Mercedes W202 Strona Główna Mercedes W202
Forum w202.pl Klasy C

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Proszę o cierpliwość . Forum musialo zostac przeniesione na inny serwer. Powoli usuwam błędy,

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: MikiPOZ
1 Październik 2008, 22:16
Sprzęgło wiskotyczne wentylatora
Autor Wiadomość
art-34 
C220 Elegant D 16V

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 251
Skąd: LB
Wysłany: 22 Maj 2008, 21:37   Sprzęgło wiskotyczne wentylatora

Witam!
Postanowiłem zabrać się za VISCO które w moim MB podczas pracy silnika dawało się zatrzymać ręką a temperatura szczególnie w korkach gwałtownie rosła. Radziłem sobie przez pewien czas włączając ogrzewanie na maksa kierując nawiew na boczne szyby otwierając je ale deszczowa pogoda niekiedy skutecznie krzyżowała moje zapędy.

Przed pracą przestudiowałem forum i znalazłem ciekawy opis jednego kolegi który sie tym zajął wcześniej, wzorując sie na jego pracy dokonałem pewnych poprawek i modyfikacji które moim zdaniem ulepszą pracę ale to pozostawiam do oceny.

Naprawa Visco w c220 16v elegant z bimetalem w kształcie płaskiej blaszki.
Na początku kompletujemy potrzebne nam akcesoria.

1. Klucz płaski 36
2. szczypce zaciskowe
3. Środek do odrdzewienia penetrujący (wd-40, itp,itd)
4. Strzykawkę z gumowym tłoczkiem (ja uzyłem 100ml)
5. Igłę do strzykawki (np.1,2mm)
6. Pasek gumy (może być od dętki rowerowej)
7. suszarka (opalarka)
8. klucze imbusowe lub torx
9. środek którym napełnimy Visco (użyłem motodoktora)
10. stół z imadłem
11. czyściwo 2 szt. (ścierka)


Silnik powinien być zimny żeby się nie poparzyć. Maskę podnosimy pionowo do góry odciągając zaczepy w zawiasach.
Pryskamy odrdzewiaczem na nakrętkę którą będziemy odkręcać która jest za wentylatorem a przed pompą wodną w razie potrzeby jedną ze ścierek osłaniać gumowe elementy (pasek, przewody chłodnicy). Poczekać chwilę aby środek zadziałał.
Regulujemy szczypce zaciskowe tak aby się zacisnęły na kole pasowym pompy wodnej, po regulacji podkładamy pasek z gumy w szczęki szczypiec i zaciskamy na kole pasowym pompy wodnej tak aby po obróceniu oparły się o rolkę napinacza unieruchamiając koło pompy. Stajemy przy błotniku od strony kierowcy, wkładamy klucz na nakretkę i powoli ściągamy go do siebie (stojąc przodem do maski obrót klucza w prawą stronę zgodnie ze wskazówkami zegara) aż szczypce oprą się o napinacz blokując koło pompy.
Odkręcamy nakrętkę zostawiając ją na klilku ostatnich zwojach żeby wiatrak z Viskiem nie spadł. Odpinamy osłonę wentylatora (zaczepy u góry bliżej silnika) odkręcamy do końca Visko trzymając żeby nie spadło. Wyciągamy wszystko (osłonę, wiatrak, klucz, szczypce z paskiem gumy). Czyścimy z zanieczyszczeń.
Visco staramy się trzymać pionowo chyba że chcemy się przekonać czy coś tam jeszcze zostało ;) .
Odkręcamy śruby wiatraka od sprzęgła ( u mnie 4 śruby 2x imbus, 2x torx)

Oczyszczamy aluminiową obudowę szukając pęknięć i ewentualnych uszkodzeń które eliminują je z dalszym napraw.
Podważamy delikatnie i z wyczuciem na srodku pasek bimetalu wyciągając jego końce z jednej strony a potem z drugiej, na środku jest otworek a w nim kawałek małego popychacza który wyjmujemy i odkładamy obok.
Skracamy igłe tak aby po włożeniu było wyczuwalne "pyknięcie" a plastikowa część nasadki igły przylegała szczelnie do otworu.
Nabieramy w strzykawkę około 10 ml środka który wpuścimy do środka nakładamy igłe i przytykamy do otworu podgrzewając jednocześnie suszarką visco uważając na strzykawkę żeby się nie stopiła, wciskamy pomału płyn do środka,powtarzamy sytuacje tak aby wpuścić około 20-30ml.
Pamiętając że Visco znajdować się musi cały czas w pionie, Kręcimy z tyłu nakrętką w lewo i prawo sprawdzając czy staje się wyczuwalny opór jaki być powinien przy sprawnym sprzęgle. Wycieramy do sucha i montujemy wszystko z powrotem, popychacz, imetal podginając go tak aby miał okolo 1 mm luzu do popychacza. Przykręcamy wiatrak do sprzęgła. Montujemy do silnika wkładając wiatrak razem z osłoną, po przykręceniu wiatraka mocujemy osłonę na dole jest jedna "wypustka" i dwie po bokach układając wszystko aby pasowało od góry zapinamy zawleczki regulując na plastikowych ząbkach tak aby nie było luzu, zakładamy zawleczki i gotowe. Sprawdzamy jeszcze raz czy nie zostawiliśmy żadnych narzędzi i czy wszystko jest dokręcone. Uruchamiamy silnik biorąc gazetę próbujemy z wyczuciem "zatrzymać wiatrak".

Przejechałem już około 15 k km i żadnych wycieków nie ma a wiatrak spisuje się znakomicie. Po wakacjach napiszę jak się będzie sprawować.
Niestety część zdjęć uległa "biodegradacji" przez moje niedopatrzenie w trakcie pisania ale spróbuję to nadrobić później.

20080515(007).jpg
Plik ściągnięto 869 raz(y) 333,26 KB

20080515(006).jpg
Plik ściągnięto 546 raz(y) 325,7 KB

20080515(005).jpg
Plik ściągnięto 670 raz(y) 307,62 KB

20080515(004).jpg
Plik ściągnięto 434 raz(y) 276,67 KB

20080515(003).jpg
Plik ściągnięto 438 raz(y) 304,36 KB

20080515(002).jpg
Plik ściągnięto 604 raz(y) 289,54 KB

20080515(001).jpg
Plik ściągnięto 769 raz(y) 351,92 KB

_________________
Wiek średni poznajemy po tym jak szeroki umysł z wąską talią zamieniaja się miejscami... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W202
WDB2021211A327558
http://www.partscatalog.ru/mercedes/ wklejamy Vin i kod do radia gratis... ;)
Ostatnio zmieniony przez Camel- 26 Lipiec 2010, 20:19, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Aloiz 


Pomógł: 28 razy
Dołączył: 26 Wrz 2006
Posty: 754
Skąd: Sanok
Wysłany: 24 Maj 2008, 07:41   

Witam... zrobiłem tak jak jest w opisie i powiem tak ze visko teraz dmucha jak cholera :D ......mam pytanie... przy jakich obrotach na biegu jałowym visco powinno sie załączyć :?: drugie moje pytanie dotyczy miękkości węży od chłodnicy... czy po przejechaniu 10 km węże maja prawo zrobić sie minimalnie twarde czy raczej maja być miękkie :?: .... po regeneracji Visko temp na wskaźniku jest zaraz nad kreska oznaczającą 80 stopni......zobaczę jeszcze jaka będzie w upalne dni.....dziękuje z góry za ten manuał 8)
Pozdrawiam Ziola :mb:
_________________
Ex: C180 Elegance '94
WDB2020181A089266
E320 CDI Avantgarde '99
WDB2100261A988449
 
 
 
art-34 
C220 Elegant D 16V

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 251
Skąd: LB
Wysłany: 24 Maj 2008, 10:26   

Witam!
Do chwili otwarcia termostatu płyn chłodzący krąży tylko w głowicy i kadłubie silnika chyba ze włączymy ogrzewanie wtedy równierz w wymienniku, pompa pracuje cały czas stąd robi się "nadciśnienie" w przewodach i stają się twarde. Miękną kiedy termostat "włączy" duży obieg (chłodnica). Początek otwarcia termostatu to około 85 C pełne otwarcie około 100 C.
Visco obraca się z prędkością silnika nie większą jednak niż około 1000 obrotów na minutę, Visco załącza się przy około 90 st celsjusza i wtedy prędkość wzrasta wraz z prędkością silnika do około 4000 obrotów jednak po przekroczeniu tej granicy sprzęgło automatycznie odłącza wiatrak aby nie przegrzał się olej silikonowy, jeśli prędkość spadnie poniżej 4000 obrotów sprzęgło się załącza. Dzięki okresowej pracy sprzęgła zwiększa się użyteczna moc silnika i zmniejsza się zużycie paliwa.

Tyle książka wg mnie zanieczyszczenia które zbierają sie na Visco od strony wentylatora (chłodnicy, a tak było u mnie) wpychają się pod bimetal uniemożliwaiając mu właściwa pracę, olej się przegrzewa i stąd się biorą wszystkie kłopoty.
Sam jestem ciekaw jak się będzie sprawować w "cieplejsze" dni, tubka oleju silikonowego do Visco to koszt około 100pln, mają je stacje napraw tirów więc jeśli ktoś chce to jest to do zdobycia choć problematyczne jest ustalenie właściwych parametrów oleju serwis MB nie podaje informacji zasłaniając się tym że jest nierozbieralne.

Jeszcze kilka zdjęć wkleję, czekam na wszelkie informacje i opinie może coś jeszcze da się usprawnić i poprawić.
Pozdrawiam!
_________________
Wiek średni poznajemy po tym jak szeroki umysł z wąską talią zamieniaja się miejscami... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W202
WDB2021211A327558
http://www.partscatalog.ru/mercedes/ wklejamy Vin i kod do radia gratis... ;)
 
 
Adaśko 
Pomorskie

Pomógł: 100 razy
Dołączył: 18 Cze 2007
Posty: 2557
Skąd: Rumia
Wysłany: 29 Maj 2008, 16:16   

Mam pytanko, w którą stronę wygina się ta blaszka bimetalowa jak się rozgrzeje, wypukla się czy dociska do obudowy i wciska popychacz?
_________________
Pozdrawiam Adam
S203 2,7 CDI WDB2032161F389561

 
 
Aloiz 


Pomógł: 28 razy
Dołączył: 26 Wrz 2006
Posty: 754
Skąd: Sanok
Wysłany: 29 Maj 2008, 16:20   

Jeżeli pod wpływem ciepła rozszerza sie, to powinna dociskać do obudowy i wciskać ten popychacz.... 8)
_________________
Ex: C180 Elegance '94
WDB2020181A089266
E320 CDI Avantgarde '99
WDB2100261A988449
 
 
 
Adaśko 
Pomorskie

Pomógł: 100 razy
Dołączył: 18 Cze 2007
Posty: 2557
Skąd: Rumia
Wysłany: 29 Maj 2008, 16:33   

No właśnie, jest wypukłe, więc jeżeli rozszerza się to jeszcze bardziej się wypukla, więc odchodzić powinno od obudowy. Tak to rozumuję. Czy ktoś próbował podgrzewać samą blaszkę? Może się okazać, że za dużo oleju się zaaplikuje i zimą silnik będzie niedogrzany bo wisko będzie hulać za ostro, zacznie się znowu problem niedogrzanego silnika zimą. Jest tam mała śrubka na imbusik do regulacji, po coś to musi być, a żeby spróbować regulacji, dobrze byłoby znać działanie tego bimetalu. Bimetal powinien mieć dwie warstwy (tak mi się wydaje), jedna z metalu który kurczy się pod wpływem ciepła, druga rozszerza się-co powoduje jej wyginanie we właściwą stronę, a jak tu jest?.
_________________
Pozdrawiam Adam
S203 2,7 CDI WDB2032161F389561

 
 
art-34 
C220 Elegant D 16V

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 251
Skąd: LB
Wysłany: 29 Maj 2008, 17:36   

Adaśko napisał/a:
No właśnie, jest wypukłe, więc jeżeli rozszerza się to jeszcze bardziej się wypukla, więc odchodzić powinno od obudowy. Tak to rozumuję. Czy ktoś próbował podgrzewać samą blaszkę? Może się okazać, że za dużo oleju się zaaplikuje i zimą silnik będzie niedogrzany bo wisko będzie hulać za ostro, zacznie się znowu problem niedogrzanego silnika zimą. Jest tam mała śrubka na imbusik do regulacji, po coś to musi być, a żeby spróbować regulacji, dobrze byłoby znać działanie tego bimetalu. Bimetal powinien mieć dwie warstwy (tak mi się wydaje), jedna z metalu który kurczy się pod wpływem ciepła, druga rozszerza się-co powoduje jej wyginanie we właściwą stronę, a jak tu jest?.


Zimą jeśli termostat jest sprawny nie będzie otwierał dużego obiegu (chłodnica) więc nie ma to znaczenia a Visco i tak pracuje do około 1000 obrotów czy to zima czy to lato.
Weź suszarkę lub opalarkę, termometr np. taki jak do pieczenia mięsa, nagrzej do około 90 C, zaobserwuj a wyniki opisz tutaj jeśli możesz oczywiście.
Pozdrawiam!
_________________
Wiek średni poznajemy po tym jak szeroki umysł z wąską talią zamieniaja się miejscami... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W202
WDB2021211A327558
http://www.partscatalog.ru/mercedes/ wklejamy Vin i kod do radia gratis... ;)
 
 
Adaśko 
Pomorskie

Pomógł: 100 razy
Dołączył: 18 Cze 2007
Posty: 2557
Skąd: Rumia
Wysłany: 30 Maj 2008, 09:57   

Jak tylko będę zdejmował to sprawdzę, na razie nie ma takiej potrzeby, przedwczoraj wyjąłem, wyczyściłem i założyłem. Chodzi dobrze, ale przyszło mi do głowy po co ta śrubka regulacyjna i na czym polega regulacja tzn jak się wkręci to szybciej będzie włączać się wisko czy później? Może tu też tkwi problem i niepotrzebnie niektórzy wymieniają, lub olej dolewają.
_________________
Pozdrawiam Adam
S203 2,7 CDI WDB2032161F389561

 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 30 Maj 2008, 14:16   

art, wysprzęglanie wiska następuje w około 2700-3500 RPM.

Poza tym wątpie, żeby udało Ci się "naprawić" wisko. Silnik się nie grzeje, to pewnie prawda, bo albo masz cały czas zasprzęglone wisko, albo na lekkim rozsprzęgleniu ;)
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
Adaśko 
Pomorskie

Pomógł: 100 razy
Dołączył: 18 Cze 2007
Posty: 2557
Skąd: Rumia
Wysłany: 30 Maj 2008, 14:41   

Żeby nie dublować, proponuję ten temat http://www.w202.pl/viewto...er=asc&start=15 podpiąć razem.
_________________
Pozdrawiam Adam
S203 2,7 CDI WDB2032161F389561

 
 
art-34 
C220 Elegant D 16V

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 251
Skąd: LB
Wysłany: 30 Maj 2008, 18:37   

Camel- napisał/a:
art, wysprzęglanie wiska następuje w około 2700-3500 RPM.

Poza tym wątpie, żeby udało Ci się "naprawić" wisko. Silnik się nie grzeje, to pewnie prawda, bo albo masz cały czas zasprzęglone wisko, albo na lekkim rozsprzęgleniu ;)


Nie szukam zaczepki ani nie chcę prowadzić żadnych polemik ale mógłbyś uzasadnić swoją wypowiedź.
Informację o obrotach i działaniu Visco podałem z książki (Sam naprawiam samochód-silnik diesla), a jesli Twoja wiedza przewyższa wiedzę autora ksiązki H.R.Etzold'a i tłumacza dr inż. Chaleckiego Marka to chylę czoła i rad bym zapoznać się z Twoim dorobkiem naukowym.

Po pokręceniu tylną nakrętką energicznie w lewo i prawo po chwili nakrętka zaczyna się obracać lżej, więc cały czas zasprzęglone nie jest, być może gęstość moto doktora nie odpowiada gęstości oleju jakie powinno być w Visco to fakt bo niestety nigdzie nie znalazłem żadnych informacji na ten temat, zasprzęgla się zaś jak bi-metal po nagrzaniu wciśnie kołek do środka, jesli Visco po zimie jest zasyfione to lata nie przetrzyma na 99%. Jesli masz ochotę i mozliwości przejdź do mechaników zajmujących się "naprawą" Visco (uzupełnianie oleju) w samochodach ciężarowych a udzielą mam nadzieję wyczerpujących informacji.
Oryginalny olej kosztuje około 100 pln za tubkę 20-30 ml stąd własnie wziąłem porcje do uzupełnienia choć jesli coś tam zostało to i tak przelałem a na razie nic nie cieknie, oleju spala w "mieście" około7-7.4l W trasie na zbiorniku do zapalenia się rezerwy robię około 900-1100 km żadnych znaczących różnic w spalaniu nie dostrzegłem.

Rad bym z każdej ale w miarę możliwości konstruktywnej krytyki.
Bez urazy.
pozdrawiam!
_________________
Wiek średni poznajemy po tym jak szeroki umysł z wąską talią zamieniaja się miejscami... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W202
WDB2021211A327558
http://www.partscatalog.ru/mercedes/ wklejamy Vin i kod do radia gratis... ;)
 
 
Camel- 
Mercmag.pl


Pomógł: 212 razy
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 12480
Skąd: Poznań
Wysłany: 30 Maj 2008, 23:27   

Nie no, jasne. :) Sam kupowałem do siebie wisko, jakiejś tam firmy i było napisane u mnie bodaj 3300 jeśli chodzi o wysprzęglenie.

Moja hipoteza polega na tym, że nie sądze by Motodoktor mógł mieć takie właściwości jak pływający tam oryginalnie bi-metal czy co to tam jest ;)
_________________
http://mercmag.pl
C200 Sport, odbudowa: Classic, CLK, Sport T, Esprit T, Classic T, E240 Classic, CLK230 Ava, E280 Ava, Sport T V6, E320 Ava, Esprit, CLK MY04, CLK230, E280 Eleg., CLK MY06
 
 
jjankiello 


Pomógł: 54 razy
Dołączył: 03 Cze 2007
Posty: 2939
Skąd: Szczecin, PL
Wysłany: 31 Maj 2008, 16:47   

Camel- napisał/a:
nie sądze by Motodoktor mógł mieć takie właściwości jak pływający tam oryginalnie bi-metal czy co to tam jest ;)
Motodoktor to środek dobry na oszukanie kupującego, a nie na długotrwałą eksploatację - taka moja opinia.

Bimetal to blaszka złożona z dwóch różnych metali, które mają różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. Złączone płasko razem tworza element, który się odkształca pod wpływem temperatury. Jedna warstwa (jeden metal) rozszerza się bardziej niż druga i element się np. wygina.
Więc zdecydowanie wewnątrz Visco nie pływa żaden bimetal tylko olej SILIKONOWY - nie mylić z silnikowym - który gęstnieje ze wzrostem temperatury powodując blokowanie obu części sprzęgła razem. Pomaga w tym bimetal, który otwiera zawór i uruchamia całe zjawisko.
_________________
Because people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do. - S. Jobs
201122, Perlmuttgrau - EX
202188, Schwarz - EX
203216, Cubanitsilver - EX
203708, Tanzanitblau
212225, Obsidianschwartz
 
 
Nex@pl 
ex C180T 98'


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 28 Sty 2008
Posty: 2111
Skąd: Szczecin
Wysłany: 31 Maj 2008, 20:43   

A więc jaki to olej silikonowy?
_________________
W123 - 2.0E - 1980
ex W201 - 2.5D - 1988
ex W638 - 2.3TD - 1997
ex WVW 53b - 1.6FR - 1981
 
 
 
art-34 
C220 Elegant D 16V

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 251
Skąd: LB
Wysłany: 31 Maj 2008, 21:04   

20080515(007).jpg to jest bi-metal ta "ciemna" blaszka.
:mrgreen:

Może ktoś ma stare visco i wziął by normalnie "kątówkę" z tarczą do metalu i dokonał operacji lub raczej sekcji :lol: zdjęcia myślę duzo by pomogły...
_________________
Wiek średni poznajemy po tym jak szeroki umysł z wąską talią zamieniaja się miejscami... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W202
WDB2021211A327558
http://www.partscatalog.ru/mercedes/ wklejamy Vin i kod do radia gratis... ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,161 sekundy. Zapytań do SQL: 13