Szpera |
Autor |
Wiadomość |
BEENN
E 270 CDI/BMW 530d
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 205 Skąd: LESZNO
|
Wysłany: 24 Październik 2007, 09:15 Szpera
|
|
|
Witam,
Mam pytanko: czy każdy Mercedes ma szpere. Szłyszałem, że maja je tylko modele z ASR i po wyłączeniu tego systemu szpera też przestaje działać. Co z tego jest prawdą?? |
_________________ MB W210 E 270 CDI ELEGANCE
BMW e39 530d
BEENN Ma Wóz...
"Dobrego kierowcę BMW można poznać po tym, że ma na bocznych szybach więcej much niż na przedniej" |
|
|
|
|
Gerri
Pomógł: 45 razy Dołączył: 30 Mar 2006 Posty: 1255 Skąd: Limerick
|
Wysłany: 24 Październik 2007, 09:44
|
|
|
Prawdopodobnie myślisz o ASD:
Automatische
Sperr
Diferential
Było to wyposażenie dodatkowe, wprowadzone do produkcji zanim wymyślono ASR.
Pomimo że ASR i ASD spełniają podobne funkcje, jednak konstrukcyjnie całkowicie się różnią. Jeżeli auto ma ASR, to nie może mieć jednocześnie ASD... |
|
|
|
|
pip
Pomógł: 8 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 479 Skąd: W-wa
|
Wysłany: 24 Październik 2007, 14:28
|
|
|
ja mam ESP bez możliwości wyłączenia (różnie w różnych modelach jest) i szpera załącza się automatycznie. Gdy nie można ruszyć z miejsca wystarczy dodać gazu (>40 km\h) i załącza się drugie koło. Efekt jest taki, że jak diagnosta nie mógł wyjechać z rolek to jak dodał gazu wyskoczył jak z procy! o mały włos nie zdemolował mi samochodu a sobie stanowiska pracy. |
_________________ W202 DT T 250 Automat '97 ellegance |
|
|
|
|
Gerri
Pomógł: 45 razy Dołączył: 30 Mar 2006 Posty: 1255 Skąd: Limerick
|
Wysłany: 24 Październik 2007, 20:23
|
|
|
pip napisał/a: | szpera załącza się automatycznie |
Żadna szpera ci się nie załączyła - ESP działa na zasadzie przyhamowywania koła o większej prędkości obrotowej (ślizgającego się) aby mechanizm różnicowy mógł przekazać napęd na koło o większym współczynniku przyczepności.
W ESP NIE MA "SZPERY"!!! |
|
|
|
|
pip
Pomógł: 8 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 479 Skąd: W-wa
|
Wysłany: 24 Październik 2007, 20:32
|
|
|
nie sprecyzowałem, przy okazji ESP mam
elektoroniczną blokadę mech. różn. - chyba tak się to nazywa w instrukcji (nie pamiętam), którą posiadam a odczuwalne efekty to tak jak napisałem wcześniej |
_________________ W202 DT T 250 Automat '97 ellegance |
|
|
|
|
Macias27td
wymęczony
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Cze 2007 Posty: 153 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: 25 Październik 2007, 02:23
|
|
|
ASR-->układ zapobiegający ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania
ASD-->automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (szpera)
ESP--->układ stabilizacji toru jazdy
BAS-->układ wspomagania nagłego hamowania
ZAleżnie od modelu i wyposażenia,zamiast układów ABS i ASR może być zamontowany układ ESP przez interencję w prace chamulców każdego z kół i przez regulacje momentu obrotowego silnika samochód utrzymywany jest na optymalnym kursie jazdy,zapobiega wypadnięciu auta z trasy.
BAS jest montowany od VI 1997. analizując szybkość i sposób naciskania pedału hamulca system ten rozpoznaje sytuację awaryjną.
przy pr. 100 km/h skraca droge hamowania o 45% !!!
z układem ABS zintegrowany jest system ASR.
ASR jest systemem elektronicznym,układ sprawdza, które koło jest skłonne do poślizgu i natychmiast przykłada do niego odpowiednią siłę chamowania.
dzięki temu jest wykorzystywana zawsze najwiękrza możliwa siła napędowa, w szczególnym przypadku nawet na jednym kole.
ASR wykorzystuje wiele elementów systemu ABS.
ASR działa podczas ruszania i wyłącza się przy prędkości 40 km/h.
System w razie potrzeby redukuje też moc silnika.
krótko pisząc--nawet jak ciśniesz gaz do deski elektronika która "uzna" ,że jedno koło jest już automatyczne przychamowane a drugie napędzające osiąga granice poślizgu, elektronika sterująca przepustnicą (EGAS-->elektroniczny pedał przyśpieszenia) zmieni jej położenie w taki sposób,że zdławi powietrze, zmniejszy moment obr. silnika i oba koła znów będą mogły przenosić siłę napędową.
Wyłączenie ASR jest możliwe jednak przy niskich prędkościach jazdy wciąż pozostaje aktywny układ kontroli trakcji tylnego koła napędowego.
Więc jak już wiesz ASR to nie szpera.
pozdrawiam
/materiały które mnie wspomogły pochodzą z "biblii" czyli "MERCEDES-BENZ c-200(..)c250TD H.R.Etzold" tłumaczenie z d. dr inż Marek Chalecki) i są częściowo wyrwane z kontekstu,częsciowo zinterpretowane przezemnie) |
_________________ naprawy modyfikacje silników i instalacje audio
zawieszenia (naprawy regulacje)
2.5TD
R.I.P
(już 2 razy ją oszukałem) |
|
|
|
|
pudel
----------------
Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 61 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 25 Październik 2007, 03:56 Re: Szpera
|
|
|
BEENN napisał/a: | Witam,
Mam pytanko: czy każdy Mercedes ma szpere. Szłyszałem, że maja je tylko modele z ASR i po wyłączeniu tego systemu szpera też przestaje działać. Co z tego jest prawdą?? |
Jeśli zastanawiasz się czy Twoja ma szperę, to sam to sprawdz! Stań jednym kołem na asfalcie a drugim na śliskim poboczu i "gaz do dechy"! Jeśli zostawisz ślad opony na asfalcie - masz szperę |
_________________ C 180T Elegance 98' |
|
|
|
|
Macias27td
wymęczony
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Cze 2007 Posty: 153 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: 25 Październik 2007, 04:55
|
|
|
pudel kolega podpisał że ma AMG z wypaśnym silnikiem.
jeśli ma przycisk ASR to ma ten system, jeśli inny to wyświetli mu na desce kontrolke, lub wykrzyknik w trójkącie o zadziałaniu systemu.
metoda prosta jak budowa cepa, którą opisałeś nie zadziała...patrz mój wcześniejszy post.
proponuje poczytać w necie artykuły o przekładniach planetarnych (mechnizmach różnicowych) w celu zrozumieć problem
jak również prase.
pozdro i fru |
_________________ naprawy modyfikacje silników i instalacje audio
zawieszenia (naprawy regulacje)
2.5TD
R.I.P
(już 2 razy ją oszukałem) |
|
|
|
|
pip
Pomógł: 8 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 479 Skąd: W-wa
|
Wysłany: 25 Październik 2007, 11:16 Re: Szpera
|
|
|
BEENN napisał/a: | ...Stań jednym kołem na asfalcie a drugim na śliskim poboczu i "gaz do dechy"!... |
gdybym ja tak zrobił u siebie to uzyskał bym efekt podobny jak w polonezie (tekst - bez złośliwości z mojej strony) |
_________________ W202 DT T 250 Automat '97 ellegance |
|
|
|
|
BEENN
E 270 CDI/BMW 530d
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 205 Skąd: LESZNO
|
Wysłany: 25 Październik 2007, 13:22
|
|
|
Dzięki wszystkim za wyczerpujące wyjaśnienie tematu
Pozdrawiam |
_________________ MB W210 E 270 CDI ELEGANCE
BMW e39 530d
BEENN Ma Wóz...
"Dobrego kierowcę BMW można poznać po tym, że ma na bocznych szybach więcej much niż na przedniej" |
|
|
|
|
buszido-2008
C 202 180 2.3 K
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Posty: 129 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 8 Listopad 2009, 19:12
|
|
|
Witam a co myślicie o zamontowaniu tylnego mostu z ASD ? Most ten ma chyba fabrycznie podwyższone tarcie a do tego można go zblokować całkowicie. |
_________________ MERCEDES C 180 2.3 KOMPRESOR |
|
|
|
|
madzara31
Pomógł: 95 razy Dołączył: 05 Lip 2007 Posty: 3313 Skąd: Centrum Wszechświata
|
Wysłany: 8 Listopad 2009, 19:28
|
|
|
Koszta Kolego Taniej będzie kupić W 124 z ASD. |
|
|
|
|
buszido-2008
C 202 180 2.3 K
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Posty: 129 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 9 Listopad 2009, 18:35
|
|
|
No ale nie trzeba montować całego systemu bo to było by bez sensu . Chciał bym zamontować most tylny który bez instalacji ma około 30 % tarcia ,a przy wykonaniu dość prostej instalacji można by go było blokować nawet całkowicie. |
_________________ MERCEDES C 180 2.3 KOMPRESOR |
|
|
|
|
puras
Pomógł: 3 razy Dołączył: 15 Cze 2009 Posty: 159 Skąd: Z-DOLNY ŚLĄSK
|
Wysłany: 11 Listopad 2009, 10:48 Re: Szpera
|
|
|
pip napisał/a: | BEENN napisał/a: | ...Stań jednym kołem na asfalcie a drugim na śliskim poboczu i "gaz do dechy"!... |
gdybym ja tak zrobił u siebie to uzyskał bym efekt podobny jak w polonezie (tekst - bez złośliwości z mojej strony) |
Wystarczy stanąć i skręcić koła na maxa w którąś stronę i pojechać do tyłu jak będzie ściągać przód -nie będzie płynnie jechał to blokadę. |
_________________ był w202 jest e39... |
|
|
|
|
buszido-2008
C 202 180 2.3 K
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Posty: 129 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 10 Lipiec 2010, 13:21
|
|
|
madzara31 napisał/a: | Koszta Kolego Taniej będzie kupić W 124 z ASD. |
Witam no i dało sie zamontować most z ASD oraz sterowanie proste hydrauliczne . I teraz jest szpera o płynnej regulacji ale najlepiej i najłatwiej jest "latać" ze zblokowaną prawie na maxa . Jak by ktoś byl zainteresowany to niech pisze a odpowiem na wszystkie pytania. |
_________________ MERCEDES C 180 2.3 KOMPRESOR |
|
|
|
|
|