: | Witam
r0rk napisał/a: | odnosnie bledu są specjalne rezystory które podpina sie pod instalację i oszukuje szynę can, |
Matko, ludzie, przestańcie powtarzać bzdury, żaden rezystor nie oszuka szyny CAN, jakiekolwiek żarówki, rezystory itp, nie mają z nią nic wspólnego.
Szyna CAN, to system wymiany cyfrowej informacji pomiędzy modułami, za pomocą dwóch sygnałów w przeciwfazie. CAN, definiuje m.in. sposoby adresowania modułów i formatowania ramki danych.
CAN bus
Audi używa PWM o wyższej częstotliwości. |
Może źle napisałem, ale chodziło mi o to
http://allegro.pl/osram-c...5645535948.html
czyli kontroler, który działa.
Pozdrawiam
r0rk
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Meges
C220D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Gru 2015 Posty: 88 Skąd: Gdańsk/Włocławek
|
Wysłany: 19 Styczeń 2016, 08:45
|
|
|
Piotrek.sz napisał/a: | Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:) |
Ja jak miałem jedną to też nie miałem błędu, ale to dlatego, że przy tablicy muszą być spalone 2, żeby pokazał błąd. |
_________________ C220D aut. 95r WDB2021211A327803
|
|
|
|
|
Pyra
Latarkoholik
Pomógł: 25 razy Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 1106 Skąd: Gądki/Poznań
|
Wysłany: 19 Styczeń 2016, 16:48
|
|
|
Witam
Przynajmniej sprzedawca uczciwy:
Cytat: | Informacje prawne:
Niezgodny z ECE
Tylko do jazdy terenowej, niezatwierdzone do stosowania na drogach publicznych
Nielegalna eksploatacja prowadzi do unieważnienia homologacji pojazdu oraz utraty ochrony ubezpieczeniowej |
Obejść kontrolę, można na dwa sposoby, dodatkowe urządzenie pobierające prąd symulując obecność włókna żarówki, albo przeróbka modułu. Pomiar prądu jest dokonywany na rezystorach wewnątrz modułu, można je wymienić na większej wartości, wtedy sygnał kontrolny zostaje wygenerowany przy znacznie mniejszym prądzie.
Nowsze układy, mają "widełki" i reagują też na zbyt duży pobór prądu.
Moduł kontroli żarówek, po stwierdzeniu, że któryś z kanałów (obwodów żarówki, lub LED) pobiera niewłaściwą wartość prądu, wysyła do układu centralnego, sygnał o błędzie, ten po odebraniu takiego sygnału, powoduje wyświetlenie na konsoli, odpowiedniego komunikatu (np. zapalenie kontrolki).
Zostaje jeszcze jedna metoda, ale nie jest uniwersalna. Na szynie CAN dochodzącej do modułu sterownia i kontroli żarówek, zakłada się urządzenie potrafiące przechwycić komunikaty o błędach.
Niestety, sposoby te, poza wymianą elementów odpowiedzialnych za pomiar prądu, powodują, że nie mamy kontroli nad sprawnością oświetlenia. Wbrew obiegowej opinii, LEDy też się psują...
Piotrek.sz napisał/a: | Ja kupiłem auto bez jednej lampki nad rejestracją i nic nie sygnalizowało, po założeniu nowych jest tak samo:) |
A sprawdziłeś, czy przypadkiem ta która została, nie miała większej mocy, niż powinna mieć?
Pozdrawiam |
_________________ W202, C200 CDI, 11.1998r - WDB2021941F817807
W203, C220 CDI, 07.2002r - WDB2032051F305697
|
|
|
|
|
MickB.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Cze 2007 Posty: 102 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 21 Styczeń 2016, 13:59
|
|
|
Muciek, kontrola żarówek w W202 nie obejmuje żarówek świateł drogowych, przeciwmgielnych i oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Oczywiście nie obejmuje też kierunkowskazów, ale te akurat mają swoją kontrolkę i po częstotliwości "tykania" przekaźnika łatwo się zorientować, że jest przepalona żarówka. W124 (S124) miało układ kontroli żarówek bardziej rozbudowany i tam rzeczywiście żarówki tablicy były "pod kontrolą". Zresztą, drogowe i przeciwmgielne też. |
_________________ C180 Classic 96r.
WDB2020181A420920 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,136 sekundy. Zapytań do SQL: 10
| |
|