|
Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C
|
Ogłoszenie |
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy, |
Przesunięty przez: Pioterek 1 Lipiec 2012, 20:20 |
Zagotowana woda; jak są uruchamiane wentylatory klimatyzacji |
Autor |
Wiadomość |
Alfons
Dołączył: 09 Wrz 2011 Posty: 10 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 00:09 Zagotowana woda; jak są uruchamiane wentylatory klimatyzacji
|
|
|
Cześć,
jakiś czas temu jechałem sobie dość szybko, na wysokich obrotach w 30°C upale i... zagotował się, płyn chłodniczy wywaliło, to zalałem wodą, ale to nie był koniec, sytuacja się powtarzała.
Udałem się do mechanika, i okazało się, że ciśnienie w klimatyzacji było zbyt wysokie, więc wiatrak załączał się zbyt późno co prowadziło do przegrzania. Nie znam się na autach i nie wiem jakie to ma powiązanie, wiem, że sprawdzał ciśnienie na zaworze z przodu, za plastikową kratką pod maską. Wyregulował do 12 bar (z 17!), i teraz wiatrak się włącza szybciej i problemu nie ma.
Napisałem ten post, bo może ktoś ma podobny problem i szuka rozwiązania. Enjoy. |
Ostatnio zmieniony przez Camel- 5 Czerwiec 2012, 20:30, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
|
|
|
|
polofix
polofix
Pomógł: 57 razy Dołączył: 01 Lis 2009 Posty: 2475 Skąd: Turek/Dobra
|
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 10:58 Re: Zagotowany merc
|
|
|
a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika?? to są dwie różne rzeczy niepowiązane ze sobą.
mają oddzielne wiatraki i ilość gazu w układzie klimy nie ma nic do tego. |
|
|
|
|
sebek88p
Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Paź 2010 Posty: 94 Skąd: Cerkwica
|
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 11:12
|
|
|
polofix napisał/a: | a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika?? to są dwie różne rzeczy niepowiązane ze sobą.
mają oddzielne wiatraki i ilość gazu w układzie klimy nie ma nic do tego |
podzielam Obstawiałbym że kolega ma uszkodzone sterowanie wentylatorem ( może tylko czujnik temp.). I pewnie ma wersje z jednym wentylatorem elektrycznym, spotkałem sie z czymś takim w espricie znajomego, ma jeden wentylator elektr, zamiast wisco bo ma klime. Ja bym sprawdził działanie czujnika temperatury...
Dodam tylko że dość dziwna sprawa iż to sie stało jadąc szybko, bo w czasie szybkiej jazdy wentylator nie musi się włączać, przecież powietrze i tak szybko przelatuje przez chłodnice i chłodzi płyn. Chyba że kolega się zatrzymał i dopiero wywaliło płyn |
|
|
|
|
Jary
Pomógł: 40 razy Dołączył: 07 Maj 2007 Posty: 2349 Skąd: Toruń / okolice
|
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 23:14
|
|
|
polofix napisał/a: | a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika?? |
Wbrew pozorom bardzo dużo, wystarczy trochę pomyśleć |
_________________ MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem. |
|
|
|
|
polofix
polofix
Pomógł: 57 razy Dołączył: 01 Lis 2009 Posty: 2475 Skąd: Turek/Dobra
|
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 12:35
|
|
|
jeśli podczas jazdy tak się stało, to w takim przypadku może być kilka przyczyn
1 zakamieniała chłodnica
2 termostat się nie otwiera do końca
3 coś innego [mało prawdopodobne] |
|
|
|
|
Alfons
Dołączył: 09 Wrz 2011 Posty: 10 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 20:01
|
|
|
Nie mam pojęcia jaki jest związek między klimą a wiatrakiem silnika, ale na własne oczy widziałem, że piłując go na postoju wiatrak włączał się szybciej kiedy w klimie było mniej gazu.
Mechanikiem nie jestem, zdaje sobie sprawę z tego, że to brzmi głupio, ale zmniejszenie ciśnienia klimy pomogło i dlatego się tym z Wami podzieliłem
@perzu126
Sorry, nowy na forum.
Może jakiś moderator połączy.
sebek88p napisał/a: |
Dodam tylko że dość dziwna sprawa iż to sie stało jadąc szybko, bo w czasie szybkiej jazdy wentylator nie musi się włączać, przecież powietrze i tak szybko przelatuje przez chłodnice i chłodzi płyn. Chyba że kolega się zatrzymał i dopiero wywaliło płyn |
Najpierw stało się to na trasie, po prostu klimatyzacja przestała wiać zimnym i zobaczyłem parę spod maski (czujnik temp na desce rozdzielczej jest uszkodzony, działa jak chce. Na przykład wciskając hamulec "temperatura" opada ), ale dalej zagotował się też w mieście. |
|
|
|
|
carlos
Pomógł: 30 razy Dołączył: 15 Cze 2007 Posty: 1055 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 10:39
|
|
|
Alfons, klimatyzację napełnia się nie na ciśnienie a daje się gazu ileś tam gramów, a nie według ciśnienia
Alfons napisał/a: | Na przykład wciskając hamulec "temperatura" opada ), ale dalej zagotował się też w mieście. |
Jeśli kolega jeździ z niesprawnym wskaźnikiem albo co gorzej czujnikiem temperatury to się nie ma co dziwić że ciężko zagotowanie silnika powiązać z czymś innym niż klimą. sebek88p napisał/a: | Obstawiałbym że kolega ma uszkodzone sterowanie wentylatorem ( może tylko czujnik temp.). I pewnie ma wersje z jednym wentylatorem elektrycznym, |
Obstawiać możemy cokolwiek bo nie wiemy czym kolega Alfons, jeździ, brak info w podpisie czy profilu a szklana kula od kilku dni zaparowana i nie widzę |
_________________ ex:W 202 C 200 CDI '99
W 246 B 180 CDI '14 |
|
|
|
|
michele
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Wrz 2009 Posty: 253 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 18:48
|
|
|
Nie chcę nic powiedzieć, ale mechanik od klimy to jakaś lipa.
Po pierwsze elektrowentylatory włączają się gdy ciśnienie w chłodnicy klimy wrośnie ponad ciśnienie załączania.
Po drugie jak już było mówione: ilość czynnika jest konkretnie ustalona i nie można jej modyfikować, bo albo się nie włączy - co spowoduje, brak pracy, albo będzie działać nie wykazując nawet chęci chłodzenia (elektrowentylatory się w ogóle nie włączą).
Ciśnienie owszem może w chłodnicy wzrosnąć jeśli będziemy ją grzać - np. chłodnicą, ale klima nie będzie działać.
Czy można auto zagotować - bym sprawdził wiskozę, bo tu może być pies pogrzebany. Ogólnie działająca klima podnosi ciut temperaturę wody w chłodnicy, ale jakoś zawsze jest to temperatura określona.
Problemy z wiskiem mogą sugerować, że zbyt duże ciepło oddawane przez klimatyzacje przyczynia się do braku poprawnego chłodzenia, a w konsekwencji do zagotowania.
Zatem, wydaje mi się, że teoretycznie mogło to pomóc - mniej gazu mniejsze ciśnienie sprężania, a zatem niższa temperatura itd...
Jednak ja bym takiego stanu rzeczy nie zostawił i dalej bym szukał rozwiązania.
Czy wiskoza się Tobie spieła? |
_________________ C250 Diesel '93 WDB2021251A010620 |
|
|
|
|
perzu126
W202 & A208 & W164
Pomógł: 433 razy Dołączył: 21 Wrz 2008 Posty: 11979 Skąd: Perzów
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 21:26
|
|
|
Na klimie sie nie znam bo nie mam. Jednak wariowanie wskaźnika temperatury to nic normalnego- zrób go, a nie grzeb w klimie. Poza tym, to co mówią przedmowcy, to termostat i wisco należy sprawdzić. Poza tym nowe wisco nie oznacza, że bedzie właściwie działać. Przypomniałem sobie, że u kolegi w w124 na włączonej klimie, na postoju też rosła temperatura. U niego pomogła wymiana jakiegoś czujnika gdzieś przy chlodnicy, czy przy wentylatorach od klimy. |
_________________
C220D WDB2021211A313360
CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
|
|
|
|
|
Jary
Pomógł: 40 razy Dołączył: 07 Maj 2007 Posty: 2349 Skąd: Toruń / okolice
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 21:39
|
|
|
michele napisał/a: | Po pierwsze elektrowentylatory włączają się gdy ciśnienie w chłodnicy klimy wrośnie ponad ciśnienie załączania. |
A ja cały czas myślałem, że włączają się, gdy wzrośnie temperatura, bo ciśnienie, to zadanie dla sprężarki |
_________________ MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem. |
|
|
|
|
michele
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Wrz 2009 Posty: 253 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 22:04
|
|
|
Teoretycznie tak, ale łatwiej jest sterować ciśnieniem niż temperaturą. Jak wiemy - wzrost temperatury powoduje wzrost ciśnienia i odwrotnie. Jeśli mamy układ zamknięty szczelny oraz wiemy ile mamy czynnika, to znamy dokładną zależność temperatury od ciśnienia. Zatem mając na względzie bezwładność bimetali, stosuje się włączniki ciśnieniowe do sterowania elektrowentylatorami oraz wyłącznikiem bezpieczeństwa klimatyzacji.
Stosowanie czujnika temperatury ma swoje wady:
- pomiar punktowy;
- bezwładność cieplna;
Stosowanie czujnika ciśnienia redukuje wady:
- pomiar ogólny, ciśnienie rozkłada się równomiernie
- brak bezwładności - natychmiastowy wynik - włącz/wyłącz
Miałem okazję pare razy widzieć różne urządzenia klimatyzacyjne i zawsze były wyłączniki ciśnieniowe, na przeglądzie klimy u mnie gościu również ze mną rozmawiał o nich i byłbym zdziwiony, że stosuje się czujnik temperatury do włączenia elektrowentylatorów, chodź ponoć to by potwierdzało tezę, że gdy ciecz chłodząca silnik jest za wysoka, to automatycznie włączają się te wentylatory jako wspomaganie chłodzenia, lecz ja takiej sytuacji w MB jeszcze nie miałem, aby się nimi posługiwać, ba w trasie czasami nawet te wentylatory (od klimy) mi się nie włączają, bo tak dobre jest chłodzenie w MB.
Jak się mylę, to mnie poprawiać! |
_________________ C250 Diesel '93 WDB2021251A010620 |
|
|
|
|
artur1908
artur1908
Dołączył: 06 Wrz 2010 Posty: 49 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 23:52 Re: Zagotowany merc
|
|
|
Alfons napisał/a: | Cześć,
jakiś czas temu jechałem sobie dość szybko, na wysokich obrotach w 30°C upale i... zagotował się, płyn chłodniczy wywaliło, to zalałem wodą, ale to nie był koniec, sytuacja się powtarzała.
|
Nie jestem specem ale znam identyczną sytuację gdzie przyczyną była walnieta uszczelka pod głowicą.
Sprawdź czy nie masz tzw 'bulgocenia' w zbiorniczku |
_________________ S202 220 CDI Elegance `98 |
|
|
|
|
Camel-
Mercmag.pl
Pomógł: 212 razy Dołączył: 30 Kwi 2006 Posty: 12480 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 13 Wrzesień 2011, 10:33
|
|
|
Jary, michele, ma rację. Klima musi pracować w widełkach ciśnieniowych. Oczywiście sprężanie gazu ma zadanie robić sprężarka, żeby rozsprężanie w parowniku mogło zabrać energię - czyt. temperaturę.
Układ klimatyzacji to układ o stałej objętności zatem współczynnik p/T jest od siebie wprost zależny.
Musi pracować w widełkach, bo potrzebne jest odpowiednie ciśnienie, które pozwoli na efektowne działanie parownika, ale niezbyt duże, by układ mógłbyć możliwie długo wieczny.
Lepsze klimatyzacje (jak się dowiedziałem od Łukasza) mają możliwość selektywnego załączania sprężarką - a nie tak jak np. u mnie - tylko funkcję ciągłej pracy (przy włączonej klimie rzecz naturalna) - rozprężony gaz o wysokie temperaturze, musi oddać ciepło przez skraplacz - czasem ten jest nieefektywny i ciśnienie w układzie mocno wzrosta - wtedy do pomocy przychodzą wentylatory, zmniejsząc temperaturę - zmniejszają ciśnienie. Dlatego też stosuje się odpowiednią ilość "freonu" aby ciśnienie nie było ani za duże, ani za małe.
A to, że układ wodny może się wspomóc wentylatorami klimy, nie jest prawie w ogóle powiązane z układem klimatyzacji i ona może być wyłączona. Pisaliśmy już na forum w jakich przypadkach kiedy co działa - radzę poszukać. |
_________________ http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06 |
|
|
|
|
Jary
Pomógł: 40 razy Dołączył: 07 Maj 2007 Posty: 2349 Skąd: Toruń / okolice
|
Wysłany: 14 Wrzesień 2011, 22:39
|
|
|
Camel- napisał/a: | Jary, michele, ma rację.... |
Może i tak. Klima w aucie, to nic innego jak lodówka w domu. Sprężarka spręża gaz i tłoczy do skraplacza, w którym przyjmuje on postać cieczy, następnie przez osuszacz jest ona kierowana do zaworu rozprężnego (który zmniejsza jej ciśnienie), z którego jest wtryskiwany do parownika, tam odparowuje z powodu obniżenia ciśnienia i ulega silnemu ochłodzeniu i ten chłód trafia do kabiny.
Moje pytanie w związku z tym, gdzie następuje pomiar ciśnienia, które załącza wentylatory |
_________________ MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,129 sekundy. Zapytań do SQL: 11
| |
|