Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Pioterek
1 Lipiec 2012, 20:20
Zagotowana woda; jak są uruchamiane wentylatory klimatyzacji
Autor Wiadomość
Alfons 

Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 10
Skąd: Elbląg
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 00:09   Zagotowana woda; jak są uruchamiane wentylatory klimatyzacji

Cześć,

jakiś czas temu jechałem sobie :mb: dość szybko, na wysokich obrotach w 30°C upale i... zagotował się, płyn chłodniczy wywaliło, to zalałem wodą, ale to nie był koniec, sytuacja się powtarzała.
Udałem się do mechanika, i okazało się, że ciśnienie w klimatyzacji było zbyt wysokie, więc wiatrak załączał się zbyt późno co prowadziło do przegrzania. Nie znam się na autach i nie wiem jakie to ma powiązanie, wiem, że sprawdzał ciśnienie na zaworze z przodu, za plastikową kratką pod maską. Wyregulował do 12 bar (z 17!), i teraz wiatrak się włącza szybciej i problemu nie ma.

Napisałem ten post, bo może ktoś ma podobny problem i szuka rozwiązania. Enjoy.
Ostatnio zmieniony przez Camel- 5 Czerwiec 2012, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
perzu126 
W202 & A208 & W164

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 11979
Skąd: Perzów
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 10:22   

Takie informacje napewno się przydadzą :wink: Mogłes jednak dopisać się do istniejącego wątku- to pozwoli zachować porządek na forum :wink:
_________________

C220D WDB2021211A313360

CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
 
 
 
polofix 
polofix

Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 2475
Skąd: Turek/Dobra
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 10:58   Re: Zagotowany merc

a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika?? to są dwie różne rzeczy niepowiązane ze sobą.
mają oddzielne wiatraki i ilość gazu w układzie klimy nie ma nic do tego.
 
 
 
sebek88p 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Paź 2010
Posty: 94
Skąd: Cerkwica
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 11:12   

polofix napisał/a:
a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika?? to są dwie różne rzeczy niepowiązane ze sobą.
mają oddzielne wiatraki i ilość gazu w układzie klimy nie ma nic do tego



podzielam :) Obstawiałbym że kolega ma uszkodzone sterowanie wentylatorem ( może tylko czujnik temp.). I pewnie ma wersje z jednym wentylatorem elektrycznym, spotkałem sie z czymś takim w espricie znajomego, ma jeden wentylator elektr, zamiast wisco bo ma klime. Ja bym sprawdził działanie czujnika temperatury... ;)

Dodam tylko że dość dziwna sprawa iż to sie stało jadąc szybko, bo w czasie szybkiej jazdy wentylator nie musi się włączać, przecież powietrze i tak szybko przelatuje przez chłodnice i chłodzi płyn. Chyba że kolega się zatrzymał i dopiero wywaliło płyn :lol:
 
 
Jary 

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Posty: 2349
Skąd: Toruń / okolice
Wysłany: 10 Wrzesień 2011, 23:14   

polofix napisał/a:
a co ma klimatyzacja do chłodzenia silnika??


Wbrew pozorom bardzo dużo, wystarczy trochę pomyśleć :P
_________________
MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem.
 
 
polofix 
polofix

Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 2475
Skąd: Turek/Dobra
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 12:35   

jeśli podczas jazdy tak się stało, to w takim przypadku może być kilka przyczyn
1 zakamieniała chłodnica
2 termostat się nie otwiera do końca
3 coś innego [mało prawdopodobne]
 
 
 
Alfons 

Dołączył: 09 Wrz 2011
Posty: 10
Skąd: Elbląg
Wysłany: 11 Wrzesień 2011, 20:01   

Nie mam pojęcia jaki jest związek między klimą a wiatrakiem silnika, ale na własne oczy widziałem, że piłując go na postoju wiatrak włączał się szybciej kiedy w klimie było mniej gazu.
Mechanikiem nie jestem, zdaje sobie sprawę z tego, że to brzmi głupio, ale zmniejszenie ciśnienia klimy pomogło i dlatego się tym z Wami podzieliłem :)

@perzu126
Sorry, nowy na forum. :-(
Może jakiś moderator połączy.

sebek88p napisał/a:

Dodam tylko że dość dziwna sprawa iż to sie stało jadąc szybko, bo w czasie szybkiej jazdy wentylator nie musi się włączać, przecież powietrze i tak szybko przelatuje przez chłodnice i chłodzi płyn. Chyba że kolega się zatrzymał i dopiero wywaliło płyn :lol:

Najpierw stało się to na trasie, po prostu klimatyzacja przestała wiać zimnym i zobaczyłem parę spod maski (czujnik temp na desce rozdzielczej jest uszkodzony, działa jak chce. Na przykład wciskając hamulec "temperatura" opada :) ), ale dalej zagotował się też w mieście.
 
 
carlos 


Pomógł: 30 razy
Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 1055
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 10:39   

Alfons, klimatyzację napełnia się nie na ciśnienie a daje się gazu ileś tam gramów, a nie według ciśnienia :shock:
Alfons napisał/a:
Na przykład wciskając hamulec "temperatura" opada :) ), ale dalej zagotował się też w mieście.

Jeśli kolega jeździ z niesprawnym wskaźnikiem albo co gorzej czujnikiem temperatury to się nie ma co dziwić że ciężko zagotowanie silnika powiązać z czymś innym niż klimą. :P
sebek88p napisał/a:
Obstawiałbym że kolega ma uszkodzone sterowanie wentylatorem ( może tylko czujnik temp.). I pewnie ma wersje z jednym wentylatorem elektrycznym,

Obstawiać możemy cokolwiek bo nie wiemy czym kolega Alfons, jeździ, brak info w podpisie czy profilu a szklana kula od kilku dni zaparowana i nie widzę :lol:
_________________
ex:W 202 C 200 CDI '99
W 246 B 180 CDI '14
 
 
michele

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 253
Skąd: Gliwice
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 18:48   

Nie chcę nic powiedzieć, ale mechanik od klimy to jakaś lipa.
Po pierwsze elektrowentylatory włączają się gdy ciśnienie w chłodnicy klimy wrośnie ponad ciśnienie załączania.
Po drugie jak już było mówione: ilość czynnika jest konkretnie ustalona i nie można jej modyfikować, bo albo się nie włączy - co spowoduje, brak pracy, albo będzie działać nie wykazując nawet chęci chłodzenia (elektrowentylatory się w ogóle nie włączą).

Ciśnienie owszem może w chłodnicy wzrosnąć jeśli będziemy ją grzać - np. chłodnicą, ale klima nie będzie działać.

Czy można auto zagotować - bym sprawdził wiskozę, bo tu może być pies pogrzebany. Ogólnie działająca klima podnosi ciut temperaturę wody w chłodnicy, ale jakoś zawsze jest to temperatura określona.

Problemy z wiskiem mogą sugerować, że zbyt duże ciepło oddawane przez klimatyzacje przyczynia się do braku poprawnego chłodzenia, a w konsekwencji do zagotowania.

Zatem, wydaje mi się, że teoretycznie mogło to pomóc - mniej gazu mniejsze ciśnienie sprężania, a zatem niższa temperatura itd...

Jednak ja bym takiego stanu rzeczy nie zostawił i dalej bym szukał rozwiązania.

Czy wiskoza się Tobie spieła?
_________________
C250 Diesel '93 WDB2021251A010620
 
 
perzu126 
W202 & A208 & W164

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 11979
Skąd: Perzów
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 21:26   

Na klimie sie nie znam bo nie mam. Jednak wariowanie wskaźnika temperatury to nic normalnego- zrób go, a nie grzeb w klimie. Poza tym, to co mówią przedmowcy, to termostat i wisco należy sprawdzić. Poza tym nowe wisco nie oznacza, że bedzie właściwie działać. Przypomniałem sobie, że u kolegi w w124 na włączonej klimie, na postoju też rosła temperatura. U niego pomogła wymiana jakiegoś czujnika gdzieś przy chlodnicy, czy przy wentylatorach od klimy.
_________________

C220D WDB2021211A313360

CLK 200 Kompressor WDB2084441T098123
 
 
 
Jary 

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Posty: 2349
Skąd: Toruń / okolice
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 21:39   

michele napisał/a:
Po pierwsze elektrowentylatory włączają się gdy ciśnienie w chłodnicy klimy wrośnie ponad ciśnienie załączania.


A ja cały czas myślałem, że włączają się, gdy wzrośnie temperatura, bo ciśnienie, to zadanie dla sprężarki :wink:
_________________
MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem.
 
 
michele

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 253
Skąd: Gliwice
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 22:04   

Teoretycznie tak, ale łatwiej jest sterować ciśnieniem niż temperaturą. Jak wiemy - wzrost temperatury powoduje wzrost ciśnienia i odwrotnie. Jeśli mamy układ zamknięty szczelny oraz wiemy ile mamy czynnika, to znamy dokładną zależność temperatury od ciśnienia. Zatem mając na względzie bezwładność bimetali, stosuje się włączniki ciśnieniowe do sterowania elektrowentylatorami oraz wyłącznikiem bezpieczeństwa klimatyzacji.

Stosowanie czujnika temperatury ma swoje wady:
- pomiar punktowy;
- bezwładność cieplna;

Stosowanie czujnika ciśnienia redukuje wady:
- pomiar ogólny, ciśnienie rozkłada się równomiernie
- brak bezwładności - natychmiastowy wynik - włącz/wyłącz

Miałem okazję pare razy widzieć różne urządzenia klimatyzacyjne i zawsze były wyłączniki ciśnieniowe, na przeglądzie klimy u mnie gościu również ze mną rozmawiał o nich i byłbym zdziwiony, że stosuje się czujnik temperatury do włączenia elektrowentylatorów, chodź ponoć to by potwierdzało tezę, że gdy ciecz chłodząca silnik jest za wysoka, to automatycznie włączają się te wentylatory jako wspomaganie chłodzenia, lecz ja takiej sytuacji w MB jeszcze nie miałem, aby się nimi posługiwać, ba w trasie czasami nawet te wentylatory (od klimy) mi się nie włączają, bo tak dobre jest chłodzenie w MB.

Jak się mylę, to mnie poprawiać!
_________________
C250 Diesel '93 WDB2021251A010620
 
 
artur1908 
artur1908


Dołączył: 06 Wrz 2010
Posty: 49
Skąd: Wrocław
Wysłany: 12 Wrzesień 2011, 23:52   Re: Zagotowany merc

Alfons napisał/a:
Cześć,

jakiś czas temu jechałem sobie :mb: dość szybko, na wysokich obrotach w 30°C upale i... zagotował się, płyn chłodniczy wywaliło, to zalałem wodą, ale to nie był koniec, sytuacja się powtarzała.


Nie jestem specem ale znam identyczną sytuację gdzie przyczyną była walnieta uszczelka pod głowicą.

Sprawdź czy nie masz tzw 'bulgocenia' w zbiorniczku
_________________
S202 220 CDI Elegance `98
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 13 Wrzesień 2011, 10:33   

Jary, michele, ma rację. Klima musi pracować w widełkach ciśnieniowych. Oczywiście sprężanie gazu ma zadanie robić sprężarka, żeby rozsprężanie w parowniku mogło zabrać energię - czyt. temperaturę.
Układ klimatyzacji to układ o stałej objętności zatem współczynnik p/T jest od siebie wprost zależny.
Musi pracować w widełkach, bo potrzebne jest odpowiednie ciśnienie, które pozwoli na efektowne działanie parownika, ale niezbyt duże, by układ mógłbyć możliwie długo wieczny.
Lepsze klimatyzacje (jak się dowiedziałem od Łukasza) mają możliwość selektywnego załączania sprężarką - a nie tak jak np. u mnie - tylko funkcję ciągłej pracy (przy włączonej klimie rzecz naturalna) - rozprężony gaz o wysokie temperaturze, musi oddać ciepło przez skraplacz - czasem ten jest nieefektywny i ciśnienie w układzie mocno wzrosta - wtedy do pomocy przychodzą wentylatory, zmniejsząc temperaturę - zmniejszają ciśnienie. Dlatego też stosuje się odpowiednią ilość "freonu" aby ciśnienie nie było ani za duże, ani za małe.
A to, że układ wodny może się wspomóc wentylatorami klimy, nie jest prawie w ogóle powiązane z układem klimatyzacji i ona może być wyłączona. :) Pisaliśmy już na forum w jakich przypadkach kiedy co działa - radzę poszukać.
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
Jary 

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Posty: 2349
Skąd: Toruń / okolice
Wysłany: 14 Wrzesień 2011, 22:39   

Camel- napisał/a:
Jary, michele, ma rację....


Może i tak. Klima w aucie, to nic innego jak lodówka w domu. Sprężarka spręża gaz i tłoczy do skraplacza, w którym przyjmuje on postać cieczy, następnie przez osuszacz jest ona kierowana do zaworu rozprężnego (który zmniejsza jej ciśnienie), z którego jest wtryskiwany do parownika, tam odparowuje z powodu obniżenia ciśnienia i ulega silnemu ochłodzeniu i ten chłód trafia do kabiny.
Moje pytanie w związku z tym, gdzie następuje pomiar ciśnienia, które załącza wentylatory :?
_________________
MB W202, C 220D-był, jest W163 ML270
Wiem, że nic nie wiem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,129 sekundy. Zapytań do SQL: 11